• Original research article
  • September 15, 2021
  • Open access

Formation of Future Teachers’ Professional Reflection during Pedagogical Practice

Abstract

The research objectives are as follows: to reveal meaningful aspects of future teachers’ professional reflection, to identify conditions of professional reflection formation during pedagogical practice. The article describes features of professional pedagogical reflection formed as a result of interaction of cooperative, communicative, personal and intellectual reflection; it is shown that professional reflection determines specificity of pedagogical consciousness and pedagogical activity, being a key element of professional readiness. The authors present results of studying students’ professional reflection level; identify gaps in their professional training. The paper justifies the thesis that future teachers’ professional reflection is formed through algorithmic analysis of pedagogical phenomena and through reflection on pedagogical situations arising during pedagogical practice. A model to form students’ professional reflection is proposed. Scientific originality of the study involves developing a model to form students’ professional reflection during pedagogical practice. The proposed model contains purpose-oriented, organizational, controlling analytical and correctional blocks. The research findings are as follows: for each stage of training, the authors specify goals, content, forms and methods of work on forming future teachers’ professional reflection, identify areas of diagnostics and correctional work associated with this process.

References

  1. Абульханова-Славская К. А. Стратегия жизни. М.: Мысль, 1991. 299 с.
  2. Азбукина Е. Ю. Рефлексия как компонент деятельности преподавателя высшей школы // Мир науки, культуры, образования. 2011. № 1 (26). С. 153-155.
  3. Алексеева О. В. Формирование профессиональной рефлексии у будущих учителей начальных классов [Электронный ресурс]. URL: http://e-koncept.ru/2015/75231.htm (дата обращения: 15.02.2021).
  4. Бизяева А. А. Рефлексивные процессы в сознании и деятельности учителя: автореф. дисс. … к. психол. н. СПб., 1993. 20 с.
  5. Деркач A. A., Зазыкин В. Г. Акмеология: учебное пособие. СПб.: Питер, 2003. 116 с.
  6. Ермакова Г. Г. Педагогические условия развития профессиональной рефлексии педагога: дисс. … к. пед. н. Оренбург, 1999.153 с.
  7. Зеер Э. Ф. Психология профессионального образования: учебное пособие. М.: Воронеж, 2003. 480 с.
  8. Исаев И. Ф. Профессионально-педагогическая культура преподавателя: учебное пособие для студентов вузов, обучающихся по пед. спец. Изд-е 2-е. М.: Академия, 2004. 207 с.
  9. Ковалёв Б. П. Рефлексивная регуляция взаимодействия учителя с учащимися и пути её коррекции // Веснiк Гродзенскі дзяржаўны ўніверсітэт імя Янкі Купалы. Сер. 1. 1999. № 2. С. 83-91.
  10. Краевский В. В. Методологическая рефлексия в научной и учебной работе // Педагогика. 1989. № 2. С. 72-79.
  11. Кунаковская Л. А. Педагогическая рефлексия как фактор профессионального самосовершенствования учителя: дисс. … к. пед. н. Воронеж, 2003. 202 с.
  12. Лекторский В. А. Диалектика субъекта и объекта в деятельности и познании // Теория познания: в 4-х т. / под ред. В. А. Лекторского и Т. И. Ойзермана. М.: Мысль, 1991. Т. 2. Социально-культурная природа познания. С. 89-118.
  13. Леонтьев Д. А. Психология смысла: природа, строение и динамика смысловой реальности. Изд-е 2-е, испр. М.: Смысл, 2003. 487 с.
  14. Личность: внутренний мир и самореализация. Идеи, концепции, взгляды / сост. Ю. Н. Кулюткин, Г. С. Сухобская. СПб.: Институт образования взрослых; Тускарора, 1996. 175 с.
  15. Метаева В. А. Рефлексия как метакомпетентность // Педагогика. 2006. № 3. С. 56-61.
  16. Митина Л. М. Управлять или подавлять: выбор стратегии профессиональной жизнедеятельности педагога. М.: Сентябрь, 1999. 190 с.
  17. Озерова Н. Е. Роль саморефлексии в профессиональной деятельности педагога // Молодой ученый. 2020. № 45 (335). С. 255-257.
  18. Реан А. А. Социальная педагогическая психология. СПб.: Питер, 2000. 416 с.
  19. Рубинштейн С. Л. Бытие и сознание. Человек и мир. СПб.: Питер, 2003. 508 с.
  20. Сластенин В. А. Рефлексивная культура и профессионализм учителя // Педагогическое образование и наука. 2005. № 3. С. 37-42.
  21. Степанов С. Ю., Похмелкина Г. Ф. Принципы рефлексивной психологии педагогического творчества // Вопросы психологии. 1991. № 5. С. 35-38.
  22. Фельдштейн Д. И. Психология развития личности в онтогенезе. М.: Наука, 1989. 480 с.
  23. Хекхаузен Х. Мотивация и деятельность. Изд-е 2-е. СПб. - М.: Питер; Смысл, 2003. 860 с.
  24. Чупина В. А., Федоренко О. А. Теория и практика профессиональной педагогической рефлексии: монография. Екатеринбург: Изд-во Рос. гос. проф.-пед. ун-та, 2019. 200 с.
  25. Щедровицкий Г. П. Мышление. Понимание. Рефлексия = Thinking. Understanding. Reflection. М.: Наследие ММК, 2005. 798 с.
  26. Юдин Э. Г. Методология науки. Системность. Деятельность. М.: Эдиториал УРСС, 1997. 444 с.

Author information

Sergey Viktorovich Bobryshov

Dr

Stavropol State Pedagogical Institute

Larisa Vasil'evna Sumenko

PhD

Stavropol State Pedagogical Institute

Olga Alekseevna Taran

PhD

Stavropol State Pedagogical Institute

About this article

Publication history

  • Received: June 10, 2021.
  • Published: September 15, 2021.

Keywords

  • модель формирования культуры
  • профессиональная рефлексия
  • производственная практика
  • будущий педагог
  • профессиональная готовность
  • model to form culture
  • professional reflection
  • practical training
  • future teacher
  • professional readiness

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)