• Original research article
  • April 29, 2022
  • Open access

Structuring of Problematic Situations in Teachers’ Activities When Organising Physical Education in Inclusive Conditions

Abstract

The purpose of the study is to characterise problematic situations and difficulties arising in the process of physical education implemented by specialists in the field of physical education in inclusive conditions, at the same time substantiating specific ways to prevent these difficulties. The paper presents an analysis of Russian and foreign sources concerning the issues of training and retraining of pedagogical personnel in the field of physical education and also identifies the problems and difficulties faced by physical education specialists in inclusive conditions. Scientific novelty of the study lies in systematising problematic situations and difficulties encountered by physical education teachers in inclusive practice, based on which specific recommendations for the training of future physical education teachers capable of working in an inclusive environment are proposed. As a result, the researchers have substantiated a list of necessary measures contributing to the formation of inclusive practice readiness in future physical education teachers.

References

  1. Бурханова И. Ю., Скитневский В. Л., Чаулина М. С. Подготовка педагога по физической культуре к осуществлению профессиональной деятельности в условиях инклюзивного образования // Известия Тульского государственного университета. Физическая культура. Спорт. 2018. № 2.
  2. Емельянова Т. В. Компетентностный «портрет» будущего педагога инклюзивного образования // Вестник Гуманитарного института Тольяттинского государственного университета. 2014. № 1 (15).
  3. Емельянова Т. В., Александров Ю. М. Теоретические аспекты готовности специалистов по физической культуре и спорту к работе в условиях инклюзивного образования // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. 2013. № 3.
  4. Информационная справка о состоянии системы образования обучающихся с ОВЗ и с инвалидностью в Московской области на 1 сентября 2020 г.: инклюзивное общее образование. 2021. URL: https://mo.mosreg.ru/deyatelnost/inklyuzivnoe-obschee-obrazovanie-mo/inklyuzivnoe-obshchee-obraz/14-01-2021-12-49-33-informatsionnaya-spravka-o-sostoyanii-sistemy-obra
  5. Кетриш Е. В. Готовность педагога к работе в условиях инклюзивного образования: монография. 2018. URL: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/26750
  6. Кетриш Е. В., Андрюхина Т. В. Исследование отношения будущих специалистов в сфере физической культуры к профессиональной деятельности в условиях инклюзивного образования // Сибирский педагогический журнал. 2015. № 3.
  7. Магомедов Г. А. Медико-педагогические аспекты адаптивной физической культуры в формировании компетентности учителя в системах специального и инклюзивного образования // Известия Дагестанского государственного педагогического университета. Психолого-педагогические науки. 2016. Т. 10. № 2.
  8. Магомедов Г. А., Чупанова Н. В. Теория и практика организации адаптивной физической культуры в инклюзивном образовательном пространстве // Известия Дагестанского государственного педагогического университета. Психолого-педагогические науки. 2018. Т. 12. № 3.
  9. Макарова О. А., Гайфуллина Н. Г., Мерзон Е. Е. Психологическая готовность к реализации инклюзивной практики в общеобразовательных школах будущими учителями физической культуры // Теория и практика физической культуры. 2020. № 6.
  10. О состоянии и перспективах развития системы образования города Барнаула: публичный доклад комитета по образованию города Барнаула. 2017. URL: http://www.barnaul-obr.ru/uploads/files/2017/09/28/publichnyy-doklad-komiteta-po-obrazovaniyu-goroda-barnauladocx.docx
  11. Соломин В. П., Митин А. Е. Применение специалистами по физической культуре гуманитарных технологий в условиях инклюзивного образования // Адаптивная физическая культура. 2010. № 4 (44).
  12. Хафизуллина И. Н. Формирование инклюзивной компетентности будущих учителей в процессе профессиональной подготовки: дисс. … к. пед. н. Астрахань, 2008.
  13. Шеенко Е. И., Рыжкова Н. Н. Анализ затруднений педагогов в процессе физического воспитания обучающихся в инклюзивных условиях // Человек. Спорт. Медицина. 2021. Т. 21. № S1.
  14. Bertills K., Granlund M., Dahlström Ö., Augustine L. Relationships between Physical Education (PE) Teaching and Student Self-Efficacy, Aptitude to Participate in PE and Functional Skills: With a Special Focus on Students with Disabilities // Physical Education and Sport Pedagogy. 2018. Vol. 23. Iss. 4.
  15. Block M. E., Rizzo T. L. Attitudes and Attributes of Physical Educators Associated with Teaching Individuals with Severe and Profound Disabilities // Journal of the Association for Persons with Severe Handicaps. 1995. Vol. 20.
  16. Braksiek M. Pre-Service Physical Education Teachers’ Attitude toward, and Self-Efficacy in, Inclusive Physical Education: Measurement Invariance and Influence Factors // Teaching and Teacher Education. 2022. Vol. 109. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0742051X21002729
  17. Fukunaga L., Simonelli S., Sperry L. Effective Practices Brief. Individualized Educational Support Strategies for Students with Autism in Inclusive Classroom Settings. 2004. URL: https://docplayer.net/9319318-Individualized-educational-support-strategies-for-students-with-autism-in-inclusive-classroom-settings.html
  18. Hutzler Y., Meier S., Reuker S., Zitomer M. Attitudes and Self-Efficacy of Physical Education Teachers toward Inclusion of Children with Disabilities: A Narrative Review of International Literature // Physical Education and Sport Pedagogy. 2019. Vol. 24. Iss. 3.
  19. Schmidt M., Valkanover S., Roebers C., Conzelmann A. Promoting a Functional Physical Self-Concept in Physical Education: Evaluation of a 10-Week Intervention // European Physical Education Review. 2013. Vol. 19 (2).
  20. Sharma U., Forlin C., Loreman T. Impact of Training on Preservice Teachers’ Attitudes and Concerns about Inclusive Education and Sentiments about Persons with Disabilities // Disability & Society. 2008. Vol. 23. Iss. 7.
  21. Sharma U., Loreman T., Forlin C. Measuring Teacher Efficacy to Implement Inclusive Practices // Journal of Research in Special Educational Needs. 2012. Vol. 12. Iss. 1.
  22. Song J. Inclusive Education in Japan and Korea - Japanese and Korean Teachers’ Self-Efficacy and Attitudes towards Inclusive Education // Journal of Research in Special Educational Needs. 2016. Vol. 16. Iss. S1.
  23. Winter E. C. Preparing New Teachers for Inclusive Schools and Classrooms // Support for Learning. 2006. Vol. 21 (2).

Author information

Marina Nikolaevna Kleimenova

PhD

Altai State Pedagogical University, Barnaul

Elena Viktorovna Timofeeva

PhD

Altai State Agrarian University, Barnaul

Tatiana Alexandrovna Kosacheva

PhD

Altai State Agrarian University, Barnaul

Evgeny Ivanovich Sheenko

PhD

Russian Academy of National Economy and Public Administration under the President of the Russian Federation (Altai branch), Barnaul

Yulia Anatolyevna Bakhmutskaya

Altai State Agrarian University, Barnaul

About this article

Publication history

  • Received: March 3, 2022.
  • Published: April 29, 2022.

Keywords

  • будущий учитель физической культуры
  • инклюзивная практика в школе
  • инклюзивные условия обучения
  • переподготовка педагогических кадров
  • future physical education teacher
  • inclusive practice at school
  • inclusive learning conditions
  • retraining of pedagogical personnel

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)