• Original research article
  • December 28, 2021
  • Open access

Formation of Reading Interest in Younger Schoolchildren through the Innovative Technologies of Book Trailer and Virtual Book Exhibition

Abstract

The purpose of the study is to substantiate the use of new technologies, such as book trailer and virtual book exhibition, in literature education of younger schoolchildren. The paper considers the issue of the decrease in reading interest among modern younger schoolchildren and determines the need to search for new forms and methods in educational activities to familiarise children with literature reading. Scientific novelty of the study lies in revealing the essence of the book trailer and virtual book exhibition technologies as effective means of forming reading interest in younger schoolchildren. As a result of the experimental study, the authors have analysed the level of reading interest in younger schoolchildren, have proposed ways of using the book trailer and virtual book exhibition technologies in class and during extracurricular activities, which will increase pupils’ reading interest, actualise their cognitive activity, form meta-subject competencies and develop computer skills in educational and research activities.

References

  1. Варшава Б. Е., Выготский Л. С. Психологический словарь. М.: Учпедгиз, 1931.
  2. Водолазская С. Буктрейлер как способ визуальной коммуникации через видеохостинги // Инновации в науке. 2015. № 6 (43).
  3. Воюшина М. П. Модернизация литературного образования и развитие младших школьников. СПб.: Сударыня, 2007.
  4. Выготский Л. С. Воображение и творчество в детском возрасте: книга для учителя. Изд-е 3-е. М.: Просвещение, 1991.
  5. Выготский Л. С. Педагогическая психология. М.: Работник просвещения, 1926.
  6. Горецкий В. Г. О методике обучения чтению // Начальная школа. 2007. № 5.
  7. Добрянская А. Бройлерные трейлеры // Октябрь. 2012. № 3.
  8. Зимина Л. В. Буктрейлеры в системе рекламно-маркетинговых коммуникаций книжного дела // Известия вузов. Проблемы полиграфии и издательского дела. 2012. № 2.
  9. Зинченко В. П., Мещеряков Б. Г. Большой психологический словарь. СПб.: Прайм-Еврознак, 2007.
  10. Иванова Г. А., Тихомирова И. И. Психология чтения школьников. М.: РШБА, 2016.
  11. Изард К. Э. Психология эмоций / пер. с англ. СПб.: Питер, 1999.
  12. Кашкаров А. П. Приобщение к чтению: инновации для родителя, инструментарий библиотекаря. М.: Либерия-Бибинформ, 2012.
  13. Ковалевская Н. И., Петрова Л. И. Зарубежные методы привлечения детей к чтению // Труды Белорусского государственного технологического университета. Серия 4 «Принт- и медиатехнологии». 2019. № 1.
  14. Кондаков И. М. Психология. Иллюстрированный словарь. СПб. - М.: Прайм-Еврознак, 2003.
  15. Концепция программы поддержки детского и юношеского чтения в Российской Федерации. 2017. URL: http://static.government.ru/media/files/Qx1KuzCtzwmqEuy7OA5XldAz9LMukDyQ.pdf
  16. Матюхина М. В. Мотивация учения младших школьников. М.: Педагогика, 1984.
  17. Осмоловская И. М., Петрова Л. Н. Формирование универсальных учебных действий у детей // Начальная школа. 2012. № 10.
  18. Савкина С. В. Электронная книжная выставка как библиографический продукт // Библиосфера. 2011. № 2.
  19. Светловская Н. Н. Методика внеклассного чтения. М.: Просвещение, 2006.
  20. Светловская Н. Н. Обучение чтению и законы формирования читателя // Начальная школа. 2003. № 1.
  21. Светловская Н. Н., Пиче-оол Т. С. Методика обучения творческому чтению: учеб. пособие для вузов. М.: Юрайт, 2019.
  22. Светловская Н. Н., Пиче-оол Т. С. Обучение детей чтению: детская книга и детское чтение: учеб. пособие для студ. пед. вузов. М.: Академия, 2014.
  23. Сидорова А. Г. Буктрейлеры в России: к вопросу о новых технологиях рекламы книг // Современный читатель и библиотека: выбор коммуникативных практик: сб. тр. конф. СПб.: РНБ, 2013.
  24. Сиппель Н. О. Буктрейлер: как создать? // Современная библиотека. 2014. № 7 (47).
  25. Уиллингем Д. Т. Почему ученики не любят школу? / пер. с англ. Ю. Каптуревского; под науч. ред. А. Рябова; Нац. исслед. ун-т «Высшая школа экономики». М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2020.
  26. Ушинский К. Д. Материалы к 3-му тому «Педагогической антропологии» // Ушинский К. Д. Собрание сочинений: в 11-ти т. М.: Просвещение, 1950. Т. 10.
  27. Феденкова Е. В. Психолого-педагогическая сущность познавательного интереса // Молодой ученый. 2018. № 16 (202). URL: https://moluch.ru/archive/202/49498/
  28. Федеральный государственный образовательный стандарт начального общего образования (ФГОС НОО). 2021. URL: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/400807193/
  29. Федосеева А. Н. Буктрейлеры как способ продвижения чтения, проблемы чтения // Молодые в библиотечном деле. 2012. № 5-6.
  30. Фельдштейн Д. И. Современное детство как социокультурный и психологический феномен // Universum. Вестник Герценовского университета. 2012. № 1.
  31. Черных О. С. Буктрейлеры: классификация, идиостиль, композиция и связь с претекстом // Язык. Текст. Книга: мат. международной науч.-практ. конф. Екатеринбург: УрФУ, 2018.
  32. Шамсутдинова А. З. Разрушение связи поколений в современном российском обществе как духовная проблема и пути ее преодоления // Вестник Башкирского университета. 2011. Т. 16. № 4.
  33. Щербинина Ю. В. Смотреть нельзя читать. Буктрейлерство как издательская стратегия в современной России // Вопросы литературы. 2012. № 3.

Author information

Oksana Valeryevna Peresada

PhD

Irkutsk State University

Natalia Alekseevna Korepina

PhD

Irkutsk National Research Technical University

About this article

Publication history

  • Received: November 9, 2021.
  • Published: December 28, 2021.

Keywords

  • читательский интерес
  • младший школьник
  • буктрейлер
  • виртуальная книжная выставка
  • инновационные технологии
  • reading interest
  • younger schoolchild
  • book trailer
  • virtual book exhibition

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)