• Original research article
  • April 30, 2021
  • Open access

Musical-Pedagogical Technologies to Form Piano Performing-Intoning Culture in the Context of Modern Musical Pedagogy

Abstract

The paper justifies the necessity to study musical-pedagogical technologies of forming the culture of piano performing-intoning as an essential component of modern musical pedagogy. The article describes innovative conceptions of music as a prosodic-meaningful art of the XX-XXI centuries, analyses musical-pedagogical technologies of forming the culture of piano performing-intoning. Scientific originality of the study involves systematization of scientific theoretical and methodological knowledge on the culture of piano performing-intoning. Analysing innovative conceptions of the XX-XXI centuries in the sphere of theory of intonation and culture of instrumental intoning, the authors conclude on the necessity to develop an educational program for students in the field of training 44.03.01 “Pedagogical Education” (profile “Music”). The paper also covers the following issues: choice of musical-pedagogical repertoire for future music teachers within the framework of the discipline “Musical-Instrumental Training”, development and approbation of pedagogical technologies to form the culture of piano performing-intoning as the key components of musical-educational process. The research findings are as follows: the authors develop a pedagogical model to form the culture of piano performing-intoning.

References

  1. Абдуллин Э. Б. Теория музыкального образования. М.: Академия, 2004. 336 с.
  2. Асафьев Б. В. Музыкальная форма как процесс. Кн. 1 и 2. СПб.: Музыка, 1971. 376 с.
  3. Берлянчик М. М. Вопросы развития культуры интонирования в обучении скрипача. М.: РГСАИ, 2014. 168 с.
  4. Корыхалова Н. П. Увидеть в нотном тексте…: о некоторых проблемах, с которыми сталкиваются пианисты (и не только они). СПб.: Композитор, 2008. 256 с.
  5. Либерман Е. Я. Работа над фортепианной техникой. М.: Классика-XXI, 2007. 148 с.
  6. Мазель Л. А. О мелодии. М.: Государственное музыкальное издательство, 1952. 300 с.
  7. Малинковская А. В. Фортепианное интонирование как музыкально-педагогическая и исполнительская проблема: автореф. дисс. … д. пед. н. М., 1995. 48 с.
  8. Медушевский В. В. Интонационная форма музыки. М.: Композитор, 1993. 268 с.
  9. Назайкинский Е. В. О психологии музыкального восприятия. М.: Музыка, 1972. 384 с.
  10. Нейгауз Г. Г. Об искусстве фортепианной игры: записки педагога. М.: Классика-XXI, 1999. 232 с.
  11. Николаев А. А. Очерки по истории фортепианной педагогики и теории пианизма: учебное пособие. М.: Музыка, 1980. 112 с.
  12. Прасолов Е. Н. Художественно-творческое развитие музыканта-исполнителя: проблема преемственности. Тольятти: Композитор, 2009. 236 с.
  13. Савшинский С. И. Работа пианиста над музыкальным произведением. М.: Классика-XXI, 2004. 192 с.
  14. Торопова А. В. Интонирующая природа психики: музыкально-психологическая антропология. М.: МПГУ, 2018. 338 с.
  15. Торопова А. В. Феномен интонирования в генезисе музыкально-языкового сознания: дисс. … д. псих. н. М., 2014. 337 с.
  16. Холопова В. Н. Музыка как вид искусства. СПб.: Лань; Планета музыки, 2014. 320 с.

Author information

Anastasiya Yuryevna Maryatch

Penza State University

Larisa Georgievna Sukhova

Dr

Tambov State Music and Pedagogical Institute named after S. V. Rachmaninov

About this article

Publication history

  • Received: March 13, 2021.
  • Published: April 30, 2021.

Keywords

  • музыкально-педагогические технологии
  • культура фортепианного исполнения-интонирования
  • педагогика музыкального образования
  • модель педагогической программы
  • музыкально-педагогический репертуар
  • musical-pedagogical technologies
  • culture of piano performing-intoning
  • musical pedagogy
  • sample educational program
  • musical-pedagogical repertoire

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)