• Original research article
  • March 31, 2022
  • Open access

Preparing Students in the Master’s Programme in Pedagogical Education to Design Educational Routes as a Condition for the Implementation of the Personalised Education Idea

Abstract

The purpose of the paper is to show the methodological features of teaching students in the Master’s programme in Pedagogical Education to design educational routes in their preparation for the implementation of the personalised education idea. The authors analysed the essence of personalisation of the learning process, considered the methods of developing pupils’ individual educational routes, described the educational task of designing an individual educational route by Pedagogical Education students (using mathematics as an example). Scientific novelty lies in developing a methodology for training future teachers to design pupils’ individual educational routes. As a result of practical evaluation of the proposed methodology, the orienting basis of the teacher’s actions and criteria for assessing the developed routes have been formulated.

References

  1. Асмолов А. Г. Персонализация образования и антропология будущего // Народное образование. 2021. № 3.
  2. Бордовская Н. В. Технологии выбора индивидуального образовательного маршрута // Вестник Герценовского университета. 2012. № 1.
  3. Виленкин Н. Я., Жохов В. И., Чесноков А. С. Математика. 6 класс: учебник для общеобразовательных организаций. М.: Мнемозина, 2019.
  4. Воротникова А. И. Педагогический словарь-справочник: уч.-метод. пособие для студентов, магистрантов, аспирантов и педагогов. 2017. URL: https://biblioclub.ru/index.php?page=book&id=483514
  5. Зеер Э. Ф., Сыманюк Э. Э. Теоретико-прикладные основания персонализированного образования: перспективы развития // Педагогическое образование в России. 2021. № 1.
  6. Казакова Е. И., Тряпицына А. П. Диалог на лестнице успеха (школа на пороге нового века). СПб., 1997.
  7. Коджаспирова Г. М., Коджаспиров А. Ю. Словарь по педагогике. М. - Ростов н/Д: МарТ, 2005.
  8. Лазарев В. С., Коноплина Н. В. Развитие педагогического вуза: методология, теория, опыт. Екатеринбург: Гуманитарный университет, 2010.
  9. Ливер Б. Л. Обучение всего класса / пер. с англ. О. Е. Биченковой. М.: Новая школа, 1995.
  10. Лях Ю. А. Модель организации персонализированного обучения школьников // Ярославский педагогический вестник. 2019. № 3.
  11. Мугаллимова С. Р. К вопросу о формировании индивидуального образовательного маршрута обучающегося для персонализации обучения математике // Инновационные подходы к обучению математике в школе и вузе: мат. Всерос. науч.-практ. конф. / под ред. М. В. Дербуш, С. Н. Скарбич. Омск, 2021.
  12. Новиков А. М., Новиков Д. А. Методология: словарь системы основных понятий. М.: ЛИБРОКОМ, 2013.
  13. «Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования - магистратура по направлению подготовки 44.04.01 Педагогическое образование»: Приказ Министерства образования и науки РФ от 22 февраля 2018 г. № 126.
  14. Обучение в новой нормальности: вызовы и ответы. Аналитический отчет. М.: Корпоративный университет Сбербанка, 2020.
  15. Опфер Е. А. Трансформации российской магистратуры // Высшее образование в России. 2021. Т. 30. № 1.
  16. Педагогический словарь: уч. пособие для студ. высш. учеб. заведений / под ред. В. И. Загвязинского, А. Ф. Закировой. М.: Академия, 2008.
  17. Персонализированное образование в проекции профессионального будущего: методология, прогнозирование, реализация / под ред. Э. Ф. Зеера, В. С. Третьяковой. Екатеринбург, 2021.
  18. Разработка учебного модуля в персонализированной модели образования: метод. пособие / под ред. Д. С. Ермакова. М.: Платформа новой школы, 2019.
  19. Савинова Н. А. Психолого-педагогические основания персонализированного обучения // Научное мнение. 2015. №10-2.
  20. Солонина А. Г. Концепция персонализированного обучения. М.: Прометей, 1997.
  21. Толковый словарь Ушакова. 1935-1940. URL: https://dic.academic.ru/contents.nsf/ushakov
  22. Хуторской А. В. Современная дидактика: учебник для вузов. СПб.: Питер, 2001.
  23. Шкалирование учебных целей в персонализированной модели образования: метод. пособие / под ред. Е. И. Казаковой. М.: Платформа новой школы, 2019.

Author information

Svetlana Rinatovna Mugallimova

PhD

Surgut State Pedagogical University

Olga Ivanovna Vavrzhenchik

Nizhnesortymskaya Secondary School

About this article

Publication history

  • Received: February 7, 2022.
  • Published: March 31, 2022.

Keywords

  • магистрант педагогического образования
  • проектирование образовательных маршрутов
  • персонализированное образование
  • индивидуальный образовательный маршрут
  • критерии оценки образовательных маршрутов
  • student in the Master’s programme in Pedagogical Education
  • design of educational routes
  • personalised education
  • individual educational route
  • criteria for assessing educational routes

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)