Problem-Value Analysis of Authentic Literary Texts in the Context of Dialogue Space of Foreign-Language Education (Language Specialisations)
Abstract
The purpose of this study is to describe the problem-value analysis of authentic literary texts (hereinafter ALT), aimed at value orientation of students in language specialisations, in correlation with the dialogic space. The article addresses the functional component of using ALT in teaching foreign lan-guages at university and also describes the main and transitional stages of the problem-value analysis of ALT as a tool for recreating multidimensional development environment, which is the dialogic space. The study clarifies the notion of the dialogic space as applied to foreign-language education and describes its structural components. Scientific novelty of the study lies in the fact that the stages of analysing authentic literary texts are presented in correlation with components of the dialogic space and with the techniques of working with an authentic literary text in the course of teaching a foreign language to students in language specialisations. As a result of the study, it is found that the problem-value analysis includes three main stages (motivational-preparatory, analytical-prospective, value-forming), which correlate to varying degrees with the components of the dialogic space of foreign-language education.
References
- Асташова Н. А., Бондырева С. К., Жук О. Л. Ресурсы диалогового образовательного пространства как основа организации поликультурного образования // Образование и наука. 2019. № 21. Ч. 3. С. 29-49.
- Асташова Н. А., Бондырева С. К., Сманцер А. П. Развитие аксиосферы будущего педагога в диалоговом пространстве современного образования // Образование и наука. 2018. Т. 20. № 7. С. 32-67.
- Игнатьева Т. Г., Шерхонова Е. С. Цветовые характеристики персонажного портрета в диахроническом тексте // Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В. П. Астафьева. 2014. № 1 (27). С. 188-191.
- Изотова Н. В., Николаенко Е. М. Ценностный анализ художественного текста как приём освоения лингвокультурологического знания // Вестник Брянского государственного университета. 2017. № 4 (34). С. 298-304.
- Изотова Н. В., Ящинская Е. Н. Диалог культур как принцип жизнедеятельности современного иноязычного образования // Стратегия и тактика подготовки современного педагога в условиях диалогового пространства образования: сборник научных статей. Брянск: Брянский государственный университет имени академика И. Г. Петровского, 2017. С. 146-151.
- Калафато Р. Художественная литература в обучении английскому языку в России [Электронный ресурс]. URL: https://vo.hse.ru/data/2018/08/01/1152232250/Calafato.pdf (дата обращения: 20.06.2020).
- Носонович Е. В., Мильруд Р. П. Параметры аутентичного учебного текста // Иностранные языки в школе. 1999. № 1. С. 6-12.
- Нуруллина Г. М., Усманова Л. А. Психолингвистический аспект изучения текста как продукта речевой деятельности // Филология и культура. 2018. № 3 (53). С. 72-76.
- Павлова Л. В. Технология развития ценностно-ориентационного опыта студентов в процессе иноязычного образования в вузе // Иностранные языки в школе. 2020. № 1. С. 6-12.
- Сильнова Н. А. Обучение чтению на иностранном языке как способ формирования ценностных ориентаций студентов [Электронный ресурс]. URL: https://conference.osu.ru/assets/files/conf_info/conf3/30.pdf (дата обращения: 15.04.2021).
Author information
About this article
Publication history
- Received: March 31, 2021.
- Published: April 30, 2021.
Keywords
- диалоговое пространство иноязычного образования
- аутентичный художественный текст
- проблемно-ценностный анализ
- иностранный язык
- dialogic space of foreign-language education
- authentic literary text
- problem-value analysis
- foreign language
Copyright
© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC