• Original research article
  • December 28, 2021
  • Open access

Organizing Individual Work of Students on Drawing in Higher School

Abstract

The paper aims to give reasons for the possibility of development of students’ self-education skills based on the individualization of learning through the organization of individual work on drawing. The analysis of the scientific and methodological works of psychologists, pedagogists, teaching artists of the past and the present has allowed actualizing in the article the problem of the organization of students’ individual work on drawing at the current stage of education development. The role of drawing in the professional education of an artist, teaching artist, designer and the importance of individual work on this subject in the condition of the need for daily exercises for mastering the visual art literacy have been identified. Motivating factors for self-education, self-development, including the teachers’ ways to stimulate and support students’ individual work, have been considered. The scientific originality of the research lies in the fact that it supports the methodological recommendations for the organization of students’ individual work on drawing in accordance with the modern paradigm of requirements for the specialists which mainly consist in their ability to gain knowledge independently - in the skills of self-development (in the scientific and creative ways), self-education, search for innovations. As a result of the analysis of teaching materials and personal experience, methodological guidelines for the support of teaching drawing to students through the individual form of work have been formulated.

References

  1. Артамонова И. Н. Развитие познавательной самостоятельности студентов как обязательное условие дистанционного обучения // Организация самостоятельной работы студентов по иностранным языкам. 2020. № 3.
  2. Барщ А. О. Наброски и зарисовки. М.: Искусство, 1970.
  3. Беда Г. В. Основы изобразительной грамоты. М.: Просвещение, 1989.
  4. Георге И. В. Формирование профессиональных компетенций студентов образовательных организаций высшего образования на основе организации самостоятельной работы: монография. Тюмень: ТИУ, 2016.
  5. Дерева Р. М. Рисунок. Основы изобразительной грамоты: учебное пособие. Карачаевск: КЧГУ, 2015.
  6. Ефимова Н. С., Плаксина Н. В., Ефимова Е. С. Психология и педагогика высшей школы: учебное пособие. М.: РХТУ им. Д. И. Менделеева, 2018.
  7. Ковалевский И. П. Организация самостоятельной работы студента // Высшее образование в России. 2000. № 1.
  8. Крылова М. Н. Способы мотивации учебной деятельности студентов вуза // Перспективы науки и образования. 2013. № 3.
  9. Мормужева Н. В. Мотивация обучения студентов профессиональных учреждений. 2013. URL: https://moluch.ru/conf/ped/archive/98/4633/
  10. Полынская И. Н. Формирование профессиональной компетенции в области рисунка у студентов факультета искусств и дизайна: монография. Нижневартовск: Изд-во Нижневарт. гуманит. ун-та, 2012.
  11. Пономарев Я. А. Психология творчества. М.: Наука, 1976.
  12. Рисунок, живопись, композиция / сост. Н. Н. Ростовцев, С. Е. Игнатьев, Е. В. Шорохов. М.: Просвещение, 1989.
  13. Ростовцев Н. Н. Очерки по истории методов преподавания рисунка. М.: Изобразительное искусство, 1983.
  14. Самостоятельная работа студента в рамках курса академического рисунка: методические указания / сост. Ж. В. Пономарёва. Челябинск: Издательский центр ЮУрГУ, 2017.
  15. Сахарова В. И., Хлупина Н. О. Организация самостоятельной работы обучающихся в профессиональных образовательных учреждениях: метод. Рекомендации. Кемерово: КРИРПО, 2016.
  16. Сластенин В. А., Исаев И. Ф., Шиянов Е. Н. Педагогика: учебник для вузов. Изд-е 9-е / под ред. В. А. Сластенина. М.: Академия, 2008.
  17. Ушатикова И. И., Ушатикова К. С. Внеаудиторная самостоятельная работа как средство самореализации студента вуза // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2017. № 4.
  18. Шешко И. Б. Построение и перспектива рисунка. Минск: Высшая школа, 1981.
  19. Щербакова Е. В. Самостоятельная работа студентов как важнейшая составляющая организации учебного процесса в вузе // Молодой ученый. 2010. Т. 2.

Author information

Magomet Sosuranovich Bostanov

Karachay-Circassian State University named after U. D. Aliev, Karachaevsk

Raia Mazhitovna Dereva

PhD

Karachay-Circassian State University named after U. D. Aliev, Karachaevsk

About this article

Publication history

  • Received: October 15, 2021.
  • Published: December 28, 2021.

Keywords

  • самостоятельная работа
  • рисунок
  • высшая школа
  • индивидуализации обучения
  • художник
  • individual work
  • drawing
  • higher school
  • individualizations of learning
  • artist

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)