• Original research article
  • June 30, 2021
  • Open access

Non-Formal Education for the Older Generation Representatives as Factor of Their Active Ageing

Abstract

The study aims to determine psychological and pedagogical conditions for organising non-formal education for the older generation representatives, which contributes to their active ageing. The authors have presented the main approaches to defining the concepts “non-formal education”, “third age”, “active ageing”, “andragogical interaction”, “tertiary socialisation”, “higher public school”. The article substantiates relevance of organising non-formal education to promote the older people’s active ageing, determines learning process specificity in the third age, proves andragogical interaction effectiveness for the older people’s tertiary socialisation as a basis for their active ageing. The authors have determined psychological and pedagogical conditions for organising non-formal education for the older generation representatives. Scientific novelty lies in developing an organisational and methodological system of education for the elderly in the context of trends in modern education development and constructing new educational reality on this basis as an implementable authors’ project. As a result of the study, non-formal education importance for longevity of the elderly is confirmed, psychological and pedagogical conditions for organising this activity are identified. Using quantitative and qualitative diagnostic methods, the authors have proved non-formal education effectiveness for the older people’s tertiary socialisation as a basis for their active ageing.

References

  1. Водопьянова Н. Е. Оценка удовлетворенности качеством жизни // Практикум по психологии здоровья: учеб.-метод. пособие / под ред. Г. С. Никифорова. СПб.: Питер, 2005. С. 148-156.
  2. Гордина О. В., Гордин А. И. Высшая народная школа как пространство самоактуализации человека третьего возраста // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2020. Т. 5. Вып. 5. С. 582-587.
  3. Гордина О. В., Гордин А. И. Концептуальная модель современной Высшей народной школы для людей третьего возраста [Электронный ресурс] // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 4. URL: http://www.science-education.ru/127-20497 (дата обращения: 19.04.2021).
  4. Доброхлеб В. Г. Старение населения как фактор модели демографического перехода на примере современной России // Социологический альманах. 2012. № 3. С. 67-73.
  5. Кононыгина Т. М. Герагогика: пособие для тех, кто занимается образованием пожилых людей. Орел: Красная строка, 2006. 166 с.
  6. Концепция политики активного долголетия: науч.-методол. доклад к XXI апр. междунар. науч. конф. по проблемам развития экономики и общества (г. Москва, 2020 г.) / под ред. Л. Н. Овчаровой, М. А. Морозовой, О. В. Синявской; Нац. исслед. ун-т «Высш. шк. экономики». М.: Изд. дом Высш. шк. экономики, 2020. 40 с.
  7. Ласлетт П. Что такое Старость? Вариации во времени и между культурами / под ред. Г. Казелли и А. Лопес. Оксфорд: Издательство Оксфордского университета, 1996. 128 с.
  8. Литвинова Н. П. Тенденции и перспективы развития Высших народных школ // Человек и образование. 2010. № 4. С. 15-19.
  9. Мезиров Дж. Трансформационные измерения обучения взрослых. Сан-Франциско: Джосси-Басс, 1991.
  10. Непрерывное образование в политическом и экономическом контекстах / отв. ред. Г. А. Ключарев. М.: ИС РАН, 2008. 400 с.

Author information

Olga Vasilevna Gordina

PhD

Irkutsk State University

Aleksandr Innokentevich Gordin

PhD

Irkutsk State University

About this article

Publication history

  • Received: May 10, 2021.
  • Published: June 30, 2021.

Keywords

  • неформальное образование
  • представители старшего поколения
  • активное долголетие
  • психолого-педагогические условия
  • организационно-методическая система образования
  • non-formal education
  • older generation representatives
  • active ageing
  • psychological and pedagogical conditions
  • organisational and methodological system of education

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)