• Original research article
  • June 30, 2021
  • Open access

Conceptual-Categorial Apparatus of Methodology to Ensure Quality of Professional Training of Foreign Military Specialists Studying at the Russian Higher Military Aviation School

Abstract

The research objective is as follows: to develop conceptual-categorial apparatus of methodology to ensure quality of professional training of foreign military specialists studying at the Russian higher military aviation school. The author proposes his own approach to developing conceptual-categorial apparatus of quality assurance methodology. Scientific originality of the study lies in the fact that the researcher introduces the notion “assuring quality of foreign military specialists’ professional training at higher military aviation school” into pedagogy of professional education. The research findings are as follows: the author reveals correlation of the notions “training” and “activity”, identifies correlation of the categories “professional training quality assurance” and “professional training”, describes the process to ensure quality of foreign military specialists’ professional training.

References

  1. Алёхин И. А., Кузнецов Ю. Н. Сравнительный историко-педагогический анализ систем обеспечения качества профессиональной подготовки российских офицерских кадров и иностранных военных специалистов // Мир образования - образование в мире. 2017. № 4. С. 69-85.
  2. Анохин П. К. Узловые вопросы теории функциональных систем. М.: Наука, 1980. 195 с.
  3. Архангельский С. И. Лекции по теории обучения в высшей школе. М.: Высшая школа, 1976. 198 с.
  4. Барабанщиков А. В., Давыдов В. П., Конюхов Н. И., Феденко Н. Ф. Методика исследования проблем военной педагогики и психологии: учебное пособие. М.: ВПА, 1987. 48 с.
  5. Барабанщиков А. В., Демин В. Г. О закономерностях военно-педагогического процесса. М.: МО РФ, 1967. 67 с.
  6. Благодаров А. И. Методологические основы организации системы образования офицерских кадров Вооружённых Сил РФ. М.: МО РФ, 1997. 124 с.
  7. Большая советская энциклопедия: в 30-ти т. М.: Советская энциклопедия, 1981. Т. 24. 767 с.
  8. Вишнякова С. М. Профессиональное образование: словарь: ключевые понятия и термины, актуальная лексика. М.: Новь, 1999. 535 с.
  9. Вопросы психологии и педагогики высшей военной школы / под ред. В. В. Шеляга. М.: Воениздат, 1971. 319 с.
  10. Ганзен В. А. Системные описания в психологии. Л.: Изд-во Ленингр. ун-та, 1984. 176 с.
  11. Данилов М. А., Малинин В. М. Структурно-системные исследования педагогических явлений и процессов // Советская педагогика. 1971. № 1. С. 21-30.
  12. Королёв Ф. Ф. Системный подход и возможности его применения в педагогических исследованиях // Советская педагогика. 1970. № 9. С. 7-19.
  13. Краткий словарь терминов военного образования / под общ. ред. Ю. Н. Корякина. М.: Воениздат, 1999. 189 с.
  14. Об образовании в Российской Федерации [Электронный ресурс]: Федеральный закон от 29.12.2012 № 273-ФЗ в редакции от 06.02.2020. URL: https://dokumenty24.ru/zakony-rf/zakon-ob-obrazovanii-v-rf.html (дата обращения: 03.05.2020).
  15. Ожегов С. И. Толковый словарь русского языка / под ред. проф. Л. И. Скворцова. Изд-е 28-е, перераб. М.: Мир и образование, 2014. 1376 с.
  16. Понятийный аппарат педагогики и образования: сборник научных трудов / отв. ред. Е. В. Ткаченко, М. А. Галагузова. Екатеринбург, 1995. 222 с.
  17. Психология: словарь / под ред. А. В. Петровского, М. Г. Ярошевского. Изд-е 2-е, доп. М.: Политиздат, 1990. 494 с.
  18. Российская педагогическая энциклопедия: в 2-х т. / гл. ред. В. В. Давыдов. М.: Большая Рос. энцикл., 1993. Т. 1. А - М. 608 с.
  19. Словарь современного русского литературного языка: в 17-ти т. / под ред. В. И. Чернышевского. М. - Л.: Изд-во АН СССР, 1951. Т. 2. 1393 с.
  20. Советский энциклопедический словарь. М.: Советская энциклопедия, 1989. 1633 с.
  21. Философский словарь / под ред. И. Т. Фролова. Изд-е 6-е. М.: Республика, 1991. 719 с.
  22. Чернилевский Д. В., Морозов А. И. Креативная педагогика и психология: учебное пособие для вузов. М.: Акад. проект, 2004. 559 с.

Author information

Yuri Nikolaevich Kuznetsov

PhD

Military Academy of the General Staff of the Armed Forces of the Russian Federation, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: April 2, 2021.
  • Published: June 30, 2021.

Keywords

  • понятийно-категориальный аппарат
  • педагогическая теория
  • профессиональная подготовка
  • военные специалисты
  • лётные вузы Воздушно-космических сил
  • conceptual-categorial apparatus
  • pedagogical theory
  • professional training
  • military specialists
  • higher military aviation school

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)