• Original research article
  • July 25, 2022
  • Open access

Methodological Grounds for Personification of School Educational Environment

Abstract

The aim of the study is to substantiate the methodological foundations of the personification of the school educational environment in the context of system-synergetic, environmental, personal-activity and cultural approaches, the provisions of existential pedagogy, the concept of education individualization, a pupil’s self-determination and a subjective position development in education. Based on the analysis of theoretical and methodological provisions, the article substantiates the strategies of personification of the school educational environment: a subjective position development and a pupil’s personality self-realization in the conditions of the non-linear organization of education; saturation of the school educational environment based on the principle of events; organization of psychological and pedagogical support and implementation of tutor technologies. The scientific novelty of the study lies in the fact that the methodological foundations for the personification of the school educational environment are determined, which consist in a combination of theoretical and methodological approaches and methods that allow it to be studied and designed. As a result, methodological foundations for the personification of the school educational environment have been substantiated, a generalization of the pedagogical concepts of differentiation, individualization, personalization, education personification has been carried out, strategies for the personification of the school educational environment have been determined.

References

  1. Гребенюк Т. Б., Григорьева Н. В. Педагогика индивидуальности как научная школа // Вестник Российского государственного университета им. И. Канта. 2008. № 4.
  2. Даутова О. Б. Формирование идентичности школьника в учебно-познавательной деятельности // Образование как фактор развития интеллектуально-нравственного потенциала личности и современного общества: материалы VI Международной научной конференции (г. Санкт-Петербург, 10-11 ноября 2016 г.). СПб.: Ленинградский государственный университет им. А. С. Пушкина, 2016.
  3. Даутова О. Б., Игнатьева Е. Ю. Оценивание метапредметных и личностных образовательных результатов школьников: теория и практика // Непрерывное образование. 2015. № 3 (13).
  4. Дрозд К. В., Плаксина И. В. Проектирование образовательной среды школы как педагогическая инновация: научно-методическое сопровождение: учебно-методическое пособие. Владимир: Изд-во ВлГУ, 2017.
  5. Каргина З. А. Индивидуализация, персонализация, персонификация - ведущие тренды развития образования в XXI веке: обзор современных научных исследований // Наука и образование: современные тренды. 2015. № 2 (8).
  6. Лопанова Е. В., Савина Н. В. Соотношение понятий «персонализация», «персонификация» и «кастомизация образования» // Проблемы современного педагогического образования. 2021. № 72-4.
  7. Мануйлов Ю. С. К характеристике средового подхода в педагогике. 2018. URL: http://www.ni-centr.ru/chitalnyj-zal-centra/k-xarakteristike-sredovoj-podxod-v-pedagogike
  8. Мануйлов Ю. С. Средовой подход в воспитании. Изд-е 2-е, перераб. М. - Н. Новгород: Изд-во Волго-Вятской академии государственной службы, 2002.
  9. Рожков М. И. Концепция экзистенциональной педагогики // Ярославский педагогический вестник. 2002. № 4 (33).
  10. Розин В. М., Ковалева Т. М. Персонализация или индивидуализация: психолого-антропологический или культурно-средовой подходы // Педагогика. 2020. Т. 84. № 9.
  11. Селиверстова Е. Н. Познавательный опыт как инновационный ориентир в оценке качества современного школьного образования // Методологические ориентиры развития современной научно-дидактической мысли: сборник научных трудов Всероссийской сетевой научной конференции (21-29 ноября 2018 г.) / сост. А. А. Мамченко. М., 2018.
  12. Селиверстова Е. Н. Понятие «субъектный опыт школьников» как ресурс развития современного дидактического знания // Вестник Владимирского государственного университета им. Александра Григорьевича и Николая Григорьевича Столетовых. Серия: Педагогические и психологические науки. 2019. № 39 (58).
  13. Селиверстова Е. Н. Понятийная система отечественной дидактики в фокусе субъектной ориентации современного обучения // Педагогика и просвещение. 2021. № 4.
  14. Трудности и перспективы цифровой трансформации образования / под ред. А. Ю. Уварова, И. Д. Фрумина. М.: Издательский дом Высшей школы экономики, 2019.
  15. Тубельский А. Н., Кукушкин М. Е., Старостенкова М. В. Новая модель образования старшеклассников: опыт создания / ред. М. А. Ушакова. М.: Сентябрь, 2001.
  16. Янкевич С. В., Княгинина Н. В., Пучков Е. В. Кастомизация российского высшего образования через систему микростепеней // Современная аналитика образования. 2020. № 5 (35).
  17. Ясвин В. А. Технология средового проектирования в образовании // Социально-политические исследования. 2020a. № 1 (6). DOI: 10.20323/2658-428X-2020-1-6-74-93
  18. Ясвин В. А. Школьная среда как предмет измерения: экспертиза, проектирование, управление. М.: Народное образование, 2019.
  19. Ясвин В. А. Школьное средоведение и педагогическое средотворение: экспертно-проектный практикум. М., 2020b.

Author information

Natalya Stanislavovna Makarova

Dr

Omsk State Pedagogical University

Inna Vitalevna Fetter

PhD

Omsk State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: June 3, 2022.
  • Published: July 25, 2022.

Keywords

  • образовательная среда школы
  • персонификация образовательной среды
  • стратегия персонификации образования
  • педагогическое сопровождение
  • school educational environment
  • personification of educational environment
  • strategy of education personification
  • pedagogical support

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)