• Original research article
  • September 15, 2021
  • Open access

Factors of Optimising Foreign Language Teaching Methodology at the Stage of Secondary Education in the Context of Bilingual Consciousness Formation Theory as Goal Setting

Abstract

The purpose of the study is to substantiate factors of optimising the methodology for teaching foreign languages at school in the context of the theory of bilingual consciousness formation as goal setting. The article analyses the practical purpose of teaching foreign languages at school from the perspective of anthropocentrism, justifies rationality of developing the methodology for teaching foreign languages at school taking into account patterns of bilingualism formation and suggests factors of optimising the foreign language teaching methodology. Scientific novelty of the work lies in considering the goal of teaching foreign languages at school in the context of the anthropocentric paradigm and theories of bilingual consciousness formation, as well as in substantiating factors of optimising the methodology for teaching foreign languages at school taking into account bilingualism formation laws. As a result, it has been proved that transition to the formation of subordinate bilingualism as a stage of bilingual personality development in the process of teaching foreign languages calls for optimisation of the methodology for teaching foreign languages.

References

  1. Беженарь О. А. Этноориентированная модель обучения русскому языку италоязычных учащихся вне языковой среды: дисс. … к. пед. н. М., 2017. 292 с.
  2. Блинова С. Г., Цветкова Т. К. Проблема формирования билингвального сознания в лингвистике и лингводидактике // Ярославский педагогический вестник. 2004. № 4. С. 34-39.
  3. Вагнер В. Н. Методика преподавания русского языка англоговорящим и франкоговорящим на основе межъязыкового сопоставительного анализа. Фонетика. Графика. Словообразование. Структуры предложений, порядок слов. Части речи: учеб. пособие. М.: Владос, 2001. 384 с.
  4. Выготский Л. С. Собрание сочинений: в 6-ти т. М.: Педагогика, 1982. Т. 2. Проблемы общей психологии / под ред. В. В. Давыдова. 504 с.
  5. Гальперин П. Я. Новые возможности обучения, в частности, иностранным языкам // Вопросы методики преподавания иностранных языков на неязыковых факультетах университетов: мат. I Всесоюз. конф. преподавателей ин. яз. неяз. фак-тов ун-тов (г. Москва, 23-25 июня 1970 г.). М.: Изд-во Московского гос. ун-та, 1971. С. 69-82.
  6. Гумбольдт В. фон. Избранные труды по языкознанию / пер. с нем.; общ. ред. Г. В. Рамишвили. М.: Прогресс, 2000. 400 с.
  7. Гумбольдт В. фон. Язык и философия культуры. М.: Прогресс, 1985. 456 с.
  8. Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность. М.: Наука, 1987. 261 с.
  9. Ремизова C. B. Соотношение языкового и иноязычного сознания // Психологический вестник Уральского государственного университета. 2009. Вып. 7. С. 335-346.
  10. Романова Т. В. Антропоцентрическая парадигма в истории языкознания: «язык индивида» (Г. Пауль), «язык как психический феномен» (В. Гумбольдт) // Когнитивные исследования языка. 2015. № 21. С. 116-121.
  11. Ружицкий И. В., Потемкина Е. В. Проблема формирования билингвальной личности в лингводидактике // Мир русского слова. 2013. № 2. С. 81-90.
  12. Серебренников Б. А., Кубрякова Е. С., Постовалова В. И., Телия В. Н., Уфимцева А. А. Роль человеческого фактора в языке: язык и картина мира. М.: Наука, 1988. 216 с.
  13. Федеральный государственный образовательный стандарт среднего общего образования [Электронный ресурс]: утвержден приказом Министерства образования и науки РФ от 17 мая 2012 г. № 413 (с изм. и доп.) // Справочно-правовая система «Гарант». URL: https://base.garant.ru/70188902/8ef641d3b80ff01d34be16ce9bafc6e0/#friends (дата обращения: 22.08.2021).
  14. Халеева И. И. Основы теории обучения пониманию иноязычной речи. М.: Высшая школа, 1989. 238 с.
  15. Цветкова Т. К. Обучение иностранному языку на основе закономерностей формирования билингвизма: монография. М.: Спутник +, 2021. 143 с.

Funding

The reported study was funded by the RFBR, project number 20-313-90062 “Features of teaching Russian as a foreign language to German-speaking students (by the example of Germany secondary schools)”.

Author information

Polina Aleksandrovna Spirochkina

North Caucasus Federal University, Stavropol

About this article

Publication history

  • Received: July 10, 2021.
  • Published: September 15, 2021.

Keywords

  • оптимизация
  • методика иноязычного обучения
  • среднее образование
  • билингвальное сознание
  • optimisation
  • foreign language teaching methodology
  • secondary education
  • bilingual consciousness

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)