• Original research article
  • June 24, 2022
  • Open access

The “Funnel of Causality” as a Tool for Analysing Factors Affecting the Implementation of the Corporate Training Model for Teachers of an Educational Organisation

Abstract

The study aims to adapt the “funnel of causality” model to analyse the factors influencing the implementation of an andragogical model of corporate teacher training by stages of its development. The paper describes the operational scheme of implementation of the said learning model and the factors (causes) that directly or indirectly affect the effectiveness of its adoption. Scientific novelty of the study lies in the fact that the “funnel of causality” model, designed for the analysis of socio-political processes, is used to describe and analyse the corporate training model for teachers of an educational organisation. As a result, it has been proved that the “funnel of causality” model, created to analyse the causes of a certain vote outcome taking into account various factors, can be interpreted for an andragogical corporate training model for teachers of a particular educational organisation.

References

  1. Васильева О. Б., Погодина О. А. К вопросу о методологии «воронки причинности» // Философия и методология истории: сб. науч. ст. VIII Всерос. науч. конф. (г. Коломна, 19 апреля 2019 г.) / Государственный социально-гуманитарный университет. Коломна, 2019.
  2. Жукова Т. А. Изменение системы подготовки педагогов к межкультурному взаимодействию (на материале региональных вузов России и Германии): автореф. дисс. … д. пед. н. СПб., 2022.
  3. Загузов Н. И., Писарева С. А., Тряпицына А. П., Вершинина Н. А. Инструментарий оценки качества диссертационного исследования по педагогике (начало) // Сибирский педагогический журнал. 2007. № 14.
  4. Ильин М. В. Воронка причинности: от эмпирической модели к формированию парадигмы многослойной причинности // Метод. 2015. № 5.
  5. Мелешкина Е. Ю. «Воронка причинности» в электоральных исследованиях // Полис. Политические исследования. 2002. № 5.
  6. Мельвиль А. Ю., Сергеев В. М. «Воронка причинности» и волны демократии // Россия. Политические вызовы XXI века: мат. II Всерос. конгресса политологов (г. Москва, 21-23 апреля 2000 г.). М.: РОССПЭН, 2002.
  7. Об утверждении основных принципов национальной системы профессионального роста педагогических работников РФ, включая национальную систему учительского роста (с изменениями и дополнениями): Распоряжение Правительства РФ от 31 декабря 2019 г. № 3273-р.
  8. Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта основного общего образования: Приказ Министерства просвещения РФ № 287 от 31.05.2021 г.
  9. Педагог профессионального обучения, среднего профессионального образования и дополнительного профессионального образования: профессиональный стандарт / проект ФИРО РАНХиГС. М., 2021.
  10. Скулкин А. А. Формирование цифрового образовательного пространства: адаптация цифровой педагогики // Мир науки, культуры, образования. 2021. № 1 (86). DOI: 10.24412/1991-5497-2021-186-277-280

Author information

Irina Alekseevna Greku

St. Petersburg State Budgetary Professional Educational Institution “College of Food Technologies”

About this article

Publication history

  • Received: May 12, 2022.
  • Published: June 24, 2022.

Keywords

  • модель
  • корпоративное обучение
  • воронка причинностей
  • model
  • corporate training
  • funnel of causality

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)