• Original research article
  • October 29, 2021
  • Open access

Features of Value Attitude Formation in Internal Affairs Personnel towards Mastering Professional Foreign-Language Communication

Abstract

The study aims to analyse features peculiar to value attitude formation in internal affairs personnel towards mastering professional foreign-language communication (VAMPFLC). The paper considers the notion of “value attitude” and defines the value attitude of internal affairs personnel towards mastering professional foreign-language communication, presents the structure and examines the features peculiar to the VAMPFLC components formation. Scientific novelty of the study lies in the fact that in contrast to psychological and social attitude, the VAMPFLC, based on a four-component structure, is presented as a tool that makes it possible to develop readiness to master professional foreign-language communication in internal affairs personnel and achieve the planned learning outcomes due to the features peculiar to the VAMPFLC components formation. As a result of the study, the author has provided the definition and structure of the VAMPFLC, considered the features peculiar to the VAMPFLC components formation.

References

  1. Андреева Г. М., Богомолова Н. Н., Петровская Л. А. Зарубежная социальная психология XX столетия: теоретические подходы: учеб. пособие для студентов вузов. М.: Аспект Пресс, 2009.
  2. Асмолов А. Г. По ту сторону сознания: методологические проблемы неклассической психологии. М.: Смысл, 2002.
  3. Бюлер К. Очерк духовного развития ребенка / пер. А. Альтшулер, К. Выгодской и В. Морейно; под ред. и с вступ. ст. Л. С. Выготского. М.: Работник просвещения, 1930.
  4. Давыдова К. Д. Социальная установка как психологический феномен // Социальная психология и философия / под ред. Б. Д. Парыгина. М., 1975.
  5. Дилтс Р. Изменение убеждений с помощью НЛП / пер. с англ. В. П. Чурсина. М.: Класс, 1997.
  6. Здравомыслов А. Г., Ядов В. А. Отношение к труду и ценностные ориентации // Социология в СССР: в 2-х т. / под ред. Г. В. Осипова. М.: Мысль, 1966. Т. 2.
  7. Иванов П. И. Психология. Изд-е 2-е. М.: Учпедгиз, 1956.
  8. Ильин Е. П. Мотивация и мотивы. СПб.: Питер, 2002.
  9. Кон И. С. Социологическая психология. М.: Московский психолого-социальный институт, 1999.
  10. Ланге Н. Н. Психический мир: избранные психологические труды / под ред. М. Г. Ярошевского. М. - Воронеж: Институт практической психологии; МОДЭК, 1996.
  11. Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность. Изд-е 2-е. М.: Политиздат, 1977.
  12. Макклелланд Д. Мотивация человека. СПб.: Питер, 2007.
  13. Маркова А. К. Психология профессионализма. М.: Междунар. гуманитар. фонд «Знание», 1996.
  14. Маслоу А. Мотивация и личность / пер. с англ. А. М. Татлыбаева. СПб.: Евразия, 1999.
  15. Надирашвили Ш. А. Установка и деятельность. Тбилиси: Мецниереба, 1987.
  16. Обуховский К. Галактика потребностей. Психология влечений человека / пер. с пол. СПб.: Речь, 2003.
  17. Оллпорт Г. В. Личность в психологии. М. - СПб.: КСП+; Ювента, 1998.
  18. Салистая Г. С. К определению понятия «ценностная установка» // Известия Юго-Западного государственного университета. Серия «Экономика. Социология. Менеджмент». 2017. Т. 7. № 2 (23).
  19. Скляренко И. С. Педагогическая система формирования профессиональных ценностных установок у курсантов вузов МВД России: дисс. … д. пед. н. М., 2014.
  20. Скляренко И. С., Якупов Ф. А. Технология интенсивного обучения иностранному языку сотрудников органов внутренних дел в аспекте аксиологического подхода // Правоохранительные органы: теория и практика. 2021. № 1 (40).
  21. Сластенин В. А., Чижакова Г. И. Введение в педагогическую аксиологию: учеб. пособие для студентов высших педагогических заведений. М.: Академия, 2003.
  22. Узнадзе Д. Н. Общая психология / пер. с груз. Е. Ш. Чомахидзе; под ред. И. В. Имедадзе. М. - СПб.: Смысл; Питер, 2004.
  23. Узнадзе Д. Н. Теория установки / под ред. Ш. А. Надирашвили и В. К. Цаава. М. - Воронеж: Институт практической психологии; МОДЭК, 1997.
  24. Фестингер Л. Теория когнитивного диссонанса / пер. с англ. А. Анистратенко, И. Знаешевой. М.: Э, 2018.
  25. Чалдини Р., Кенрик Д., Нейберг С. Социальная психология. Пойми себя, чтобы понять других! СПб.: Прайм-Еврознак, 2002.
  26. Шерковин Ю. А. Проблема ценностных ориентаций и массовые информационные процессы // Психологический журнал. 1982. Т. 3. № 5.
  27. Edwards W. The theory of decision making // Psychological Bulletin. 1954. Vol. 51. Iss. 4.
  28. Greenwald A. G. Cognitive learning, cognitive response to persuasion, and attitude change // Psychological foundations of attitudes / ed. by A. G. Greenwald, T. C. Brock, T. M. Ostrom. N. Y.: Academic Press, 1968.
  29. Hovland C. I., Janis I. L., Kelly H. H. Communication and persuasion. New Haven - L.: Yale University Press, 1964.
  30. Petty R. E., Cacioppo J. T. Communication and persuasion: Central and peripheral routes to attitude change. N. Y.: Springer-Verlag, 1986.
  31. Rosenberg M. J. An analysis of affective-cognitive consistency. New Haven: Yale University Press, 1960.
  32. Smith E. R. Affective and cognitive implications of a group becoming part of the self: New models of prejudice and of the self-concept // Social identity and social cognition / ed. by D. Abrams, M. A. Hogg. Oxford: Blackwell, 1999.

Author information

Filaret Abdullovich Iakupov

Advanced Training Institute of MIA of Russia, Domodedovo

About this article

Publication history

  • Received: September 1, 2021.
  • Published: October 29, 2021.

Keywords

  • ценностная установка
  • сотрудники органов внутренних дел
  • профессиональная иноязычная коммуникация
  • value attitude
  • internal affairs personnel
  • professional foreign-language communication

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)