• Original research article
  • April 29, 2022
  • Open access

Theoretical Aspects of Genre Competence Formation in Cadets When Teaching Russian as a Foreign Language (Commanding Profile)

Abstract

The study aims to substantiate the relevance of genre competence formation in foreign cadets when teaching the Russian language as a component of communicative competence in educational and professional communication. The paper considers the requirements of the Federal State Education Standard and the demand of the leading departments of the university when determining the relevant communicative needs of foreign cadets, analyses the available educational materials in Russian as a Foreign Language, taking into account military specifics. The genre organisation of formal military communication, universality and relevance of these genres for students of military universities are demonstrated, genre and linguistic features of formal texts of military communication are described. Scientific novelty of the study lies in substantiating the importance of the genre approach, taking into account genre standardisation of formal military communication when teaching Russian to foreign military personnel (hereinafter - FMP) for purposes of genre competence formation. As a result, the researcher has proved that a system of formal style genres, the genre particularities of which include the presence of a certain communicative goal, a strict structure and a number of fixed lexical and grammatical features, is relevant for teaching foreign cadets. This system of texts, with its genre nature and implementation within the framework of the official style, comprehensively and succinctly reflects the linguistic features of the military educational and professional discourse, which makes it possible to develop a model of military communication to the extent necessary for foreign cadets, based on the didactic principles of Russian as a foreign language teaching.

References

  1. Алмазова Н. И., Баранова Т. А., Халяпина Л. П. Педагогические подходы и модели интегрированного обучения иностранным языкам и профессиональным дисциплинам в зарубежной и российской лингводидактике // Язык и культура. 2017. № 39.
  2. Анохина Э. Н., Антипова И. А., Павлова Т. С., Сидорова О. Ю., Смирнова И. В., Федоренко А. А. Русский язык как иностранный: учебник / под общ. ред. проф. Т. Е. Токаревой. М., 2019.
  3. Балыхина Т. М. Формы работы над учебным текстом по специальности // Методические рекомендации к обучению учебно-профессиональному общению студентов-иностранцев и специалистов в вузах нефилологического профиля / сост. Л. В. Шавлак, Т. А. Мачай. Донецк: ДГУ, 1990.
  4. Бахтин М. М. Проблема речевых жанров. Из архивных записей к работе «Проблема речевых жанров». Проблема текста // Бахтин М. М. Собрание сочинений: в 5-ти т. М.: Языки славянских культур, 1996. Т. 5.
  5. Боевой устав по подготовке и ведению общевойскового боя сухопутных войск: в 3-х ч. М.: Военное издательство, 2005. Ч. 3. Взвод, отделение, танк (от 24.02.2005 № 19).
  6. Боровик М. Г. Жанровая специфика деловой речи военных // Новое в лингвистике и методике преподавания иностранного и русского языков: сб. науч. ст. XXVII Междунар. науч.-практ. конф. СПб., 2017.
  7. Бурченкова А. А. Формирование навыков устной и письменной научной речи у иностранных военнослужащих на материале специальных текстов // Обучение русскому языку как неродному/иностранному в специальных целях: теория и практика / под общ. ред. Т. М. Балыхиной. М.: РУДН, 2018.
  8. Вербицкий А. А., Тенищева В. Ф. Иноязычные компетенции как компонент общей профессиональной компетенции инженера // Высшее образование сегодня. 2007. № 12.
  9. Дементьев В. В. Аспекты проблемы «жанр и культура» // Жанры речи: сб. науч. ст. Саратов: Наука, 2007. Вып. 5. Жанр и культура.
  10. Жарова О. С., Третьякова Л. Н. Военная история России: уч. пособие по языку специальности. СПб.: Златоуст, 2012.
  11. Карасик В. И. Типы жанровой компетенции // Языковая личность: жанровая речевая деятельность: тез. докл. науч. конф. (г. Волгоград, 6-8 октября 1998 г.). Волгоград: Перемена, 1998.
  12. Клобукова Л. П. Обучение языку специальности. М., 1987.
  13. Ковалькова А. В. Стрелковое оружие: уч. пособие по языку специальности. СПб.: Златоуст, 2015.
  14. Колесникова Н. И. Лингводидактическая концепция формирования жанровой компетенции учащихся в системе непрерывного языкового образования: монография. Новосибирск - М., 2009.
  15. Колесникова Н. И., Ридная Ю. В. Формирование жанровой компетенции иностранных учащихся в научной сфере общения // Язык и культура. 2018. № 44. DOI: 10.17223/19996195/44/13
  16. Колосова Н. М., Онуфрийчук Э. А., Семенцова В. К., Хрептулова Л. У. Учебник русского языка: в 4-х кн. М.: Воениздат, 1978. Кн. 4.
  17. Массалова А. Э. Для студентов военно-инженерного профиля: уч. пособие. Тюмень: ТВВИКУ, 2018.
  18. Муранова С. А. Жанр воинского устава в коммуникативно-прагматическом аспекте: автореф. дисс. … к. филол. н. Тверь, 2008.
  19. Пугачев И. А. Профессионально-ориентированное обучение русскому языку как иностранному: теория, практика, технологии: монография. М.: РУДН, 2016.
  20. Рогачева Е. Н., Семенова Л. И. Синтаксис простого и сложного предложения: продвинутый уровень: учебник для иностранцев, изучающих русский язык. М.: Флинта, 2018.
  21. Семенистая М. Н. Тактика. Ракетно-артиллерийское вооружение: уч. пособие по языку специальности. СПб.: Златоуст, 2020.
  22. Смирнова Н. Ю. Становление речежанрового мышления при овладении вторым языком в условиях учебного двуязычия: автореф. дисс. … к. филол. н. Саратов, 2010.
  23. Уткина И. В. Оптимизация форм речевого общения военнослужащих в учебно-профессиональной сфер: дисс. … к. филол. н. Тверь, 2006.
  24. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования (ФГОС ВО) - специалитет по специальности 56.05.04 «Управление персоналом» от 02.04.2020 г.
  25. Федорова Л. В. Методика обучения научному стилю речи иностранных военнослужащих в военном техническом вузе: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 1997.
  26. Хомутова Т. Н. Научный текст: теоретические основы интегрального подхода: автореф. дисс. … д. филол. н. М., 2010.
  27. Штехман Е. А., Мельник Ю. А. Обучение говорению на занятиях по русскому как иностранному с использованием ситуационных задач // Коммуникативные исследования. 2016. № 4 (10).

Author information

Maria Valerievna Goncharova

Novosibirsk Higher Military Command School; Novosibirsk State Technical University

About this article

Publication history

  • Received: March 3, 2022.
  • Published: April 29, 2022.

Keywords

  • русский язык как иностранный в специальных целях
  • язык специальности
  • военный профиль
  • военный учебно-профессиональный дискурс
  • жанры военной речи
  • Russian as a Foreign Language for Specific Purposes
  • language for special purposes
  • military profile
  • military educational and professional discourse
  • genres of military speech

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)