• Original research article
  • April 29, 2022
  • Open access

Effort of Studying Inspiration and Associated Emotional Experiences in the Creative Activities of Student Youth

Abstract

The purpose of the research is to identify the interrelationships between various aspects of manifestations of inspiration in the creative activities of university students (emotional experiences associated with inspiration, characteristic features of the state of inspiration, semantic associations related to inspiration, areas of creative activities), using the example of students of the Siberian Federal University. The paper considers the results of a study of university students conducted by means of a questionnaire survey on a sample of 450 people, discusses the experience of using indicators and data analysis techniques. Scientific novelty of the research lies in developing tools for studying manifestations of inspiration in students involving methods of multivariate statistics. As a result, the researcher shows the possibility of using multidimensional scaling for a qualitative study of the structure of students’ emotional experiences. A cluster of positive emotional experiences associated with the state of inspiration has been identified. An index indicator for the degree of expression of the characteristics of inspiration in students’ creative activities has been proposed. The interrelationship between the degree of manifestation, expression of the characteristics of inspiration in students’ creative activities and their positive emotional experiences, various areas of creative activities has been determined. The proposed indicators and methods of analysing the results can be used to study and monitor the creative activities of university students. The identified structural patterns associated with the state of inspiration expand the understanding of the psychotechnical and pedagogical possibilities of the creative process.

References

  1. Андреас К., Андреас Т. Сущностная трансформация. Воронеж: МОДЭК, 1999.
  2. Артамонова В. В. Феномен потокового состояния в мотивации пользователей компьютерных игр // Социодинамика. 2020. № 2.
  3. Бенсон Г., Проктор У. Как стать гением. М.: Эксмо, 2004.
  4. Водяха С. А., Водяха Ю. В. Состояние вовлеченности в поток и внутренняя мотивация как детерминанты успешности создания виртуальной образовательной среды // Педагогическое образование в России. 2013. № 4.
  5. Гиллиген С. Генеративный транс: опыт творческого потока. М.: Психотерапия, 2014.
  6. Грановская Р. М. Творчество и конфликт в зеркале психологии. СПб.: Речь, 2006.
  7. Григорьева О. В. Психофизиология состояния успеха // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2014. № 4 (9).
  8. Дальке Р. Легкость парения. Как научиться жить легко, избавившись от неудач, проблем и болезней. СПб.: Весь, 2008.
  9. Керман Т. А. Состояние вдохновения у старшеклассников разных профилей обучения // Личность в культуре и образовании: психологическое сопровождение, развитие, социализация: мат. Междунар. науч.-практ. конф. Ростов н/Д, 2021. Вып. 9.
  10. Ковалева А. В., Квитчастый А. В., Анисимов В. Н. Психофизиологические показатели потокового состояния (flow-state) // Человек. Спорт. Медицина. 2020. Т. 20. № 2.
  11. Козлов В. В. Психотехнологии измененных состояний сознания. М.: Ин-т психотерапии, 2005.
  12. Маслоу А. Психология бытия. М.: Рефл-бук, 1997.
  13. Меерсон Ф. 3., Пшенникова М. Г. Адаптация к стрессорным ситуациям и физическим нагрузкам. М.: Медицина, 1988.
  14. Митина О. В., Можаровский И. Л., Мирсаидов М. М., Бондаренко А. С. Переживания в деятельности и их зависимость от вида деятельности // Организационная психология. 2020. Т. 10. № 1.
  15. Райков В. Л. Биоэволюция и совершенствование человека. М.: Грааль, 1999.
  16. Скутин А. В. Биохимия процессов радости (смеха) и депрессии, взаимосвязь с физической нагрузкой и спортом (обзор литературы) // Актуальные проблемы спортивной подготовки, оздоровительной культуры, рекреации и туризма, адаптивная физическая культура и медицинская реабилитация: инновации и перспективы развития: мат. Всеросс. науч.-практ. конф., посвящ. 50-летию УралГУФ. Челябинск, 2020.
  17. Стариков П. А. Методика комплексного анализа смысловых ассоциаций в изучении «креативного этоса» современной студенческой молодежи // Образование и наука. 2013. № 7.
  18. Стивен К., Уилл Дж. Похищая огонь. Как поток и другие измененные состояния сознания помогают решать сложные задачи. М.: Манн, Иванов и Фербер, 2019.
  19. Тропина А. А. Эмоциональные состояния как источник внутренней мотивации творческой деятельности личности // Социокультурные проблемы современного человека: сб. мат. VI Междунар. науч.-практ. конф. Новосибирск, 2019.
  20. Фромм Э. Анатомия человеческой деструктивности. М.: АСТ, 2007.
  21. Хабирова Т. Г. Мотивация студентов к процессу обучения: ВПУИЗ (вдохновение, польза, успех, интерес, внимательность) как модель академической мотивации // Вестник Казанского технологического университета. 2012. № 17.
  22. Чиксентмихайи М. Поток: психология оптимального переживания: практ. пособие. М.: Альпина нон-фикшн, 2016.
  23. Ярлнес Э. Терапевтическая сила пиковых переживаний: воплощение старой идеи Маслоу // Телесная психотерапия. Бодинамика / ред.-сост. В. Б. Березкина-Орлова. М.: АСТ, 2010.
  24. Boniface M. R. Towards an Understanding of Flow and Other Positive Experience Phenomena within Outdoor and Adventurous Activities // Journal of Adventure Education and Outdoor Learning. 2007. № 1.
  25. Burns G. Satisfaction: The Science of Finding True Fulfillment. N. Y.: Henry Holt, 2005.
  26. Groarke J. M., Hogan M. J. The Eudaimonic Functions of Music Listening Scale: An Instrument to Measure Transcendence, Flow and Peak Experience in Music // Frontiers in Psychology. 2020. Vol. 11.
  27. Hoffman E., Jiang S., Wang Y. Travel as a Catalyst of Peak Experiences among Young Chinese Adults // Journal of Humanistic Psychology. 2020. Vol. 61.
  28. Keller J., Bless H. Flow and Regulatory Compatibility: An Experimental Approach to Flow Model of Intrinsic Motivation // Personality and Social Psychology Bulletin. 2008. Vol. 34.
  29. Parasuraman R. The Attentive Brain. Cambridge: A Brandford Book, 2000.
  30. Raettig T., Weger U. Learning as a Shared Peak Experience: Interactive Flow in Higher Education // International Journal of Applied Positive Psychology. 2018. Vol. 2 (1-3).
  31. Yair G. Key Educational Experiences and Self-Discovery in Higher Education // Teaching and Teacher Education. 2008. Vol. 24.

Author information

Pavel Anatolievich Starikov

PhD

Siberian Federal University, Krasnoyarsk

About this article

Publication history

  • Received: March 3, 2022.
  • Published: April 29, 2022.

Keywords

  • инструментарий педагогического исследования
  • творческая деятельность
  • студенты вуза
  • вдохновение
  • эмоциональные переживания
  • многомерное шкалирование
  • pedagogical research tools
  • creative activities
  • university students
  • inspiration
  • emotional experiences
  • multidimensional scaling

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)