• Original research article
  • June 24, 2022
  • Open access

Infographics as a Way of Information Visualisation in Professionally Oriented Texts When Teaching a Foreign Language to Future Law Enforcement Specialists

Abstract

The research aims to identify the advantages of using visualisation tools in the process of teaching a foreign language to future law enforcement specialists. The paper provides insight into the concept of “information visualisation” and presents its role in the educational process when teaching a foreign language to future law enforcement specialists. The work identifies the particularities of professionally oriented texts in a foreign language used in teaching a foreign language to future law enforcement specialists; formulates recommendations on the use of infographics as a way of information visualisation in professionally oriented texts when teaching a foreign language to future law enforcement specialists. Scientific novelty lies in developing a methodology for working with professionally oriented texts on law enforcement using infographics. The research findings indicate an increase in the quality of foreign language education among students with the help of visualisation tools.

References

  1. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Современный словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М.: Русский язык, 2018.
  2. Амлинская Ю. Р. Применяем инфографику на уроках русского как иностранного. 2017. URL: https://www.eduneo.ru/primenyaem-infografiku-na-urokax-russkogo-yazyka-kak-inostrannogo
  3. Басырова А. Е. Инфографический текст как новое средство наглядности на уроках РКИ // Проблемы преподавания филологических дисциплин иностранным учащимся: мат. IV Междунар. науч.-метод. конф. Воронеж, 2016.
  4. Вербицкий А. А., Ларионова О. Г. Личностный и компетентностный подходы в образовании. Проблемы интеграции. М.: Логос, 2009.
  5. Вохмина Л. Л. К вопросу о единицах обучения при коммуникативно-деятельностном подходе // Филологическое образование в современных исследованиях: лингвистический и методический аспекты: мат. Междунар. науч.-практ. конф. Ярославль: Ремдер, 2017.
  6. Гладкая Е. Ф. Реализация принципа наглядности в процессе интерактивного обучения русскому языку и риторике студентов технического вуза // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 10-2 (88).
  7. Изотова Н. В., Буглаева Е. Ю. Система средств визуализации в обучении иностранному языку // Вестник Брянского государственного университета. 2015. № 2.
  8. Кодзова З. Н. Визуализация как принцип языковой подготовки // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 12-2 (78).
  9. Кондратенко О. А. Развитие визуального мышления студента средствами инфографики // Альманах современной науки и образования. 2013. № 8 (75).
  10. Лаврентьев Г. В., Лаврентьева Н. Б., Неудахина Н. А. Инновационные обучающие технологии в профессиональной подготовке специалистов. Барнаул, 2012.
  11. Фоломкина С. К. Обучение чтению на иностранном языке в неязыковом вузе. М.: Высшая школа, 2005.

Author information

Svetlana Viktorovna Kalashnikova

PhD

Barnaul Law Institute of Interior of the Russian Federation

Elena Vladimirovna Pestova

PhD

Barnaul Law Institute of Interior of the Russian Federation

About this article

Publication history

  • Received: May 8, 2022.
  • Published: June 24, 2022.

Keywords

  • средства визуализации
  • наглядность
  • инфографика
  • визуализация знаний
  • визуализация информации
  • visualisation tools
  • visual aids use
  • infographics
  • knowledge visualisation
  • information visualisation

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)