• Original research article
  • April 29, 2022
  • Open access

Actualisation of English Language Teaching Materials for International Relations Students in the New Reality of 2022 (by the Example of the Institute of International Relations of the Kazan Federal University)

Abstract

The aim of the study is to substantiate the need to update educational materials on English teaching for international relations students using the example of the Institute of International Relations of the Kazan Federal University (IIR KFU) in 2022. The paper considers the particularities of English teaching based on an author’s textbook at the IIR KFU; sheds light on the specifics of working with international relations students in the new reality of 2022. The researchers describe in detail how the requirements of the Federal State Education Standard for the English Language are implemented and what additions are to be made to the teaching materials, using the example of the English textbook published by the IIR KFU educators. Scientific novelty of the work lies in determining new requirements for the content of the educational materials for the Bachelor’s degree programme in International Relations at the KFU in connection with changes in Russia’s international activities in 2022. Drawing on the experience of English teaching on the basis of texts related to the work of the European Union, the academic staff of the IIR KFU Department of Foreign Languages in the Field of International Relations are elaborating plans to structure English language teaching involving the materials on the work of international cooperation organisations as exemplified by BRICS, SCO, EAEU, in which Russia is a full member. As a result, a package of recommendations has been developed to update the practical base of texts for working with international relations students and publishing a new textbook.

References

  1. Аржанцева Н. В., Бушканец Л. Е., Гараева А. К., Тябина Д. В. Английский язык для изучающих международные отношения (В2-С1). М.: Юрайт, 2020.
  2. Бушканец Л. Е., Летяев В. П., Ахметкаримов Б. Г. Система подготовки студентов-международников в Казанском университете // Вестник Научного центра безопасности жизнедеятельности. 2020. Вып. 3 (45).
  3. Гальскова Н. Д. Современная методика обучения иностранным языкам. М.: Глосса, 2000.
  4. Кириллов В. Б. Подготовка специалистов-международников на современном этапе // Актуальные вопросы подготовки специалистов международного профиля: смена парадигм: мат. науч. конф. (г. Москва, 15-16 ноября 2013 г.): в 2-х ч. М., 2014. Ч. 1 / отв. ред. Е. В. Воевода.
  5. Кожевникова М. Н., Асмолов А. Г., Борисов С. В. Образование человека в третьем тысячелетии: проблемы, цели и ценности образования в современном мире. Круглый стол, Cанкт-Петербург, РГПУ им. А. И. Герцена // Ценности и смыслы. 2021. № 6.
  6. Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования - бакалавриат по направлению подготовки 41.03.05 Международные отношения: Приказ Министерства образования и науки РФ от 15 июня 2017 г. № 555 (с изменениями и дополнениями). Редакция с изменениями № 1456 от 26.11.2020. URL: https://fgosvo.ru/uploadfiles/FGOS%20VO%203++/Bak/410305_B_3_15062021.pdf
  7. Попова Е. А. Межкультурная профессионально-коммуникативная компетенция как компонент профессионализма будущего международника // Вестник Московского государственного лингвистического университета. 2016. Вып. 9 (748).
  8. Bloom B. S., Engelhart M. D., Furst E. J. Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals. Handbook 1: Cognitive Domain. N. Y.: David McKay, 1956.
  9. Harmer J. How to Teach English. Harlow: Pearson Longman, 2007.
  10. Hofstede G. Diplomats as Cultural Bridge Builders. 2004. URL: https://www.diplomacy.edu/resource/diplomats-as-cultural-bridge-builders
  11. Kennedy D., Hyland A., Ryan N. Writing and Using Learning Outcomes: A Practical Guide // Implementing Bologna in Your Institution. Bologna Handbook. Сork, 2012.
  12. Krathwohl D. R. A Revision of Bloom’s Taxonomy: An Overview // Theory into Practice. 2002. Vol. 42.

Author information

Natalia Valeryevna Arzhantseva

PhD

Kazan Federal University

Tatyana Konstantinovna Ivanova

Dr

Kazan Federal University

Diana Vladimirovna Tyabina

Kazan Federal University

About this article

Publication history

  • Received: March 4, 2022.
  • Published: April 29, 2022.

Keywords

  • учебные материалы по английскому языку
  • студент-международник
  • авторский учебник
  • международные отношения
  • практическая база текстов
  • English language teaching materials
  • international relations student
  • author’s textbook
  • international relations
  • practical base of texts

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)