• Original research article
  • July 25, 2022
  • Open access

Socio-Cultural Project as the Implementation of an Active Method in the Process of Professional Competence Formation among Future Buryat Language and Literature Teachers

Abstract

The aim of the study is to substantiate the effectiveness of using the project method in the process of professional competence formation among students during the implementation of the socio-cultural project “The Interactive Platform”. The paper describes the implementation of the project method in extracurricular activities of students in the training programme “Pedagogical Education with Two Training Programme Specialisations: Native Language and Literature, Russian Language and Literature” at Buryat State University. The study is novel in that it proposes the idea of using the project method as one of the active teaching methods to increase students’ internal motivation, which is a condition for professional competence formation in extracurricular activities of teacher trainees. As a result of the study, it has been found that project work allowed students to realise the social significance of their future profession, greatly increased their motivation to carry out their future professional activities and contributed to professional competence formation.

References

  1. Дареева О. А. Сборник заданий и задач для изучения бурятского языка и культуры «Баялиг». Улан-Удэ: Изд-во Бурят. гос. ун-та, 2017.
  2. Дареева О. А. Социокультурный подход к обучению бурятскому языку как второму (начальный этап, неязыковой вуз). Улан-Удэ: Изд-во Бурят. гос. ун-та, 2007.
  3. Дубских А. И. Метод проекта как современная педагогическая технология // Актуальные вопросы исследования и преподавания родных языков и литератур: мат. Междунар. науч.-практ. конф. (г. Чебоксары, 16 ноября 2019 г.) / отв. ред. Ж. В. Мурзина. Чебоксары: Среда, 2020.
  4. Зерщикова Т. А. О способах реализации метода проектов в вузе. 2011. URL: https://moluch.ru/conf/ped/archive/17/295
  5. Киселева И. А. Метод проектов и возможности его использования при подготовке специалистов-информатиков // Социально-экономические явления и процессы. 2011. Вып. 1 (2).
  6. Матяш Н. В. Инновационные педагогические технологии: проектное обучение. М.: Академия, 2012.
  7. Миков В. Ю. Принципы отбора лингвострановедческой и лингвокультурной информации о родной стране в англоязычных учебниках // Педагогическое образование в России. 2019. № 8.
  8. Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования по направлению подготовки 44.03.05 Педагогическое образование (с двумя профилями подготовки) (уровень бакалавриата): Приказ Министерства образования и науки РФ от 9 февраля 2016 г. № 91. URL: http://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/71245782/#ixzz5WG3b4sXS
  9. Полат Е. С., Бухаркина М. Ю., Моисеева М. В., Петров А. Е. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования / под ред. Е. С. Полат. М.: Академия, 2007.
  10. Сафонова В. В. Актуальные социокультурные проблемы методического проектирования учебной литературы для изучения русского языка как иностранного // Вестник Нижегородского государственного лингвистического университета им. Н. А. Добролюбова. 2018. № 41.
  11. Смолкин А. М. Методы активного обучения. М.: Книга по требованию, 1991.
  12. Hackman J. R., Oldham G. R. Motivation through the Design of Work: Test of a Theory // Organizational Behavior and Human Performance. 1976. Vol. 16. Iss. 2.

Author information

Oksana Alexandrovna Dareeva

PhD

Banzarov Buryat State University, Ulan-Ude

Garma-Khanda Tsybikzhapovna Gunzhitova

PhD

Banzarov Buryat State University, Ulan-Ude

Soelma Ananduevna Dashieva

PhD

Banzarov Buryat State University, Ulan-Ude

About this article

Publication history

  • Received: April 12, 2022.
  • Published: July 25, 2022.

Keywords

  • социокультурный проект
  • формирование профессиональной компетенции
  • будущие учителя бурятского языка и литературы
  • метод проектов
  • внеучебная деятельность студентов
  • socio-cultural project
  • professional competence formation
  • future Buryat language and literature teachers
  • project method
  • extracurricular activities of students

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)