• Original research article
  • September 15, 2021
  • Open access

Comparative Analysis of Ideas about Young Scientist in the Russian and Foreign Academic Practice

Abstract

The purpose of the study is to determine portrait characteristics of a young scientist in the foreign and Russian academic practice in order to design pedagogical conditions for their development in the university environment. The article presents an overview of research papers on the issue of determining specifics of the “young scientist” and “young scientist’s competence” categories, as well as legal documents regulating requirements for participants of grant and competitive programmes for young scientists. The study is novel in that it defines the category “young scientist” as a specific socio-professional group of scientists distinguished within the academic community on the basis of a number of criteria (among them are age; degree of involvement in a research project; qualification requirements and others) and the category “young scientist’s competence” as a person’s integrative dynamic quality expressed in their awareness of social and personal significance of research activities with the purpose of obtaining new knowledge, in internal motive for its implementation revealed in the process of productive solution of research tasks on the basis of the mastered system of methodological knowledge, methods and ways of research. The author has also determined the range of the pedagogical conditions contributing to young scientists’ academic career development in higher education institutions of the Russian Federation (actualising young scientists’ motivation for research work, enriching the educational environment of a university with event-based practices, involving a young scientist in the activity and reflexive process of competence development). As a result, based on a comparative analysis of the Russian and foreign experience, practical recommendations for specialised structural divisions of the Russian universities in terms of organising young scientists’ effective research work have been formulated.

References

  1. Бахова Н. А. Карьерные траектории развития молодых учёных в университете: некоторые результаты анкетного опроса // Проспект Свободный - 2018: материалы Международной студенческой конференции (г. Красноярск, 23-27 апреля 2018 г.). Красноярск: Сибирский федеральный университет, 2018. С. 294-297.
  2. Бекова С. К., Груздев И. А., Джафарова З. И., Малошонок Н. Г., Терентьев Е. А. Портрет современного российского аспиранта. М.: НИУ ВШЭ, 2017. 60 с.
  3. Будущее высшего образования и академической профессии: страны БРИК и США / под ред. Ф. Альтбаха, Г. Андрущака, Я. Кузьминова, М. Юдкевич, Л. Райсберг. М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2013. 248 с.
  4. Ворох А. «Молодые ученые»: опыт формулирования проблемы [Электронный ресурс]. URL: https://trv-science.ru/2013/05/07/molodye-uchenye-opyt-formulirovaniya-problemy/(дата обращения: 22.08.2021).
  5. Михалкина Е. В., Скачкова Л. С., Герасимова О. Я. Академическая или неакадемическая карьера: какой выбор делают аспиранты федеральных университетов? // Terra Economicus. 2019. № 17 (4). С. 148-173. DOI: 10.23683/2073-6606- 2019-17-4-0-00.
  6. О науке и государственной научно-технической политике [Электронный ресурс]: федер. закон от 23.08.1996 года № 127-ФЗ, ред. от 21.07.2011. URL: https://regulation.gov.ru/projects#npa=115309 (дата обращения: 01.07.2021).
  7. Ожегов С. И., Шведова Н. Ю. Толковый словарь русского языка. Изд-е 4-е, доп. / Российская академия наук. Институт русского языка имени В. В. Виноградова. М.: Азбуковник, 1997. 944 с.
  8. Паспорт национального проекта «Наука» [Электронный ресурс]. URL: http://static.government.ru/media/files/vCAoi8zEXRVSuy2Yk7D8hvQbpbUSwO8y.pdf (дата обращения: 01.07.2021).
  9. Паспорт национального проекта «Наука и университеты» [Электронный ресурс]. URL: http://www.ifes-ras.ru/images/stories/2020/new_np_sci_uni.pdf (дата обращения: 01.07.2021).
  10. Подготовка научных кадров и формирование научно-исследовательских компетенций: монография / под науч. ред. д. ист. н., проф. М. В. Новикова. Ярославль: Изд-во ЯГПУ, 2009. 211 с.
  11. Программа развития карьерной компетентности молодого учёного в Сибирском федеральном университете [Электронный ресурс]. URL: http://lib3.sfu-kras.ru/ft/LIB2/ELIB/b72/free/i-234975.pdf (дата обращения: 22.08.2021).
  12. Соколов М., Губа К., Зименкова Т., Сафонова М., Чуйкина С. Как становятся профессорами: академические карьеры, рынки и власть в пяти странах / под ред. К. Иванова. М.: Новое литературное обозрение, 2015. 832 с.
  13. Терентьев Е. А., Бекова С. К., Малошонок Н. Г. Кризис российской аспирантуры: источники проблем и возможности их преодоления // Университетское управление: практика и анализ. 2018. № 22 (5). С. 54-66.
  14. Эдвардс Н. М. Формирование в образовании компетентности ученого для международной научной проектной деятельности: дисс. … к. пед. н. Красноярск, 2010. 228 с.
  15. European research council [Электронный ресурс]. URL: https://erc.europa.eu/funding/starting-grants (дата обращения: 22.08.2021).
  16. Friesenhahn I., Beaudry C. The global state of young scientists: project report and recommendations [Электронный ресурс]. URL: https://globalyoungacademy.net/wp-content/uploads/2015/06/GYA_GloSYS-report_webversion.pdf (дата обращения: 22.08.2021).
  17. World association for young scientists [Электронный ресурс]. URL: http://www.unesco.org/new/en/natural-sciences/science-technology/sti-policy/global-focus/young-scientists/world-association-of-young-scientists-ways/ (дата обращения: 22.08.2021).

Author information

Natalya Aleksandrovna Bakhova

Siberian Federal University, Krasnoyarsk

About this article

Publication history

  • Received: June 19, 2021.
  • Published: September 15, 2021.

Keywords

  • сравнительный анализ
  • молодой ученый
  • российская научная практика
  • зарубежная научная практика
  • научное сообщество
  • comparative analysis
  • young scientist
  • Russian academic practice
  • foreign academic practice
  • academic community

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)