• Original research article
  • September 15, 2021
  • Open access

Forming Preschoolers’ Functional Literacy in the Process of Literary Education in the Native (Udmurt) Language

Abstract

The paper justifies the necessity to form preschoolers’ functional literacy. The research objective includes identifying peculiarities of the Udmurt preschool literary education focused on forming preschoolers’ reading competence and basic components of functional literacy. The article justifies the thesis that preschoolers’ functional literacy can be formed in the process of literary education in the native (Udmurt) language. The author introduces an authorial educational-methodological complex “Зарни бугор” aimed to form preschoolers’ native language literacy, and herein lies scientific originality of the study. The conducted research allows drawing the following conclusions: preschool literary education in the native (Udmurt) language should focus on forming preschoolers’ native language literacy; the educational-methodological complex “Зарни бугор” can be efficiently used to form preschoolers’ native language skills.

References

  1. Алексеева М. М., Яшина В. И. Методика развития речи и обучения родному языку дошкольников: учеб. пособие для студ. высш. и сред. пед. учеб. заведений. Изд-е 3-е, стер. М.: Изд. центр «Академия», 2000. 400 с.
  2. Алиева Т. А. Ребёнок в мире образа. Становление художественно-эстетического образа: педагогическая стратегия // Дошкольное воспитание. 1996. № 1. С. 75-78.
  3. Анищенко О. М. Условия формирования предпосылок учебной деятельности детей // Дошкольное воспитание. 1999. № 5. С. 39-44.
  4. Анфисова С. Е., Надежкина И. А. К вопросу о формировании предпосылок читательской грамотности у детей дошкольного возраста // Научное отражение. 2019. № 3 (17). С. 8-10.
  5. Виноградова Н. Ф., Кочурова Е. Э., Кузнецова М. И. и др. Функциональная грамотность младшего школьника: книга для учителя / под ред. Н. Ф. Виноградовой. М.: Российский учебник; Вентана-Граф, 2018. 288 с.
  6. Волкова Т. Г. Становление удмуртской детской литературы: дисс. … к. филол. н. Ижевск, 2005. 220 с.
  7. Габдулхаков В. Ф. Теория и методика развития речи и литературного образования детей: учеб.-метод. пособие. Казань, 2014. 155 с.
  8. Гончарова Е. Л. Ранние этапы становления читательской деятельности в норме и при отклонениях в развитии: автореф. дисс. … д. психол. н. М., 2009. 40 с.
  9. Гостева Ю. Н., Кузнецова М. И., Рябинина Л. А., Сидорова Г. А., Чабан Т. Ю. Теория и практика оценивания читательской грамотности как компонента функциональной грамотности // Отечественная и зарубежная педагогика. 2019. Т. 1. № 4 (61). С. 34-57.
  10. Коваль Т. В., Дюкова С. Е. Глобальные компетенции - новый компонент функциональной грамотности // Отечественная и зарубежная педагогика. 2019. Т. 1. № 4 (61). С. 112-123.
  11. Колганова Н. Е. Педагогические условия формирования основ читательской компетентности младших школьников: автореф. дисс. … к. пед. н. Тамбов, 2013. 25 с.
  12. Концепция содержания непрерывного образования (дошкольное и начальное звено). М.: Изд-во ГНОМ и Д, 2007. 32 с.
  13. Лияскина А. В., Яшина В. И. Формирование профессиональных компетенций у студентов в области литературного образования дошкольников // Преподаватель XXI век. 2015. № 1: в 2-х ч. Ч. 1. С. 156-170.
  14. Никитина Е. Л., Чиндилова О. В. Исторический аспект сущности и предназначения литературного образования // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. Педагогика и психология. 2010. № 4. С. 161-172.
  15. Образовательная система «Школа 2100». Педагогика здравого смысла: сб. материалов / под науч. ред. А. А. Леонтьева. М.: Баласс; Изд. дом РАО, 2003. 368 с.
  16. Степанова С. И. Функциональная грамотность в ДОУ [Электронный ресурс]. URL: https://blog.dohcolonoc.ru/entry/zanyatiya/formirovanie-predposylok-funktsionalnoj-gramotnosti-u-doshkolnikov.html (дата обращения: 27.05.2021).
  17. Текущее состояние и динамика этноязыковой ситуации в сфере образования Удмуртской Республики. Ижевск, 2020. Вып. 5. 130 с.
  18. Терентьева Н. П. Литературное образование как способ ценностного самоопределения учащихся: автореф. дисс. … д. пед. н. СПб., 2014. 50 с.
  19. Ушакова О. С. Развитие речи дошкольников. М.: Изд-во Ин-та психотерапии, 2001. 256 с.
  20. Шарапова М. В. Роль литературы в нравственном воспитании детей дошкольного возраста // Символ науки: международный научный журнал. 2015. № 5. С. 241-243.
  21. PISA 2018 Draft Analytical Frameworks [Электронный ресурс]. URL: https://www.oecd.org/pisa/data/PISA-2018-draft-frameworks.pdf (дата обращения: 09.05.2021).

Author information

Anna Yevgenyevna Borodina

Institute of Education Development, Izhevsk

About this article

Publication history

  • Received: June 10, 2021.
  • Published: September 15, 2021.

Keywords

  • дошкольный возраст
  • читательская компетентность
  • литературное образование
  • функциональная грамотность
  • учебно-методический комплекс «Зарни бугор»
  • удмуртский язык
  • pre-school age
  • reading competence
  • literary education
  • functional literacy
  • educational-methodological complex “Зарни бугор”
  • Udmurt language

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)