• Original research article
  • June 30, 2021
  • Open access

Foreign Language Distance Education at Higher School Using the Microsoft Teams Platform

Abstract

The study aims to analyse organisation of foreign language distance education (using the example of Microsoft Teams) at Financial University under the Government of the Russian Federation and to determine positive and negative aspects of education in the chosen format. The article considers the concept of “distance education”, experience of using the Microsoft Teams platform to organise students’ foreign language activities online, as well as attitude of educational process participants towards the distance education format. Scientific novelty of the paper lies in identifying the main characteristics of a relatively new way of organising foreign language education at university basing on experience of using the Microsoft Teams platform. As a result of the study, advantages and disadvantages of conducting online foreign language classes are determined and predominantly positive attitude of students and teachers towards distance education is revealed.

References

  1. Андреев А. А., Солдаткин В. И. Дистанционное обучение: сущность, технология, организация. М.: Изд-во МЭСИ, 1999. 196 с.
  2. Буданцев Д. В. Цифровизация в сфере образования: обзор российских научных публикаций // Молодой ученый. 2020. № 27 (317). С. 120-127.
  3. О мерах по снижению рисков распространения новой коронавирусной инфекции в образовательных организациях высшего образования [Электронный ресурс]: Приказ Министерства науки и высшего образования Российской Федерации от 11.11.2020 г. № 1402. URL: https://www.minobrnauki.gov.ru/documents/?ELEMENT_ID=25887 (дата обращения: 26.04.2021).
  4. Об образовании в Российской Федерации [Электронный ресурс]: Федеральный закон от 29.12.2012 г. № 273-ФЗ. URL: http://www.kremlin.ru/acts/bank/36698/page/1 (дата обращения: 26.04.2021).
  5. Об организации образовательной деятельности в организациях, реализующих образовательные программы высшего образования и соответствующие дополнительные профессиональные программы, в условиях предупреждения распространения новой коронавирусной инфекции на территории Российской Федерации [Электронный ресурс]: Приказ Министерства науки и высшего образования Российской Федерации от 14.03.2020 г. № 397. URL: https://www.minobrnauki.gov.ru/documents/?ELEMENT_ID=18515 (дата обращения: 26.04.2021).
  6. Теория и практика дистанционного обучения / под ред. Е. С. Полата. М.: Academia, 2004. 415 с.
  7. Щенников С. А. Открытое дистанционное образование. М.: Наука, 2002. 527 с.
  8. Holmberg B. Theory and Practice of Distance Education [Электронный ресурс]. L.: Routledge, 1989. URL: https://smaratungga.web.id/library/repository/[Borje_Holmberg]_Theory_and_Practice_of_Distance_E(BookFi.org).pdf (дата обращения: 28.05.2021).
  9. Keegan D. J. On Defining Distance Education // Distance Education. 1980. № 1. P. 13-26.
  10. Moore M. G., Kersley G. Distance education. A system view. Belmont: Wadsworth Publishing Company, 1996. XIV+290 p.
  11. Peters O. The Didactical Structure of Distance Education: A Comparative Interpretation in Outline. L.: Croom Helm; Routledge, 1983. 45 р.

Author information

Anelya Suleimanovna Mirzamova

Financial University under the Government of the Russian Federation, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: April 26, 2021.
  • Published: June 30, 2021.

Keywords

  • дистанционное обучение
  • технология обучения
  • иностранный язык
  • высшая школа
  • платформа Microsoft Teams
  • distance education
  • educational technology
  • foreign language
  • higher school
  • Microsoft Teams platform

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)