Exercises for Mastering Means of the English Language by Primary School Children on the Basis of Non-Speech Activities
Abstract
The purpose of the study is to present a series of exercises for mastering phonetic, lexical and grammatical means of foreign language speech in game, creative and cognitive activity of first-form pupils. The article analyses relationship and mutual influence of speech and non-speech activity on primary schoolchildren’s communicative development. The study is focused on working out exercises that ensure actualisation of language and speech material for the purpose of communicative acquisition of a foreign language by children aged 6-7. Scientific novelty lies in developing a series of exercises aimed at formation and development of auditory-articulatory skills, ability to form and formulate independent speech by expanding first-form pupils’ active basic grammar and vocabulary. As a result, the author proposes exercises in non-speech, game and integrated (cognitive) activity that contribute to communicative and cognitive development and formation of the learning and cognitive ability of children aged 6-7.
References
- Абульханова-Славская К. А. Деятельность и психология личности. М.: Наука, 1980. 335 с.
- Безруких М. М., Сонькин В. Д., Фарбер Д. Л. Возрастная физиология: физиология развития ребенка: учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений. М.: Академия, 2003. 416 с.
- Вронская И. В. Методика раннего обучения английскому языку. СПб.: КАРО, 2015. 336 с.
- Гайнутдинова Л. Р. Формирование фонетических навыков на английском языке у учащихся младшего школьного возраста с опорой на песенную наглядность: дисс. … к. пед. н. Н. Новгород, 2019. 198 с.
- Гудкова С. А., Яшина Н. В. Методические возможности использования CLIL-технологии при преподавании английского языка в начальной школе // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. Серия «Педагогика, психология». 2017. № 2 (29). С. 31-35.
- Куликова Е. А. Специальные методические принципы развивающего иноязычного образования обучающихся начальных классов // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2020. Т. 5. Вып. 5. С. 638-644.
- Куликова Е. А. Технология педагогического общения на пропедевтическом этапе начального иноязычного образования // Научное наследие Е. И. Пассова в контексте развития иноязычного образования: материалы Международной научной конференции, посвященной 90-летию со дня рождения Е. И. Пассова (г. Липецк, 1-2 декабря 2020 г.). Липецк: ЛГПУ им. П. П. Семенова-Тян-Шанского, 2020. С. 123-127.
- Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность: учеб. пособие. М.: Политиздат, 1977. 304 с.
- Негневицкая Е. И., Шахнарович А. М. Язык и дети. М.: Наука, 1981. 111 с.
- Никитенко З. Н. Личностно-развивающее иноязычное образование в начальной школе: монография. М.: Прометей, 2018. 356 с.
- Никитенко З. Н. Методическая система овладения иностранным языком на начальной ступени школьного образования: дисс. … д. пед. н. М., 2014. 427 с.
- Федеральный государственный образовательный стандарт начального общего образования нового поколения от 06 октября 2009 г. М.: Просвещение, 2014. 35 с.
- Шамов А. Н., Гусева Л. В. Методика обучения фонетической стороне иноязычной речи: учеб. пособие. Н. Новгород: Мининский университет, 2020. 122 с.
- Шамов А. Н., Чернышов С. В. Методический анализ урока как средство профессионального становления учителя иностранных языков // Иностранные языки в школе. 2021. № 1. С. 4-12.
Author information
About this article
Publication history
- Received: April 28, 2021.
- Published: June 30, 2021.
Keywords
- неречевые виды деятельности
- английский язык
- младшие школьники
- фонетические средства иноязычной речи
- лексические средства иноязычной речи
- грамматические средства иноязычной речи
- non-speech activities
- English language
- primary school children
- phonetic means of foreign language speech
- lexical means of foreign language speech
- grammatical means of foreign language speech
Copyright
© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC