• Original research article
  • September 15, 2021
  • Open access

Transhumanization of Human Consciousness as a Result of Education Digitalization (Psychological and Pedagogical Analysis)

Abstract

The research objectives are as follows: to determine psychological and pedagogical risks of education digitalization and to show that digital technologies can be used as a tool for transhumanization of human consciousness. The authors present the main approaches to defining the notions “information autism”, “digital dementia”, “information dehumanization of education”, “human information culture”. The article justifies the necessity to counteract transhumanism imposed on the Russian education system without a proper expert assessment within the professional community of psychologists, teachers and parents. Psychological and pedagogical conditions for the use of digital technologies in formal education are revealed. Relying on long-term experience of teaching authorial courses “Information Socialization of Children and Teenagers”, “Pedagogical Strategies to Develop Individual Social Capital”, the authors propose contextual definitions of subject terms, classify them, and herein lies scientific originality of the study. The conducted theoretical research justifies the necessity of expert evaluation of education digitalization campaign in Russia.

References

  1. Ашманов И. С. Информационные технологии - новая религия [Электронный ресурс]. URL: https://pvorb.ru/19-stati/1412-igor-ashmanov-informatsionnye-tekhnologii-novaya-religiya (дата обращения: 11.07.2021).
  2. Ашманов И. С. Цифровизация образования угрожает детям [Электронный ресурс]. URL: https://via-midgard.com/news/article/cifrovizaciya-obrazovaniya-ugrozhaet-detyam-igor.htm (дата обращения: 11.07.2021).
  3. Бухвалов В. А., Грислис Н. А. Из истории естествознания: от добывания огня до университетов [Электронный ресурс]. URL: http://old.experiment.lv/rus/biblio/est-buhv.htm (дата обращения: 10.02.2014).
  4. Вейценбаум Дж. Возможности вычислительных машин и человеческий разум. От суждений к вычислениям. М.: Радио и связь, 1982. 368 с.
  5. Время, мозг и пластичность. Цифровое слабоумие - это не шутка, а диагноз [Электронный ресурс]. URL: https://mydocx.ru/4-76144.html (дата обращения: 11.07.2021).
  6. Выготский Л. С. Избранные психологические исследования. Мышление и речь. Проблемы психологического развития ребенка. М.: Изд-во АПН РСФСР, 1956. 519 с.
  7. Гордин А. И. О трансгуманизме и цифровизации сознания в образовании // Сопровождение личности, оказавшейся в трудной жизненной ситуации, в образовании и социальной сфере: сб. науч. тр. / отв. ред. И. В. Федосова; ФГБОУ ВО «ИГУ». Иркутск: Изд-во ИГУ, 2020. С. 100-116.
  8. Гордин А. И., Гордина О. В. Информационная социализация детей и подростков: учеб.-метод. пособие. Иркутск: Иркут, 2019. 117 с.
  9. Гордин А. И., Гордина О. В. Образование взрослых как фактор информационной социализации: учеб.-метод. пособие. Иркутск: Иркут, 2020. 134 с.
  10. Горский Д. П. Логика: учеб. пособие для пед. училищ. М.: Учпедгиз, 1961. 280 с.
  11. Донских О. А. Деградация. Размышления об образовании и его месте в нашей культуре. М.: Яблоко, 2013. 244 с.
  12. Евзрезов Д. В., Майер Б. О. «Образование 2030» - вызов системе образования. 1. Форсайт образования - план создания «людей одной кнопки»? // Вестник Новосибирского государственного педагогического университета. 2014. № 2 (18). С. 118-132.
  13. Зубрий М. А. Цифровое слабоумие и информационная псевдодебильность [Электронный ресурс]. URL: https://psyoffice.ru/18-64093.htm (дата обращения: 08.07.2021).
  14. Компернолле Т. Мозг освобожденный: как предотвратить перегрузки и использовать свой потенциал на полную мощь. М.: Альпина Паблишер, 2018. 570 с.
  15. Наливайко Н. В. Аксиологические аспекты развития отечественного образования // Философия образования. 2008. № 1. С. 213-219.
  16. Образование 2030: Дорожные карты будущего. Результаты первого российского этапа исследования [Электронный ресурс]. URL: https://thepresentation.ru/obrazovanie/obrazovanie-2030-dorozhnye-karty-budushchego-2 (дата обращения: 11.07.2021).
  17. Стрельникова Л. Цифровое слабоумие: педагогические выводы // Химия и жизнь. 2014. № 12. С. 42-47.
  18. Съезд «Будущее России» [Электронный ресурс]. URL: https://komros.info/News/news_15911.html (дата обращения: 24.07.2021).
  19. Халдей А. Изгнание бесов из российского образования [Электронный ресурс]. URL: https://regnum.ru/news/society/2975910.html (дата обращения: 11.07.2021).
  20. Чеботарева М. С. Россия на мировом рынке образовательных услуг // Молодой ученый. 2012. № 5. С. 249-252.
  21. Четверикова О. Н. Цифровая одержимость: трансгуманизм пожирает человечество [Электронный ресурс]. URL: https://zavtra-den-tv.livejournal.com/202440.html (дата обращения: 25.04.2020).
  22. Шпитцер М. Антимозг: цифровые технологии и мозг [Электронный ресурс]. URL: http://www.litres.ru/pages/biblio_book/?art=6377279 (дата обращения: 08.07.2021).
  23. https://www.unz.com/article/the-civil-rights-movement-goes-into-reverse/(дата обращения: 08.07.2021).
  24. https://www.waldorflibrary.org/articles/1225-the-impact-of-television-media-on-child-development/(дата обращения: 11.07.2021).
  25. Palmer S. Toxic Childhood [Электронный ресурс]. Orion, 2007. URL: https://www.litmir.me/bd/?b=456195&p=1 (дата обращения: 11.07.2021).

Author information

Aleksandr Innokentevich Gordin

PhD

Irkutsk State University

Olga Vasilevna Gordina

PhD

Irkutsk State University

About this article

Publication history

  • Received: July 18, 2021.
  • Published: September 15, 2021.

Keywords

  • информационная культура
  • трансгуманизм
  • психолого-педагогический анализ
  • цифровизация образования
  • information culture
  • transhumanism
  • psychological and pedagogical analysis
  • education digitalization

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)