• Original research article
  • June 30, 2021
  • Open access

Model to Form Professionally Oriented Foreign-Language Communicative Competence of Students in the Field of Training “Foreign Regional Studies”

Abstract

The research objective includes developing a model to form professionally oriented foreign-language communicative competence of future bachelors in the field of training “Foreign Regional Studies”. The article analyses requirements of the Federal State Educational Standard of Higher Education 3++ for professional competence of students - future specialists in the field of foreign regional studies. Within the framework of the social demand approach, the authors examine requirements of the labour market for a specialist in the field of foreign regional studies. The researchers reveal the structure of professionally oriented foreign-language communicative competence taking into account specificity of training in the field of foreign regional studies; propose a flexible system to assess the level of professionally oriented foreign-language communicative competence, which constitutes scientific originality of the paper. The research findings are as follows: the authors develop a model to form professionally oriented foreign-language communicative competence of students in the field of training “Foreign Regional Studies”, describe the model structure taking into account specificity of training in the field of foreign regional studies.

References

  1. Алмазова Н. И., Мушенко Е. В. Междисциплинарная интеграция как основа формирования готовности аспирантов медицинских вузов к коммуникации в профессиональной среде // Вопросы методики преподавания в вузе. 2020. Т. 9. № 34. С. 8-23.
  2. Божко Ю. И. Модель формирования иноязычной профессионально-коммуникативной компетенции обучающихся на судоводительских факультетах // Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия «Гуманитарные науки». 2016. № 28 (240). С. 130-137.
  3. Вятютнев М. Н. Коммуникативная направленность обучения русскому языку в зарубежных школах // Русский язык за рубежом. 1977. № 6. С. 35-42.
  4. Зимняя И. А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании: авторская версия [Электронный ресурс]. URL: https://do-portal.ksla.kg/wp-content/uploads/2018/09/Kluchevye_kompetent.pdf (дата обращения: 02.06.2021).
  5. Липатова Е. Г. Формирование профессиональной коммуникативной культуры будущего врача в рамках компетентностного подхода // Вопросы методики преподавания в вузе. 2020. Т. 9. № 32. С. 47-58.
  6. Основная образовательная программа высшего образования по направлению подготовки (специальности) 41.01.03 Зарубежное регионоведение [Электронный ресурс]. URL: https://www.spbstu.ru/edu/plans/41.03.01_03/oop_41.03.01_03.pdf?t=1622740091 (дата обращения: 02.06.2021).
  7. Рябенко Н. Л. Формирование иноязычной коммуникативной компетенции студентов международного профиля средствами интерактивных технологий: дисc. … к. пед. н. М., 2019. 174 с.
  8. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования - бакалавриат по направлению подготовки 41.03.01 Зарубежное регионоведение 3+++ [Электронный ресурс]. URL: http://fgosvo.ru/uploadfiles/FGOS VO 3++/Bak/410301_B_3_06012018.pdf (дата обращения: 02.06.2021).
  9. Хуторской А. В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования // Народное образование. 2003. № 2. С. 56-62.
  10. Canale M., Swain M. Theoretical Basis of Communicative Approaches to Second Language Teaching and Testing // Applied Linguistics. 1980. Vol. 1. № 1. Р. 1-47.
  11. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment - Companion Volume [Электронный ресурс]. URL: https://rm.coe.int/common-european-framework-of-reference-for-languages-learning-teaching/16809ea0d4 (дата обращения: 02.06.2021).

Author information

Ekaterina Vladimirovna Mushenko

Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University

Lusine Artakovna Mikaeljan

Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University

About this article

Publication history

  • Received: May 4, 2021.
  • Published: June 30, 2021.

Keywords

  • иноязычная профессиональная коммуникативная компетенция
  • иностранный язык
  • зарубежное регионоведение
  • компонентный состав модели
  • professionally oriented foreign-language communicative competence
  • foreign language
  • foreign regional studies
  • component structure of model

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)