• Original research article
  • February 28, 2022
  • Open access

Animated Pedagogy in Primary School: Ways to Meet Modern Educational Objectives

Abstract

The paper aims to identify the objectives of primary school and to reveal the potential of animated pedagogy to meet them based on the analysis of modern social problems. The article identifies the main modern problems: rapidity of events change, large amount of information, communication problems, absence of a life plan among the young generation. All the above mentioned problems can be solved by using the means of animated pedagogy. The scientific originality of the research lies in the fact that it analyzes the potential of animated pedagogy and identifies the main ways to use this potential to meet the modern educational objectives of primary school. As a result, it has been proved that animated pedagogy has a great potential to meet the educational objectives of the modern primary school.

References

  1. Баженова Л. М. Медиаобразование школьника (1-4 классы). М.: Изд-во Российской академии образования, 2004.
  2. Баранов О. А. Медиаобразование в школе и в вузе. Тверь: Изд-во Тверского гос. ун-та, 2002.
  3. Беленко В. Е. Новое информационное пространство: вызовы сложившимся представлениям // Медиаобразование: от теории - к практике: сборник материалов II Всероссийской научно-практической конференции «Медиаобразование в развитии науки, культуры, образования и средств массовой коммуникации» (г. Томск, 4-5 декабря 2008 г.) / сост. И. В. Жилавская; ред. кол.: И. В. Жилавская, Ю. Н. Кириленко (1 часть), Н. А. Тельцова (2 часть). Томск: НОУ ВПО ТИИТ, 2008.
  4. Джафарова О. С. Значение мультипликационной педагогики в процессе подготовки будущих учителей начальных классов // Перспективы развития науки и образования: сборник научных трудов по материалам XXV международной научно-практической конференции (г. Москва, 31 января 2018 г.) / под общ. ред. А. В. Туголукова. М.: ИП Туголуков А. В., 2018.
  5. Зазнобина Л. С. Медиаобразование в школе: как выжить в мире СМИ // Человек. 1999. № 1.
  6. Зеньковский В. В. Проблема психической причинности. 1914. URL: https://www.klex.ru/l63
  7. Кириллова Н. Б. Медиасреда российской модернизации. М.: Академический проект, 2005.
  8. Красный Ю. Е. АРТ - всегда терапия. М.: Межрегиональный центр управленческого и политического консультирования, 2006.
  9. Красный Ю. Е., Красная М. Ю., Курдюкова Л. И. Анимационная педагогика // Искусство в школе. 2021. № 4.
  10. Красный Ю. Е., Курдюкова Л. И. Мультфильм руками детей. М.: Просвещение, 1990.
  11. Крутій К. Л. Медіадидактичні особливості використання мультфільмів як засобу навчання мови і розвитку зв'язного мовлення дошкільників // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер.: Педагогіка. 2013. № 3.
  12. Максимова С. М. К. Формирование целостной картины мира у детей дошкольного возраста: теоретико-методологический анализ. 2016. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/formirovanie-tselostnoy-kartiny-mira-u-detey-doshkolnogo-vozrasta-teoretiko-metodologicheskiy-analiz
  13. Мелик-Пашаев А. А. Мультипликация - надежда художественного образования? 2017. URL: http://art-inschool.ru/article/multiplikaciya-nadezhda-hudozhestvennogo-obrazovaniya
  14. Мелик-Пашаев А. А. Создание мультфильмов как творческая деятельность детей // Культурно-историческая психология. 2014. Т. 10. № 4.
  15. Федоров А. В. Медиаобразование и медиаграмотность. 2004. URL: https://www.researchgate.net/publication/278512949_Mediaobrazovanie_i_mediagramotnost
  16. Френе С. Избранные педагогические сочинения / вступ. ст. Б. Л. Вульфсона. М.: Прогресс, 1990.
  17. Эрикссон Э. Оживляй-ка поживей! М.: Книжная типография АБ, 2003.
  18. Baacke D. Medienpädagogik. Tübingen: Niemeyer Verlag, 1997.
  19. Masterman L. Media Education Worldwide: Objectives, Values and Superhighways // Media Development. 1995. Vol. XLII. № 2.
  20. Gregorius R. M. Good Animation: Pedagogy and Learning Theory in the Design and Use of Multimedia. 2010. URL: https://www.researchgate.net/publication/286426518

Author information

Oksana Sergeevna Dzhafarova

PhD

Crimean Engineering and Pedagogical University named after Fevzy Jakubov, Simferopol

About this article

Publication history

  • Received: December 11, 2021.
  • Published: February 28, 2022.

Keywords

  • мультипликационная педагогика
  • образовательные задачи
  • младшие школьники
  • начальная школа
  • animated pedagogy
  • educational objectives
  • primary school pupils
  • primary school

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)