• Original research article
  • June 30, 2021
  • Open access

Organising Distance Learning for Non-Linguistic Students in the Context of the Pandemic

Abstract

The purpose of the study is to analyse features of organising distance learning for non-linguistic students in the context of the pandemic. The article examines advantages and disadvantages of distance learning in higher education institutions, presents results of a survey that has revealed students’ opinions on various aspects of online education during the ongoing pandemic. Scientific novelty of the study lies in the fact that the authors’ assessment of students’ distance learning organisation in the context of the pandemic reveals the necessary forward-looking measures for online education organisation in higher education institutions. As a result, the study has clarified the notion “distance learning” in connection with digital transformation of the higher education system, identified positive and negative aspects in distance learning organisation in higher education institutions during the pandemic, identified the measures necessary for effective organisation of distance learning.

References

  1. Абрамян Г. В., Катасонова Г. Р. Особенности организации дистанционного образования в вузах в условиях самоизоляции граждан при вирусной пандемии [Электронный ресурс]. URL: http://science-education.ru/ru/article/view?id=29830 (дата обращения: 12.05.2021).
  2. Инновационное развитие - от Шумпетера до наших дней: экономика и образование [Электронный ресурс]: сборник статей по материалам участников Второй ежегодной международной научно-практической конференции. URL: https://elibrary.ru/download/elibrary_24660414_97546975.pdf (дата обращения: 08.05.2021).
  3. Курбаниязов З. Б., Тоиров Э. С., Язданов А. Я., Худайкулова Ш. И., Давлатов С. С., Амонов М. М. Информационно-коммуникативные технологии в развитии непрерывного медицинского образования // Лингво-психо-педагогические аспекты и методы их применения в обучении: республиканский сборник научных статей и тезисов. Самарканд: Самаркандский медицинский университет, 2012. С. 98-100.
  4. Курин А. Ю. Роль и место дистанционного обучения в подготовке будущего специалиста социальной работы [Электронный ресурс]. URL: http://vernadsky.tstu.ru/pdf/2010/04/18.pdf (дата обращения: 08.05.2021).
  5. Пискунова И. В. Реализация дистанционного обучения в период мировой пандемии на платформе idroo.com [Электронный ресурс]. URL: https://moluch.ru/archive/304/68586/ (дата обращения: 25.04.2021).
  6. Регуш Л. А., Орлова А. В. Педагогическая психология: учебное пособие. Стандарт третьего поколения. СПб.: Питер, 2016. 416 c.
  7. Хакимова Л. Р. Роль дистанционного обучения в системе высшего образования в период карантинных мероприятий в связи с пандемией COVID-19 [Электронный ресурс]. URL: https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/interconf/article/view/2582 (дата обращения: 04.05.2021).
  8. Chakraborty P., Mittal P., Gupta M. S., Yadav S., Arora A. Opinion of students on online education during the COVID-19 pandemic [Электронный ресурс]. URL: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/hbe2.240 (дата обращения: 08.05.2021).
  9. Elfirdoussi S., Lachgar M., Kabaili H., Rochdi A., Goujdami D., El Firdoussi L. Assessing Distance Learning in Higher Education during the COVID-19 Pandemic [Электронный ресурс]. URL: https://www.hindawi.com/journals/edri/2020/8890633/ (дата обращения: 08.05.2021).
  10. The Evolution of Distance Education in 2020 [Электронный ресурс]. URL: https://educationonline.ku.edu/community/distance-education-evolution-in-2020 (дата обращения: 08.05.2021).
  11. What Is Distance Learning? The Benefits of Studying Remotely [Электронный ресурс]. URL: https://www.uopeople.edu/blog/what-is-distance-learning/ (дата обращения: 01.06.2021).

Author information

Darya Victorovna Gramma

PhD

Surgut State University

Natalia Anatolievna Sergienko

PhD

Surgut State University

About this article

Publication history

  • Received: May 12, 2021.
  • Published: June 30, 2021.

Keywords

  • дистанционное обучение
  • студенты неязыковых направлений
  • пандемия
  • онлайн-образование
  • дистанционные технологии обучения
  • distance learning
  • non-linguistic students
  • pandemic
  • online education, distance learning technologies

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)