• Original research article
  • July 25, 2022
  • Open access

Professional Difficulties of Young Teachers (by the Example of Amur Region Universities)

Abstract

The study aims to identify negative factors accompanying young teachers’ professional activities at higher education organisations. The paper considers the main trends that have a negative impact on modern teachers under the age of 35 and the specificity of their manifestation at Amur Region universities. Scientific novelty of the work lies in the fact that based on the research relevant to the subject of the paper that was conducted at Amur Region universities among the teaching staff aged 22 to 68, it has been found that young teachers are less stable psychologically than middle-aged teachers, less self-confident, they are characterised by the emerging foundations of emotional burnout. In addition, young teachers are in a less stable position than more experienced employees due to the influence of a whole range of factors, which accounts for the increased turnover among young staff. As a result, the researchers have determined the place of a young teacher in a modern university, have identified the main factors contributing to the decline in the quality and effectiveness of teachers’ professional activities at higher education organisations, have noted regional specifics.

References

  1. Балезина Е. А. Молодой преподаватель: к вопросу определения понятия // Вестник Пермского университета. Философия. Психология. Социология. 2017. № 2.
  2. Балезина Е. А. Молодые преподаватели в современном вузе: социальная типизация // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Социально-экономические науки. 2019. № 3.
  3. Березовская Е. А. Молодые преподаватели: потребности и возможности их реализации в вузе // Высшее образование в России. 2016. № 11.
  4. Болтенков Н. В., Гринько А. А. Профессиональные деформации преподавателей региональных вузов // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 7. Вып. 1.
  5. Бондарева Е. П., Сергеев С. А. Факторы профессиональной адаптации молодых преподавателей вуза // Знание. Понимание. Умение. 2016. № 2.
  6. Виноградова Н. Л., Волков С. К., Леонтьева Е. Ю. Преподаватель или ученый: как привлечь молодежь в науку? // Теоретическая экономика. 2021. № 3 (75).
  7. Гасиева И. Т. Образ-Я как специалиста у молодых преподавателей // Вестник Государственного университета управления. 2020. № 10.
  8. Гуданцева Е. Г. Актуальная значимость проблемы адаптации молодых педагогов // Вестник Бурятского государственного университета. Образование. Личность. Общество. 2021. № 3.
  9. Иванов С. Ю., Иванова Д. В., Бурова А. А. Развитие научно-педагогического потенциала молодых преподавателей современного вуза // Общество: социология, психология, педагогика. 2020. № 3.
  10. Куклина Л. В., Минеева Л. Ю. Становление личностно-профессиональной компетентности молодых преподавателей в системе высшего образования // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2018. № 2 (30).
  11. Логунова Л. Ю., Маженина Е. А., Ушаков Д. В. Проблемы профессиональной самореализации молодых преподавателей // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2019. № 4 (36).
  12. Михалкина Е. В., Герасимова О. Я. Исследование трудовой мотивации преподавателей и молодых ученых федерального университета // Государственное и муниципальное управление. Ученые записки. 2018. № 3.
  13. О молодежной политике в РФ: Федеральный закон от 30 декабря 2020 г. № 489-ФЗ. URL: https://base.garant.ru/400156192
  14. Ушаков Д. В. Измерение профессиональной самореализации молодых преподавателей // Научный результат. Социология и управление. 2020. № 1.
  15. Шкерина Г. А. Содействие молодым преподавателям вуза в концептуализации профессионального опыта // Научное обеспечение системы повышения квалификации кадров. 2010. № 2 (4).
  16. Эзрох Ю. С. Кадровые перспективы российских университетов: кто будет преподавать в недалеком будущем? // Образование и наука. 2019. № 7.
  17. Яшина А. А. Профессиональная идентичность молодого преподавателя вуза: автореф. дисc. … к. психол. н. Ярославль, 2007.

Author information

Nikolay Vladimirovich Boltenkov

PhD

Amur State University, Blagoveshchensk

Andrey Aleksandrovich Grinko

PhD

Far Eastern State Agrarian University, Blagoveshchensk

About this article

Publication history

  • Received: June 4, 2022.
  • Published: July 25, 2022.

Keywords

  • профессиональные трудности молодого преподавателя
  • региональный вуз
  • вуз федерального значения
  • профессиональная деятельность педагогов
  • professional difficulties of a young teacher
  • regional university
  • university of federal importance
  • teachers’ professional activities

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)