• Original research article
  • April 29, 2022
  • Open access

Resource Potential of Elective Courses in Training a Future Foreign Language Teacher to Design Programmes of Education, Instruction and Socialisation of Atypical Schoolchildren

Abstract

The purpose of the study is to identify the resource potential of university-wide elective courses in training future foreign language teachers to design programmes of instruction, education, and socialisation of atypical schoolchildren. The paper presents the experience of the authoring team in expanding teachers’ methodological training for education and development of students with health limitations (HL). The researchers substantiate theoretical approaches to the formation of teachers’ specialised skills of designing adapted instruction and education programmes. The paper presents the results of the research work of teachers from the Institute of Foreign Languages of the Moscow City University on the formation of the specified skills in the framework of university-wide elective courses. Scientific novelty of the study lies in providing a theoretical confirmation and description of approaches and principles of preparing a modern teacher for interaction with atypical schoolchildren; foreign language teachers’ specialised methodological skills of designing a personalised educational foreign language environment for atypical schoolchildren are substantiated and identified. As a result, the content and didactic cycles (stages) of the study on the formation of teachers’ specialised skills of designing didactic support for an atypical student in the setting of elective courses have been developed.

References

  1. Безукладников К. Э., Крузе Б. А., Вертьянова А. А. Интеграция международных технологий обучения в российское образовательное пространство // Иностранные языки в школе. 2021. № 4.
  2. Бердичевский А. Л., Тарева Е. Г., Языкова Н. В. Профессиограмма современного учителя иностранного языка. М.: Флинта, 2021.
  3. Гальскова Н. Д. Современное лингвокультурное образование: содержание и стратегическая направленность // Лингводидактические особенности обучения иностранным языкам в неязыковых вузах: сб. ст. М.: Канцлер, 2018.
  4. Мельник Ю. В. Зарубежные техники адаптации образовательного маршрута для нетипичных обучающихся в условиях инклюзивного образования // Научно-педагогическое обозрение. 2020. № 5 (33).
  5. Нигматов З. Г., Ахметова Д. З., Челнокова Т. А. Инклюзивное образование: история, теория, технология. Казань: Познание, 2014.
  6. Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования - бакалавриат по направлению подготовки 44.03.01 Педагогическое образование: Приказ Министерства образования и науки РФ от 22 февраля 2018 г. № 121 (с изменениями и дополнениями от 26.11.2020).
  7. Подымова Л. С., Сергеева В. П., Сороковых Г. В. Интерактивные методы обучения и воспитания в системе общего, среднего и высшего профессионального образования. М.: Тезаурус, 2011.
  8. Прибылова Н. Г. Гуманистический подход к процессу индивидуализации обучения в системе образования Англии: дисс. … к. пед. н. М., 2009.
  9. Прибылова Н. Г., Блинова Ю. И. О роли взаимодействия школы и семьи в процессе реализации инклюзивного иноязычного образования // Университетский округ МГПУ - интеграция науки, образования и практики: мат. межрег. конф. / под ред. С. Д. Якушевой, Л. В. Поляковой. М.: Перспектива, 2017.
  10. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии: монография / под. ред. Е. Егеревой. СПб.: Питер, 2019.
  11. Сергеева В. П., Сергеева И. С., Сороковых Г. В., Зиборова Ю. В., Подымова Л. С. Тьютор в образовательном пространстве: уч. пособие. М., 2016.
  12. Сластенин В. А., Подымова Л. С., Подымов Н. А. Педагогическое наследие В. А. Сластенина: проблемы воспитания, личностного и профессионального развития. М., 2020.
  13. Сороковых Г. В. Родительский онлайн-форум как модель успешного взаимодействия триады «учитель-ученик-родитель» // Лингвометодическое обеспечение инклюзивного иноязычного образования: мат. Всеросс. науч.-практ. конф. М.: Белый ветер, 2021.
  14. Сороковых Г. В. Субъектно-деятельностный подход в лингвистической подготовке студентов неязыковых вузов: дисс. … д. пед. н. Курск, 2004.
  15. Сороковых Г. В., Жаркова Т. И., Вишневская Е. М., Латыш А. Ф., Зыкова А. В., Бобунова А. С., Волкова Н. С., Нечаева Е. С., Карандасова Е. Д., Кутепова О. С., Иванова Н. В., Старицына С. Г., Шаманова Х. Х. Учитель, личность, реформатор: монография. / под науч. ред. Г. В. Сороковых, Т. И. Жарковой. М.: Перспектива, 2020.
  16. Сороковых Г. В., Каппушева Х. Х., Герасимова Н. И., Олейникова Е. А., Короткова И. П., Баранова Е. А. Интерактивные технологии в иноязычном образовании: исследование стратегий и опыта применения: коллективная монография / под науч. ред. Г. В. Сороковых. М.: Перспектива, 2013.
  17. Сороковых Г. В., Прибылова Н. Г., Старицына С. Г. Готовность учителя разрабатывать индивидуальные маршруты обучения и воспитания школьников: уч. пособие. М.: Перспектива, 2020.
  18. Старицына С. Г. Нетипичность личности школьника и приемы его включения в иноязычную деятельность // Гуманитарные чтения «Свободная стихия»: мат. III Междунар. науч.-практ. конф. Севастополь, 2018a.
  19. Старицына С. Г. Применение проектной технологии в процессе формирования методических умений у студентов бакалавриата к обучению иностранному языку школьников с особыми образовательными потребностями // Инклюзивное образование сегодня: проблемы и решения: сб. ст. по итогам IV Междунар. науч.-практ. конф. М.: Белый ветер, 2018b.
  20. Языкова Н. В., Макеева С. Н. Формирование методической компетенции учителя иностранного языка в университете / печатается по решению Научно-методического совета ГБОУ ВО города Москвы «Московский городской педагогический университет». М.: Тезаурус, 2015.
  21. Barr J. J. Developing a Positive Classroom Climate // Idea Paper. 2016. № 61.
  22. Heezen J. Inclusive Education for Learners with Disabilities / Policy Department C: Citizens’ Rights and Constitutional Affairs. Brussels: European Union, 2017.
  23. Lightbown P., Spada N. M. How Languages Are Learned // Modern Language Journal. 2007. Vol. 91. Iss. 4. URL: https://www.researchgate.net/publication/249410732_How_Languages_Are_Learned_by_LIGHTBOWN_PATSY_M_NINA_SPADA
  24. Richards J. C.Competence and Performance in Language Teaching // RELC Journal. 2010. Vol. 41 (2).
  25. Woods D. Teacher Cognition in Language Teaching: Beliefs, Decision-Making and Classroom Practice. Cambridge - N. Y. - Melbourne: Cambridge University Press, 1996.

Author information

Galina Viktorovna Sorokovykh

Dr

Moscow City University

Natalia Gennad’evna Pribylova

PhD

Moscow City University

Svetlana Grigoriyevna Staritsyna

Moscow City University

About this article

Publication history

  • Received: March 9, 2022.
  • Published: April 29, 2022.

Keywords

  • элективные курсы
  • специализированные умения учителя иностранного языка
  • инклюзивная практика
  • проектирование программ обучения
  • социализация нетипичных школьников
  • elective courses
  • specialised skills of a foreign language teacher
  • inclusive practice
  • design of educational programmes
  • socialisation of atypical schoolchildren

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)