• Original research article
  • June 30, 2021
  • Open access

Exercises for Mastering Means of the English Language by Primary School Children on the Basis of Non-Speech Activities

Abstract

The purpose of the study is to present a series of exercises for mastering phonetic, lexical and grammatical means of foreign language speech in game, creative and cognitive activity of first-form pupils. The article analyses relationship and mutual influence of speech and non-speech activity on primary schoolchildren’s communicative development. The study is focused on working out exercises that ensure actualisation of language and speech material for the purpose of communicative acquisition of a foreign language by children aged 6-7. Scientific novelty lies in developing a series of exercises aimed at formation and development of auditory-articulatory skills, ability to form and formulate independent speech by expanding first-form pupils’ active basic grammar and vocabulary. As a result, the author proposes exercises in non-speech, game and integrated (cognitive) activity that contribute to communicative and cognitive development and formation of the learning and cognitive ability of children aged 6-7.

References

  1. Абульханова-Славская К. А. Деятельность и психология личности. М.: Наука, 1980. 335 с.
  2. Безруких М. М., Сонькин В. Д., Фарбер Д. Л. Возрастная физиология: физиология развития ребенка: учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений. М.: Академия, 2003. 416 с.
  3. Вронская И. В. Методика раннего обучения английскому языку. СПб.: КАРО, 2015. 336 с.
  4. Гайнутдинова Л. Р. Формирование фонетических навыков на английском языке у учащихся младшего школьного возраста с опорой на песенную наглядность: дисс. … к. пед. н. Н. Новгород, 2019. 198 с.
  5. Гудкова С. А., Яшина Н. В. Методические возможности использования CLIL-технологии при преподавании английского языка в начальной школе // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. Серия «Педагогика, психология». 2017. № 2 (29). С. 31-35.
  6. Куликова Е. А. Специальные методические принципы развивающего иноязычного образования обучающихся начальных классов // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2020. Т. 5. Вып. 5. С. 638-644.
  7. Куликова Е. А. Технология педагогического общения на пропедевтическом этапе начального иноязычного образования // Научное наследие Е. И. Пассова в контексте развития иноязычного образования: материалы Международной научной конференции, посвященной 90-летию со дня рождения Е. И. Пассова (г. Липецк, 1-2 декабря 2020 г.). Липецк: ЛГПУ им. П. П. Семенова-Тян-Шанского, 2020. С. 123-127.
  8. Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность: учеб. пособие. М.: Политиздат, 1977. 304 с.
  9. Негневицкая Е. И., Шахнарович А. М. Язык и дети. М.: Наука, 1981. 111 с.
  10. Никитенко З. Н. Личностно-развивающее иноязычное образование в начальной школе: монография. М.: Прометей, 2018. 356 с.
  11. Никитенко З. Н. Методическая система овладения иностранным языком на начальной ступени школьного образования: дисс. … д. пед. н. М., 2014. 427 с.
  12. Федеральный государственный образовательный стандарт начального общего образования нового поколения от 06 октября 2009 г. М.: Просвещение, 2014. 35 с.
  13. Шамов А. Н., Гусева Л. В. Методика обучения фонетической стороне иноязычной речи: учеб. пособие. Н. Новгород: Мининский университет, 2020. 122 с.
  14. Шамов А. Н., Чернышов С. В. Методический анализ урока как средство профессионального становления учителя иностранных языков // Иностранные языки в школе. 2021. № 1. С. 4-12.

Author information

Ekaterina Aleksandrovna Kulikova

Volga State University of Water Transport; Nizhny Novgorod River College named after I. P. Kulibin

About this article

Publication history

  • Received: April 28, 2021.
  • Published: June 30, 2021.

Keywords

  • неречевые виды деятельности
  • английский язык
  • младшие школьники
  • фонетические средства иноязычной речи
  • лексические средства иноязычной речи
  • грамматические средства иноязычной речи
  • non-speech activities
  • English language
  • primary school children
  • phonetic means of foreign language speech
  • lexical means of foreign language speech
  • grammatical means of foreign language speech

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)