• Original research article
  • September 27, 2022
  • Open access

Organizational and Pedagogical Conditions for the Training of Future Teachers for the Development of Innovative Pedagogical Experience

Abstract

The aim of the study is to substantiate the need to identify organizational and pedagogical conditions for the effective functioning of the training of future teachers for the development of innovative pedagogical experience. The article clarifies the importance of the integrated use of the innovative educational environment resources, the development of scientific and methodological support and diagnostic support to deepen the knowledge of future teachers about innovative pedagogical experience and the formation of skills to master it. The scientific novelty of the study lies in identifying the organizational and pedagogical conditions for the training of future teachers, who ensure the formation of a holistic view of their innovative pedagogical experience and the skills necessary for its development. As a result of the study, it is substantiated that the integrated use of the key resources of the innovative educational environment of a pedagogical university, scientific and methodological support for the process of the training of future teachers for mastering innovative pedagogical experience, diagnostic support for the professional development of future teachers based on innovative pedagogical experience will create the necessary organizational and pedagogical conditions for the effective training of students - future teachers in order to develop their skills for independent mastery of innovative pedagogical experience.

References

  1. Бриткевич М. С. Инновационный педагогический опыт как фактор профессионального совершенствования учителя в условиях системы повышения квалификации: дисс. … к. пед. н. Белгород, 2018.
  2. Бронников С. А., Бронникова Э. П. Передовой педагогический опыт в современных условиях: монография. Уфа: Башкир. ин-т развития образования, 2009.
  3. Варзанова М. А. Научно-методическое сопровождение инновационной деятельности преподавателей профессиональных образовательных организаций: дисс. … к. пед. н. Ярославль, 2020.
  4. Глузман Н. А., Горбунова Н. В. Профессионализм педагога: успешность и карьера: монография. М.: ИНФРА-М, 2019.
  5. Громова В. В. Модель концептуализации профессионального опыта педагога // Человек и образование. 2015. № 3.
  6. Дубровская В. А. Управление процессом формирования и распространения инновационного педагогического опыта. Кемерово: Кузбас. регион. ин-т повышения квалификации и переподгот. работников образования, 2009.
  7. Жук А. И. Научно-методические основы кластерного развития непрерывного педагогического образования. Мн.: Белорус. гос. пед. ун-т, 2019.
  8. Жук О. Л. Актуальные направления развития образования и научно-педагогических исследований в условиях цифровой трансформации // Педагогика. 2020. № 3.
  9. Зинченко Ю. П., Дорожкин Е. М., Зеер Э. Ф. Психолого-педагогические основания прогнозирования будущего профессионального образования: векторы развития // Образование и наука. 2020. Т. 22. № 3.
  10. Игнатьева Г. А., Тулупова О. В. Педагогический опыт в универсуме инновационной культуры. 2010. URL: https://pandia.ru/text/80/209/32672.php
  11. Ипполитова Н. В., Стерхова Н. С. Анализ понятия «педагогические условия»: сущность, классификация // General and Professional Education. 2012. № 1.
  12. Качалов Д. В. Система формирования педагогической культуры у студентов вуза - будущих учителей в инновационной образовательной среде: дисс. … д. пед. н. Шуя, 2011.
  13. Козинец Л. А. Перспективные стратегии совершенствования педагогического образования в современных социокультурных условиях // Веснік адукацыі. 2019. № 12.
  14. Козинец Л. А. «Университет 4.0»: модель подготовки будущих учителей к освоению инновационного педагогического опыта // Народная асвета. 2021. № 9.
  15. Король А. Д. Потенциал молчания в обучении: методологические и дидактические предпосылки // Высшее образование. 2021. Т. 30. № 4.
  16. Митина Л. М. Психология личностно-профессионального развития субъектов образования: монография. М. - СПб.: Нестор-историк, 2014.
  17. Мищенко В. А., Аксарина Я. С. Готовность педагогов среднего профессионального образования к освоению инновационного педагогического опыта с помощью информационно-образовательной платформы как способа его распространения // Общество: социология, психология, педагогика. 2020. № 3 (71).
  18. Национальная стратегия устойчивого социально-экономического развития Республики Беларусь на период до 2030 года: одобрено протоколом заседания президиума Совета Министров Республики Беларусь 2 мая 2017 г. № 10.
  19. Ошкина А. А. Профессиональная подготовка студентов к реализации общепедагогической функции на основе апостериорной модели // Научное отражение. 2021. № 3 (25).
  20. Шмелева Е. А. Развитие инновационного потенциала личности в научно-образовательной среде педагогического вуза: дисс. … д. психол. н. Н. Новгород, 2013.
  21. Юсуфбекова Н. Р. Общие основы педагогической инноватики: опыт разработки теории инновационных процессов в образовании. М., 1991.

Author information

Lidziya Aleksandrovna Kozinets

PhD

Belarusian State Pedagogical Maxim Tank University, Minsk, The Republic of Belarus

About this article

Publication history

  • Received: July 26, 2022.
  • Published: September 27, 2022.

Keywords

  • организационно-педагогические условия
  • подготовка будущих учителей
  • инновационный педагогический опыт
  • инновационная образовательная среда
  • педагогический вуз
  • organizational and pedagogical conditions
  • training of future teachers
  • innovative pedagogical experience
  • innovative educational environment
  • pedagogical university

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)