Algorithm of Denotative Analysis of Literary Text When Teaching Russian to Foreign Students of Non-Linguistic Specialties
Abstract
The research objective includes developing methodology of working with the Russian-language literary texts at the lessons of Russian as a foreign language at non-linguistic higher school. The researcher proposes using text compression techniques that help learners to understand deeper meaning of a literary text, to identify the author’s intentions, which is especially relevant when teaching reading to foreign students who often have difficulties in understanding ideological and meaningful content of educational texts. Methodology of teaching a literary text analysis to foreign students has not been described yet, which constitutes scientific originality of the study. The research findings are as follows: the author proposes an algorithm for a literary text analysis; the suggested methodology helps foreign students to achieve better understanding of the Russian-language literary texts, and herein lies methodological value of the study.
References
- Антонова В. Е., Нахабина М. М., Толстых А. А. Дорога в Россию: учебник русского языка (базовый уровень). М. - СПб.: ЦМО МГУ им. М. В. Ломоносова; Златоуст, 2009. 256 с.
- Арутюнова Н. Д. Типы языковых значений. Оценка. Событие. Факт. М.: Наука, 1988. 346 с.
- Болотнова Н. С. Основы теории текста. Томск: Изд-во Том. гос. пед. ун-та, 1999. 98 с.
- Дейк Т. А. ван. Язык. Познание. Коммуникация. М.: Прогресс, 1989. 310 с.
- Дейк Т. А. ван, Кинч В. Стратегии понимания связного текста // Новое в зарубежной лингвистике. М., 1988. Вып. 23. Когнитивные аспекты языка. С. 153-211.
- Джонсон-Лэйрд Ф. Процедурная семантика и психология значения // Новое в зарубежной лингвистике. М., 1988. Вып. 23. Когнитивные аспекты языка. С. 234-257.
- Дмитриева Д. Д. Учебный текст как средство обучения всем видам речевой деятельности на занятиях по русскому языку как иностранному // Карельский научный журнал. 2019. Т. 8. № 1 (26). С. 7-9.
- Новиков А. И. Семантика текста и ее формализация. М.: Наука, 1983. 215 с.
- Падучева Е. В. Семантические исследования. Семантика вида и времени в русском языке. Семантика нарратива. М.: Языки русской культуры, 1996. 464 с.
- Петров С. В. Денотативный подход к художественному тексту в обучении русскому языку как иностранному // Modern Humanities Success. 2020. № 3. С. 176-179.
- Ревякина Т. Л., Щур В. В., Федотова Н. В. Чтение как аспект обучения на занятиях по РКИ // Научный вестник Воронежского государственного архитектурно-строительного университета. Серия «Лингвистика и межкультурная коммуникация». 2013. № 11 (11). С. 53-59.
- Степаненко В. А. Новые тенденции в методике преподавания РКИ // Актуальные проблемы обучения русскому языку как иностранному и русскому языку как неродному: сб. ст. М., 2017. С. 158-163.
- Успенский Б. А. Ego Loquens. Язык и коммуникационное пространство. М.: Рос. гос. гуманит. ун-т, 2007. 320 с.
- Федосов В. А. О коммуникативной методике преподавания РКИ // Русский язык за рубежом. 2011. № 1 (224). С. 25-29.
- Шабес В. Я. Событие и текст. М.: Высш. шк., 1989. 175 с.
- Шмид В. Нарратология. М.: Языки славянской культуры, 2003. 312 с.
- Щукин А. Н. Методы обучения в истории преподавания русского языка как иностранного (теория и практика) // Обучение иностранным языкам. 2013. Т. 40. № 1. С. 107-118.
Author information
About this article
Publication history
- Received: January 29, 2021.
- Published: April 30, 2021.
Keywords
- алгоритм денотативного анализа
- художественный текст
- обучение русскому языку как иностранному
- неязыковой вуз
- компрессия текста
- концептуализация авторских интенций
- denotative analysis algorithm
- literary text
- teaching Russian as a foreign language
- non-linguistic higher school
- text compression
- conceptualization of author’s intentions
Copyright
© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC