• Original research article
  • July 25, 2022
  • Open access

Author’s Electronic Course “English for Mining Engineers” as a Tool for Teaching a Foreign Language to Students of Engineering Specialties

Abstract

The aim of the study is to create and implement the author’s electronic course “English for Mining Engineers” developed in LMS Moodle to realize the educational process of learning a foreign language for students of the Mining Institute. The article deals with the issues of language training of engineering personnel in a technical university in the context of digital transformation of education; describes the organization of educational activity of students of the Mining Institute on the “Foreign Language” discipline based on the principles of digital didactics. The scientific novelty of the research lies in the introduction of new methods for organizing the students’ educational activity in the context of the digital transformation of education by integrating the author’s electronic course “English for Mining Engineers” into LMS Moodle to organize classroom and independent work of students of the Mining Institute of the Kuzbass State Technical University on the “Foreign Language” discipline. The results of the study are the creation of the author’s electronic course “English for Mining Engineers” in LMS Moodle for students of the Mining Institute; identification of the level of formation of language skills and abilities of students of the Mining Institute when learning a foreign language using the author’s electronic course “English for Mining Engineers” in LMS Moodle.

References

  1. Ачкасова О. Г. Стратегические ориентиры цифровой трансформации высшего образования // Трансформация национальной социально-экономической системы России, тренд «цифровые технологии»: сборник материалов III Международной научно-практической конференции (г. Москва, 4 декабря 2020 г.). М., 2021.
  2. Блинов В. И., Дулинов М. В., Есенина Е. Ю. и др. Проект дидактической концепции цифрового профессионального образования и обучения. М.: Перо, 2019.
  3. Бугрова О. В. К вопросу определения понятия «Информационная компетентность учителя» // Вестник Оренбургского государственного университета. 2018. № 1 (213).
  4. Велединская С. Б., Дорофеева М. Ю. Эффективное сопровождение электронного обучения: технологии вовлечения и удержания учащихся // Образовательные технологии. 2015. № 3.
  5. Владыко А. В. Компетенции педагога для эффективной работы в цифровой образовательной среде // Стратегии развития социальных общностей, институтов и территорий: материалы VI Международной научно-практической конференции (г. Екатеринбург, 27-28 апреля 2020 г.). Екатеринбург: Уральский федеральный университет им. первого Президента России Б. Н. Ельцина, 2020.
  6. Емельянов И. С. Возможности и проблемы СДО MOODLE в преподавании гуманитарной дисциплины // Образование и наука в современных условиях. 2015. № 2 (3).
  7. Исаева Е. С. Современные LMS платформы дистанционного обучения: анализ и сравнение // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 6. Вып. 6.
  8. Кашина О. А., Устюгова В. Н., Архипов Р. Е. и др. Система управления обучением как основа организации электронного обучения в вузе // Образовательные технологии и общество. 2018. Т. 21. № 2.
  9. Кубрушко П. Ф., Назарова Л. И., Симан А. С. Подготовка преподавателей к инновационной педагогической деятельности в условиях цифровизации профессионального образования // Вестник МГАУ имени В. П. Горячкина. 2019. № 5 (93). DOI: 10.34677/1728-7936-2019-5-40-45
  10. Кузнецов Н. В. Онлайн-образование: ключевые тренды и препятствия // E-Management. 2019. № 1.
  11. Лопатина К. Е., Беленкова И. В. Возможности системы управления курсами Moodle для высших учебных заведений // Наука и перспективы. 2017. № 3.
  12. Миронова Ю. Н. Использование дистанционных технологий при проведении занятий: LMS Moodle, Google Класс, Microsoft Teams // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2020. Т. 9. № 4 (33).
  13. Рыманова И. Е. Использование среды Moodle для обучения профессиональному иностранному языку студентов технического вуза // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2013. № 11 (29). Ч. 2.
  14. Соловьев М. А., Качин С. И., Велединская С. Б. и др. Стратегии развития электронного обучения в техническом вузе // Высшее образование в России. 2014. № 6.
  15. Широколобова А. Г. Особенности критериального оценивания студентов по иностранному языку в электронной системе // Вестник Алтайского педагогического университета. 2021. № 4 (49).
  16. Широколобова А. Г., Губанова И. В., Грунина Л. П. и др. Проектирование и организация учебного процесса в электронной обучающей среде Moodle. Кемерово: Авторское издательство Кузбассвузиздат, 2020.

Author information

Anastasia Georgievna Shirokolobova

PhD

T. F. Gorbachev Kuzbass State Technical University, Kemerovo

Julia Sergeevna Larionova

Kemerovo State Medical University

Galina Victorovna Chistyakova

PhD

Kemerovo State Medical University

About this article

Publication history

  • Received: June 2, 2022.
  • Published: July 25, 2022.

Keywords

  • цифровая трансформация образования
  • организация аудиторной и самостоятельной работы
  • электронный курс
  • цифровая дидактика
  • иностранный язык
  • digital transformation of education
  • organization of classroom and independent work
  • electronic course
  • digital didactics
  • foreign language
  • LMS Moodle

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)