• Original research article
  • July 25, 2022
  • Open access

Developing Linguistic Students’ Learner Autonomy through Screencasting

Abstract

The aim of the study is to substantiate the effectiveness of screencasting in teaching linguistic students to develop their learner autonomy. The article discusses the concepts of learner autonomy and screencasting, reviews the Screencast-O-Matic tool and evaluates its use in the classroom. The scientific novelty of the work lies in identifying the positive aspects of using the screencasting technology in the process of linguistic students teaching, as well as in determining the limitations of this technology use. As a result, it is substantiated that the use of the screencasting technology in the process of linguistic students teaching actively contributes to the development of their learner autonomy and is an effective tool for increasing the students’ motivation to learn a foreign language, as well as work in a team.

References

  1. Горутько Е. Н. Создание скринкастов для электронных учебных курсов // Университетский комплекс как региональный центр образования, науки и культуры: материалы Всероссийской научно-методической конференции (г. Оренбург, 31 января - 2 февраля 2018 г.). Оренбург: Оренбургский государственный университет, 2018.
  2. Даниленко А. С., Шершнева В. А., Вайнштейн Ю. В. Ретроспектива и тенденции развития учебной автономии в образовании // Мир науки. Педагогика и психология. 2019. Т. 7. № 6. URL: https://mir-nauki.com/PDF/116PDMN619.pdf
  3. Дробахина А. Н. Применение технологии скринкастинга в процессе обучения // Информационно-коммуникационные технологии в педагогическом образовании. 2020. № 6 (69).
  4. Жабина Л. В., Сувирова А. Ю. Использование скринкастов в работе преподавателя иностранного языка и в проектной работе студентов вузов по направлению «Реклама и связи с общественностью» // Общество: социология, психология, педагогика. 2019. № 3 (59).
  5. Корозникова А. А. Сущность понятия «учебная автономия» и обучение стратегиям автономной учебной деятельности в образовательном процессе по иностранному языку // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2016. Т. 11. URL: https://e-koncept.ru/2016/86164.htm
  6. Кузнецова Е. И., Торопова Е. Е. Организация самостоятельной работы студентов с применением информационных технологий // Теоретические и практические вопросы психологии и педагогики: сборник статей Международной научно-практической конференции (г. Челябинск, 10 декабря 2015 г.): в 2-х т. Уфа: Аэтерна, 2015. Т. 1.
  7. Лиличенко И. Г. Скринкаст как формат обучающего видео для наполнения курса в СДО Moodle // Профессиональное образование: проблемы, исследования, инновации: материалы VII Всероссийской научно-практической конференции (г. Екатеринбург, 24 ноября 2020 г.): в 2-х т. Екатеринбург: Изд-во УМЦ УПИ, 2020. Т. 1.
  8. Михайлов С. Н. Технологии разработки учебного скринкаста // Научное мнение. 2015. № 6-2.
  9. Одинокая М. А., Ильина Г. А. Роль скринкастов в обучении иностранному языку // Инновационные тенденции развития системы образования: сборник материалов VII Международной научно-практической конференции (г. Чебоксары, 11 июня 2017 г). Чебоксары: Центр научного сотрудничества «Интерактив плюс», 2017.
  10. Сидляр М. Ю. Свободное программное обеспечение для скринкастинга и его использование при проектировании электронного учебного пособия // Психолого-педагогический журнал «Гаудеамус». 2014. № 2 (24).
  11. Тусупбекова А. Ж. Использование модели «перевернутый класс» при организации учебного процесса по химии // Ratio et natura. 2020. № 2 (2).
  12. Allen S. J., Rosch D. M., Riggio R. E. Advancing Leadership Education and Development: Integrating Adult Learning Theory // Journal of Management Education. 2021. Vol. 46. Issue 2.
  13. Bush J. C. Using screencasting to give feedback for academic writing // Innovation in Language Learning and Teaching. 2021. Vol. 15. Issue. 5.
  14. Carcamo B., Perez C. Toward Autonomous Learning: Exploring the Impact of Participating in an Online Second Language Learning Course // International Journal of Information and Education Technology. 2022. Vol. 12. № 5.
  15. Nguyen S. V., Habók A. Non-English major students’ perceptions of aspects of their autonomous language learning // Language Learning in Higher Education. 2022. Vol. 12. № 1.
  16. Sustainable Development Goals. 2015. URL: https://www.undp.org/sustainable-development-goals
  17. Uslu N. A., Durak H. Y. Predicting learner autonomy in collaborative learning: The role of group metacognition and motivational regulation strategies // Learning and Motivation. 2022. Vol. 78.

Author information

Yuliya Vitalyevna Vedernikova

PhD

Togliatti State University

Natalya Vladimirovna Aniskina

PhD

Togliatti State University

About this article

Publication history

  • Received: June 4, 2022.
  • Published: July 25, 2022.

Keywords

  • учебная автономия
  • студенты-лингвисты
  • скринкастинг
  • электронное обучение
  • обучение иностранному языку
  • learner autonomy
  • linguistic students
  • screencasting
  • e-learning
  • foreign language teaching

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)