• Original research article
  • April 30, 2021
  • Open access

Features of Organising Distance Preparation for the Basic State Examination in English

Abstract

The study aims to identify the possibility and conditions for organising preparation for the Basic State Examination in English in the setting of distance learning using experimental means. The article considers the stages of distance learning formation and development, determines advantages and disadvantages of this type of educational process organisation. The authors present materials and results of a conducted pedagogical experiment on organisation of distance preparation for the Basic State Examination in English. Scientific novelty of the research: the authors have systematised the process of distance learning development, justified advantages and disadvantages of this form of educational process organisation, provided instructional guidelines and developed a course on organising distance preparation for the Basic State Examination in English. As a result, it is proved that distance learning technologies use can be effective in organising preparation for the Basic State Examination in English if certain requirements are met.

References

  1. Андреев А. А., Солдаткин В. И. Дистанционное обучение: сущность, технология, организация. М.: МЭСИ, 2010. 196 с.
  2. Ахметова Д. З. Дистанционное обучение: от идеи до реализации: монография. Казань: Познание, 2009. 176 с.
  3. Захарова И. Г. Информационные технологии в образовании. М.: Академия, 2003. 208 с.
  4. Маслакова Е. С. История развития дистанционного обучения в России [Электронный ресурс]. URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=25085709 (дата обращения: 12.04.2021).
  5. Об образовании в Российской Федерации [Электронный ресурс]: Федеральный закон от 29.12.2012 № 273-ФЗ. Доступ из СПС «КонсультантПлюс»
  6. Основной государственный экзамен по английскому языку [Электронный ресурс]. URL: https://fipi.ru/oge/demoversii-specifikacii-kodifikatory#!/tab/173801626-11 (дата обращения: 07.02.2021).
  7. Полат Е. С. Дистанционное обучение: учеб. пособие. М.: ВЛАДОС, 2006. 190 с.
  8. Полат Е. С. Теория и практика дистанционного обучения. М.: Академия, 2004. 416 с.
  9. Приложение 10 к письму Рособрнадзора от 16 декабря 2019 г. № 10-1059 [Электронный ресурс]. URL: http://www.school75-nn.narod.ru/EGE/10-mr_po_provedeniju_ogeh_2020-1.pdf (дата обращения: 06.04.2021).
  10. Fox A. What are the advantages and disadvantages that distance education can offer you? [Электронный ресурс]. URL: https://elearningindustry.com/advantages-and-disadvantages-distance-education-offer.html (дата обращения: 07.02.2021).
  11. Pappas C. The history of distance learning [Электронный ресурс]. URL: https://elearningindustry.com/the-history-of-distance-learning-infographic#:~:text=In%201840s%2C%20Sir%20Isaac%20Pitman,to%20offer%20distance%20learning%20degres.html (дата обращения: 07.02.2021).

Author information

Anastasia Vladimirovna Zhuvagina

Kazan Federal University

Elena Vladimirovna Kharkova

PhD

Kazan Federal University

About this article

Publication history

  • Received: March 15, 2021.
  • Published: April 30, 2021.

Keywords

  • ОГЭ
  • английский язык
  • дистанционное обучение
  • педагогический эксперимент
  • методические рекомендации
  • Basic State Examination
  • English language
  • distance learning
  • pedagogical experiment
  • instructional guidelines

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)