• Original research article
  • July 25, 2022
  • Open access

Mind Mapping as an Effective Pedagogical Tool for the Development of Higher Mental Functions in Preschoolers with Intellectual Disabilities

Abstract

The research aims to substantiate theoretically and methodologically the effectiveness of using mind mapping as a viable pedagogical tool of correctional and educational work resulting in productive development of cognitive functions in preschoolers with mild mental retardation. The paper substantiates the need for special education teachers to study the essence of mental development disorders in preschool children with mild mental retardation, presents mind mapping, an effective pedagogical tool used for perception, attention, thinking, memory development in preschoolers with intellectual disabilities. An algorithm for conducting classes on working with mind mapping is described. Scientific novelty of the research lies in the fact that the algorithms for the application of this pedagogical tool aimed at cognitive functions development in preschoolers with intellectual disabilities have been created. As a result, it has been proved that mind mapping considered in the research is an effective methodological tool in the work of special education teachers (oligophrenopedagogy specialists).

References

  1. Анохин П. К. Очерки по физиологии функциональных систем. М.: Книга по требованию, 2012.
  2. Борякова Н. Ю. Педагогические системы обучения и воспитания детей с отклонениями в развитии. М.: Астрель, 2008.
  3. Бьюзен Т. Интеллект-карты. М.: Манн, Иванов и Фербер, 2021.
  4. Визель Т. Г. Основы нейропсихологии. Теория и практика. М.: АСТ, 2021.
  5. Выготский Л. С. К вопросу о компенсаторных процессах в развитии умственно отсталого ребенка // Проблемы дефектологии / cост., авт. вступ. ст. и библиогр. Т. М. Лифанова; авт. коммент. М. А. Степанова. М.: Просвещение, 1995.
  6. Глозман Ж. М. Нейропсихология детского возраста. М.: Академия, 2009.
  7. Екжанова Е. А., Стребелева Е. А. Адаптированная основная образовательная программа дошкольного образования детей с умственной отсталостью (интеллектуальными нарушениями). М.: Просвещение, 2021.
  8. Занков Л. В. Очерки психологии умственно отсталого ребенка // Психология аномального развития ребенка: хрестоматия: в 2-х т. / под ред. В. В. Лебединского, М. К. Бардышевской. М.: Изд-во Московского университета, 2002. Т. 2.
  9. Исаев Д. Н. Умственная отсталость у детей и подростков. СПб.: Речь, 2007.
  10. Лебединский В. В. Нарушения психического развития в детском возрасте. М.: Академия, 2003.
  11. Лурия А. Р. Высшие корковые функции человека. СПб.: Питер, 2018.
  12. Московкина А. Г., Орлова Н. И. Клинико-генетические основы детской дефектологии. М.: ВЛАДОС, 2018.
  13. Перминова Е. П. Развитие интеллектуального потенциала учащихся: использование интеллект-карт // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Образование. Педагогические науки. 2011. № 13.
  14. Рязанцев А. Ментальные карты для бизнеса. М.: Омега-Л, 2017.
  15. Стребелева Е. А. Формирование мышления у детей с отклонениями в развитии. М.: ВЛАДОС, 2017.
  16. Телякова И. Х., Олейников В. С. “Mind-mapping” как инструмент эффективного способа подачи учебного материала (на примере иностранного языка) // Вестник Санкт-Петербургского университета МВД России. 2017. № 1 (73).
  17. Уманская Т. М. Невропатология. Естественнонаучные основы специальной педагогики. М.: ВЛАДОС, 2017.
  18. Цветкова Л. С. Восстановительное обучение при локальных поражениях мозга. М.: МПСИ, 2010.

Author information

Alena Alekseevna Andreeva

PhD

Derzhavin Tambov State University

Nadezhda Iurevna Milovanova

PhD

Derzhavin Tambov State University

About this article

Publication history

  • Received: June 11, 2022.
  • Published: July 25, 2022.

Keywords

  • педагогический инструмент
  • развитие высших психических функций
  • дошкольники с интеллектуальными нарушениями
  • ментальные карты
  • pedagogical tool
  • development of higher mental functions
  • preschoolers with intellectual disabilities
  • mind mapping

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)