• Original research article
  • July 25, 2022
  • Open access

The Context of Designing a Partnership Ecosystem of a Pedagogical University in the New Reality of Education Transformation

Abstract

The research aims to substantiate the trends of ensuring the transformation of pedagogical education in the context of actively addressing the discourse of expanding the multidimensional partnership of segments of the educational system at the level of the municipality and the region. The paper considers the aspects of construction, functioning and development of educational ecosystems studied as one of the priority areas of modern education; identifies the relevant formation tracks of a regional ecosystem of the innovative territorial educational cluster, describing the experience of the Rostov Region pedagogical community in the context of understanding the “plots” of interaction between the Taganrog Institute named after A. P. Chekhov (branch) of RSEU (RINH) and the subjects of the general education system among other things. The research is novel in that it substantiates the factors that form the “growth points” of the higher pedagogical education system in the aspect of the content-related and sense-bearing and organisational-methodological components of the functioning of innovative educational ecosystems. As a result, the authors have presented their own vision regarding the possibilities of developing ecosystem cluster models for building an integral educational environment, which act as productive drivers of strategic initiatives of the modern educational policy corresponding to innovative pedagogical trends.

References

  1. Бондаревская Е. В. Гуманистическая парадигма личностно-ориентированного образования // Педагогика. 2017. № 4.
  2. Васютенкова И. В. Педагог в развивающейся образовательной экосистеме школы // Науковедение. 2014. Вып. 5 (24). URL: http://naukovedenie.ru/PDF/35PVN514.pdf
  3. Заир-Бек С. И., Мерцалова Т. А., Анчиков К. М. Актуальные характеристики школьной образовательной экосистемы: информационный бюллетень. 2021. URL: https://www.hse.ru/data/2021/11/11/1458419974/ib_7_2021.pdf
  4. Карякин Ю. В. Проблема качества образования в свете системной парадигмы // Современные проблемы науки и образования. 2006. № 6.
  5. Куклина Л. В., Куклин С. Я. Теоретические основы исследования экосистемного подхода к управлению образовательной деятельностью // Современное педагогическое образование. 2021. № 8.
  6. Кулишов В. В. Массовая культура и образование: сущность, свойства и функции образовательных симулякров // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 3 «Педагогика и психология». 2019. № 3.
  7. Лозовицкая А. А. Историко-теоретический анализ концептосферы непрерывного образования // Непрерывное образование в контексте Будущего: сб. науч. ст. по мат. IV Междунар. науч.-практ. конф. (г. Москва, 21-22 апреля 2021 г.). М., 2021a.
  8. Лозовицкая А. А. Концептосфера «живой педагогики», «новой дидактики» и «смешанного обучения» в рамках конструирования инновационного образовательного ландшафта: сущностно-смысловой и организационно-педагогический аспекты анализа // Ученые записки: электронный научный журнал Курского государственного университета. 2021b. № 2 (58). URL: http://scientific-notes.ru/magazine/archive/number/179
  9. Лукша П., Спенсер-Кейс Дж., Кубиста Дж. Образовательные экосистемы: возникающая практика для будущего образования. 2020. URL: https://www.skolkovo.ru/researches/obrazovatelnye-ekosistemy-voznikayushaya-praktika-dlya-budushego-obrazovaniya
  10. О национальных целях развития Российской Федерации на период до 2030 года: Указ Президента РФ от 21 июля 2020 г. № 474. URL: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/74304210
  11. Олейников Б. В., Подлесный С. А. О концепции «Экосистема обучения» и направлениях развития информатизации образования // Знание. Понимание. Умение. 2013. № 4.
  12. Педагогическое образование в современной России: стратегические ориентиры развития / И. В. Абакумова, С. В. Алехина, О. В. Андрюшкова [и др.]; Южный федеральный университет. Ростов-на-Дону - Таганрог: Южный федеральный университет, 2020.
  13. Проект Концепции подготовки педагогических кадров для системы образования на период до 2030 года. 2021. URL: http://www.ovd.com.ru/doc55.pdf
  14. Фадейкина Н. В., Гринева С. В., Сапрыкина О. А. Создание инновационной образовательной экосистемы образовательной организации высшего образования как необходимое условие повышения ее корпоративной социальной ответственности // Сибирская финансовая школа. 2018. № 5 (130).
  15. Фоминых Н. Ю., Койкова Э. И., Бубенчикова А. В. Образовательная среда как экосистема // Мир науки, культуры, образования. 2021. № 3 (88).
  16. Чеклецов Е. Ректор МГУ предложил изменить систему обучения в вузах. 2021. URL: https://ura.news/news/1052522300
  17. Schilstra T., Takács E., Abcouwer T. Ecosystem Approach to Life-Long Learning. 2021. URL: https://aisel.aisnet.org/siged2021/16
  18. The Future of Jobs Report. 2020. URL: https://www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs-report-2020

Author information

Alyona Andreevna Lozovitskaya

Taganrog Institute named after A. P. Chekhov (branch) of RSEU (RINH)

Irina Eduardovna Goloborod’ko

Taganrog Institute named after A. P. Chekhov (branch) of RSEU (RINH)

Yuliya Andreevna Sapozhnikova

Taganrog Institute named after A. P. Chekhov (branch) of RSEU (RINH)

About this article

Publication history

  • Received: June 8, 2022.
  • Published: July 25, 2022.

Keywords

  • проектирование экосистемы партнерства
  • педагогический вуз
  • трансформация педагогического образования
  • инновационная образовательная экосистема
  • экосистемная кластерная модель образования
  • designing a partnership ecosystem
  • pedagogical university
  • transformation of pedagogical education
  • innovative educational ecosystem
  • ecosystem cluster model of education

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)