• Original research article
  • April 29, 2022
  • Open access

Advantages of Introducing Electronic Simulators into the Process of Foreign Language Teaching at Non-Linguistic University

Abstract

The study aims to substantiate the need for the introduction of electronic simulators into the process of professional foreign-language competence formation among non-linguistic students. The paper analyses the notion of electronic simulators, describes the tasks that can be solved through their use in the field of education, in particular in the process of foreign language teaching at non-linguistic university. Scientific novelty of the work lies in the fact that it determines the indicators for the effectiveness of using electronic simulators in foreign language teaching at non-linguistic university; namely, it identifies the motivational, educational and reflexive components of the process of foreign language teaching at non-linguistic university with the use of electronic simulators. As a result, it has been proved that the introduction of electronic simulators into the process of foreign language teaching at non-linguistic universities significantly enhances the formation of components of students’ professional foreign-language competence.

References

  1. Английский для бакалавров: уч. пособие / под ред. д. пед. н., проф. З. И. Конновой. Тула, 2016.
  2. Арзуманова Н. В. Использование современных информационных технологий в образовательном процессе // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2009. № 113.
  3. Башмаков А. И., Башмаков И. А. Разработка компьютерных учебников и обучающих систем. М.: Филинъ, 2003.
  4. Варникова О. В. Формирование профессиональной компетентности студентов высшей школы в процессе иноязычной подготовки: автореф. дисс. … д. пед. н. Пенза, 2011.
  5. Гальскова Н. Д., Гез Н. И. Теория обучения иностранным языкам: лингводидактика и методика. М.: Академия, 2005.
  6. Захарова И. Г. Информационные технологии в образовании: уч. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений. М.: Академия, 2003.
  7. Коннова З. И., Семенова Г. В. Формирование социокультурной компетенции студентов на занятиях по иностранному языку // Известия Тульского государственного университета. Гуманитарные науки. 2018. Вып. 4.
  8. Королева Н. В. Инновационные педагогические технологии обучения студентов неязыковых специальностей английскому языку с применением электронных тренажеров // Известия Тульского государственного университета. Педагогика. 2020. № 4.
  9. Королева Н. В. Электронные тренажеры как инновационная форма обучения английскому языку в вузе // Российская наука: актуальные проблемы лингвистики, переводоведения и педагогики: сб. науч. ст. III Междунар. науч.-практ. конф. (г. Самара, 12 апреля 2021 г.). Самара, 2021.
  10. Королева Н. В. Электронные тренажеры как современное средство обучения английскому языку в вузах // За качественное образование: мат. IV Всеросс. форума (с международным участием) (г. Саратов, 15-18 апреля 2019 г.). Саратов, 2019.
  11. Мошнинова Г. Н., Каменских Л. В. Из опыта использования активных методов обучения: монография. Штутгарт, 2013.
  12. Полат Е. С., Бухаркина М. Ю. Современные педагогические и информационные технологии в системе образования: уч. пособие. М.: Академия, 2007.
  13. Роберт И. В. Современные информационные технологии в образовании: дидактические проблемы, перспективы использования. М.: Школа-Пресс, 1994.
  14. Хуторской А. В. Дистанционная технология виртуального образования // ТехноОБРАЗ'99: технологии непрерывного образования и творческого саморазвития личности: мат. междунар. конф.: в 2-х ч. / отв. ред. В. П. Тарантей. Гродно, 1999. Ч. 1.
  15. Щедровицкий Г. П. Очерки по философии образования (статьи и лекции). М.: Эксперимент, 1993.
  16. Xoeling Chen D. Z. Past, Present, and Future of Smart Learning: A Topic-Based Bibliometric Analysis // International Journal of Educational Technology in Higher Education. 2021. Vol. 18. Art. 2.

Author information

Natalia Vladimirovna Vorobyeva

Tula State University

About this article

Publication history

  • Received: March 8, 2022.
  • Published: April 29, 2022.

Keywords

  • электронные тренажеры в обучении иностранному языку
  • неязыковой вуз
  • профессиональная иноязычная компетенция
  • образовательный процесс
  • electronic simulators in foreign language teaching
  • non-linguistic university
  • professional foreign-language competence
  • educational process

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)