Ways to Overcome Overgeneralization When Teaching Korean to Russian-Speaking Students (Pre-Bilingual Stage)
Abstract
The paper considers overgeneralization as an intra-linguistic phenomenon frequently observed among Russian-speaking students studying Korean and resulting in language mistakes. The article examines overgeneralization as a type of interference, reveals causes and effects of linguistic interference, describes the existing methodological approaches to overcoming linguistic interference. The author analyzes mistakes of first-year students studying Korean as a foreign language, systematizes cases of overgeneralization, differentiates overgeneralization and intra-linguistic interference, classifies overgeneralization mistakes depending on students’ language proficiency, proposes methodological recommendations to overcome overgeneralization when teaching Korean to Russian-speaking junior students. The researcher describes overgeneralization mistakes of Russian-speaking junior students studying Korean as a foreign language, suggests methodological recommendations to overcome overgeneralization, and herein lies scientific originality of the study. As a result, it is shown that the overgeneralization phenomenon manifests itself at all the language levels and provokes phonetic, graphical, lexical and grammar mistakes that can be avoided by using specially developed tasks.
References
- Алпатов В. М. История лингвистических учений. М.: Языки славянской культуры, 2005. 368 с.
- Баграмова Н. В. Лингводидактические основы обучения второму иностранному языку. СПб.: Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2005. 221 с.
- Баграмова Н. В., Соломина А. В. Роль интерлингвистических и интралингвистических процессов при изучении иностранного языка // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2015. № 174. С. 44-53.
- Баранникова Л. И. Проблемы интерференции и вопросы взаимодействия языков // Вопросы методики преподавания иностранных языков в связи с проблемой языковой интерференции: сб. научных трудов. Саратов: СГПИ им. К. А. Федина, 1972. С. 4-24.
- Бурденюк Г. М., Григорьевский В. М. Языковая интерференция и методы её выявления. Кишинёв: Штиинца, 1978. 127 с.
- Вайнрайх У. Языковые контакты: состояние и проблемы исследования. К.: Вища школа, 1979. 263 с.
- Воронина Л. А. Простой корейский. Сборник упражнений и заданий по практике речи: учебно-методическое пособие. СПб.: Антология, 2018. 416 с.
- Воронина Л. А. Специфика методики обучения корейскому языку как иностранному на начальном этапе в вузе. СПб.: Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2016. 127 с.
- Воронина Л. А. Учебное пособие «ГРАФИЧЕСКИЕ ЗНАКИ КОРЕЙСКОГО АЛФАВИТА». Патент на промышленный образец RU 93799, 16.06.2015. Заявка № 2014500049 от 09.01.2014. 18 с.
- Жлуктенко Ю. А. Лингвистические аспекты двуязычия. К.: Вища школа, 1974. 176 с.
- Залевская А. А. Введение в психолингвистику. М.: РГГУ, 2000. 382 с.
- Карлинский А. Е. Взаимодействие языков: билингвизм и языковые контакты. Алматы, 2011. 264 с.
- Рогозная Н. Н. Описание корпуса интерязыка // Мир русского слова. 2012. № 3. С. 7-11.
- Розенцвейг В. Ю. Опыт лингвистического описания лексико-семантических ошибок в речи на неродном языке. М.: Ин-т русского языка АН СССР, 1974. 46 с.
- Слама-Казаку Т. Методика психолингвистического исследования при контрастивном анализе. Корпус языковых факторов, полученных в процессе обучения языку: корпус ошибок и их иерархия // Психолингвистика: сб. статей / под ред. А. М. Шахнаровича. 1984. С. 283-306.
- «Хунмин чонъым», изложенный простым и всем понятным языком / пер. с кор. В. Д. Аткнин; под ред. В. В. Верхоляк, Хан Бёнсок. Сеул: Изд-во Национального института корейского языка, 2010. 160 c.
- Чойбонова Б. М. Влияние межъязыковой и внутриязыковой интерференций на формирование ошибок в речи обучаемых // Вестник Бурятского государственного университета. 2009. № 11. С. 157-162.
- Corder S. P. The Significance of Learners’ Errors // International Review of Applied Linguistics. 1967. Vol. 4. P. 161-170.
- Haugen E. Bilingualism in the Americas. N. Y.: Academic Press, 1956. 159 p.
Author information
About this article
Publication history
- Received: July 11, 2021.
- Published: September 15, 2021.
Keywords
- интерференция
- сверхгенерализация
- корейский язык
- русскоязычные студенты
- предбилингвальная стадия
- interference
- overgeneralization
- Korean language
- Russian-speaking students
- pre-bilingual stage
Copyright
© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC