• Original research article
  • April 29, 2022
  • Open access

Introduction of Cultural Component in the Process of Teaching Russian as a Foreign Language on the Basis of Vocabulary Containing Evaluation of Person’s Appearance

Abstract

The aim of the study is a methodological description of the inclusion of cultural elements in the process of teaching Russian as a foreign language. This article discusses the notion of culture and the need to take it into account in the aspect of co-learning with the language, as well as a way to include the cultural component in the methodology of teaching Russian as a foreign language in the process of studying the vocabulary that contains evaluation of a person’s appearance. The scientific novelty of the study lies in the development of a system of exercises for teaching evaluative vocabulary to foreign students. As a result, the necessity of introducing the cultural component into the process of teaching Russian as a foreign language is substantiated; methodological recommendations for developing and consolidating new vocabulary, containing evaluation of a person’s appearance, as an element of introducing the cultural component in the process of teaching Russian as a foreign language are presented.

References

  1. Арутюнова Н. Д. Типы языковых значений. Оценка. Событие. Факт. М.: Наука, 1988.
  2. Балыхина Т. М., Хавронина С. А. Инновационный учебно-методический комплекс «Русский язык как иностранный». М., 2008.
  3. Брилева И. С. Лингвокультурологический словарь «Русское культурное пространство». М., 2004.
  4. Зиновьева Е. И., Юрков Е. Е. Лингвокультурология: теория и практика. СПб., 2009.
  5. Карасик В. И. О категориях лингвокультурологии. Языковая личность: проблемы коммуникативной деятельности. Волгоград, 2001.
  6. Маслова В. А. Лингвокультурология. М.: Академия, 2001.
  7. Пассов Е. И., Кузовлева Н. Е. Основы коммуникативной теории и технологии иноязычного образования: метод. пособие для преподавателей русского языка как иностранного. М., 2010.
  8. Скляревская Г. Н. Категория оценки: основные понятия, термины, функции (на материале русского языка) // Studia Slavica Finlandensia. Helsinki, 1997. Т. XIV. Оценка в современном русском языке.
  9. Суван-оол Е. С., Лебедева И. О. Образ мыши как отражение характерных черт облика и характера человека в русской и китайской культуре (на материале фразеологизмов русского и китайского языка) // Молодой ученый. 2012. № 12 (47).
  10. Хавронина С. А. Психолого-педагогические аспекты адаптации иностранных студентов к условиям обучения в российских вузах // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Вопросы образования: языки и специальность». 2007. № 2.
  11. Agar M. Culture: Can You Take It Anywhere? // International Journal of Qualitative Methods. 2006. Vol. 5 (2).
  12. Agar M. Language Shock. Understanding the Culture of Conversation. N. Y.: William Morrow, 1994.
  13. Bennett M. Intercultural Communication: A Current Perspective // Basic Concepts of Intercultural Communication / ed. by M. J. Bennett. Yarmouth: Intercultural Press, 1998.
  14. Byram K., Kramsch C. Why Is It So Difficult to Teach Language as Culture? Berkeley, 2008.
  15. Lawrence G. Ph. J. Learning about Otherness: A Comparative Analysis of Culture Teaching and Its Impact in International Language Teacher Preparation. Toronto, 2010.
  16. Ting-Toomey S. Communicating Across Cultures. N. Y.: Guildford Press, 1999.
  17. Yang X. Capturing the Intangible: Teaching Cultural Perspectives in Foreign Language Classrooms at the University Level. Laramie: The University of Wyoming, 2012.

Author information

Anna Sergeevna Chakushkina

The Herzen State Pedagogical University of Russia, St. Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: March 3, 2022.
  • Published: April 29, 2022.

Keywords

  • обучение русскому языку как иностранному
  • оценка внешности человека
  • оценочная лексика
  • иностранные студенты
  • teaching Russian as a foreign language
  • evaluation of person’s appearance
  • evaluative vocabulary
  • foreign students

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)