• Original research article
  • April 30, 2021
  • Open access

Potential of Volunteering Activity in Prevention of Social Escapism among the Student Youth

Abstract

The purpose of the study is to actualise the potential of volunteering activity in prevention of social escapism among the student youth. The article analyses pedagogical functions of volunteering activity and also presents results of an experimental study of social escapism among the student youth. Scientific novelty of the study lies in analysing scientific approaches to the definition of escapism and identifying the pedagogical potential of various types of volunteering activity. As a result, the researchers have presented a model of organising student volunteering activity for preventing social escapism, which can be used in educational and extracurricular activity at university by teachers, organisers, supervisors of student groups and youth policy coordinators.

References

  1. Беловол Е. В., Кардапольцева А. А. Эскапизм «хороший» и эскапизм «плохой»: эмпирическая верификация модели // Прикладная юридическая психология. 2018. № 4 (45). С. 38-48.
  2. Бережная И. Ф., Костюченко М. О. Волонтерская деятельность студенческой молодежи: ее роль и значение в процессе личностно-профессионального становления // Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Проблемы высшего образования». 2018. № 1. С. 10-13.
  3. Грецов А., Азбель А. Психологические тесты для старшеклассников и студентов. М.: Питер, 2012. 201 с.
  4. Гурьева А. А., Гасумова С. Е. Социальное волонтерство в современной социальной работе // Актуальные проблемы современного социального знания: материалы Всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием. Красноярск: СибГУ им. М. Ф. Решетнева, 2020. С. 12-15.
  5. Кибальник А. В. Модель обучения студентов конструктивным стратегиям преодоления трудных жизненных ситуаций через волонтерскую деятельность // Сопровождение личности, оказавшейся в трудной жизненной ситуации, в образовании и социальной сфере: сб. науч. тр. / отв. ред. И. В. Федосова; ФГБОУ ВО «ИГУ». Иркутск: Изд-во ИГУ, 2020. С. 4-18.
  6. Кибальник А. В., Федосова И. В. Социальный эскапизм в молодежной среде // Казанский педагогический журнал. 2020. № 2 (139). С. 222-230.
  7. Кустова М. В. Литературный эскапизм как основа чтения современного человека // Книга и мировая цивилизация: материалы XI Междунар. науч. конф. по проблемам книговедения: в 4-х т. М.: Наука, 2004. Т. 1. С. 67-70.
  8. Кутузова Д. А. Эскапизм как форма самоопределения в подростковом и юношеском возрасте [Электронный ресурс]: материалы Междунар. молодеж. науч. форума. М.: МГУ, 2001. URL: http://www.psy.msu.ru/science/conference/lomonosov/2001/kutuzova.zip (дата обращения: 05.03.2021).
  9. Литинская Д. Г. Феномен экзистенциального эскапизма в современной культурной ситуации // Вопросы культурологии. 2012. № 4. С. 45-49.
  10. Лобов Е. Б., Зотов П. Б. Несуицидальные самоповреждения подростков: общее и особенное. Часть 1 // Суицидология. 2020. Т. 11. № 3 (40). С. 44-71.
  11. Мазниченко М. А., Папазян Г. С., Попов Д. И., Черемшанов С. В. Исследование развивающего потенциала студенческого событийного волонтерства // Вестник РМАТ. 2019. № 2. С. 25-34.
  12. Неверова Л. В. Исследование потенциала добровольчества: педагогический контекст // Человек и образование. 2016. № 2 (47). С. 124-127.
  13. Сикорская Л. Е. Добровольческая деятельность как школа нравственного воспитания молодежи // Вестник Вятского государственного гуманитарного университета. 2009. № 3. Ч. 3. С. 98-103.
  14. Толкин Дж. Р. Р. О волшебных сказках // Толкин Дж. Р. Р. Лист работы Мелкина и другие волшебные сказки / пер. с англ. С. Кошелева; ред. И. Тогоева. М.: РИФ, 1991. С. 280-290.
  15. Труфанова Е. О. Эскапизм: бегство в поисках смысла // Психология и психотехника. 2014. № 6 (69). C. 597-608.
  16. Ушева Т. Ф. Рефлексивная технология обучения как современный ресурс подготовки будущего педагога в университете // Дистанционное обучение: актуальные вопросы: материалы Всерос. науч.-практ. конф. (г. Чебоксары, 16 июля 2020 г.) / ред. Ж. В. Мурзина и др. Чебоксары: ИД «Среда», 2020. С. 129-132.
  17. Breitsohl H., Ehrig N. Commitment through Employee Volunteering: Accounting for the Motives of Inter-Organisational Volunteers // Applied Psychology. 2017. Vol. 66. Iss. 2. P. 260-289.
  18. Caligiuri P., Mencin A., Jiang K. Win-Win-Win: The Influence of Company-Sponsored Volunteerism Programs on Employees, NGOs, and Business Units // Personnel Psychology. 2013. Vol. 66. Iss. 4. P. 825-860.
  19. Usheva T. F., Fedosova I. V., Berinskaya I. V., Kibalnik A. V., Gordina O. V. Healthy lifestyle of modern university students: New methods of diagnosis and development // Man in India. 2017. Vol. 97. Iss. 15. P. 539-558.

Author information

Alena Vyacheslavovna Kibalnik

PhD

Irkutsk State University

Irina Valerianovna Fedosova

PhD

Irkutsk State University

About this article

Publication history

  • Received: March 13, 2021.
  • Published: April 30, 2021.

Keywords

  • волонтерская деятельность
  • педагогические функции
  • профилактика социального эскапизма
  • студенческая молодежь
  • модель организации волонтерской деятельности
  • volunteering activity
  • pedagogical functions
  • prevention of social escapism
  • student youth
  • model of organising volunteering activity

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)