• Original research article
  • September 27, 2022
  • Open access

Morphemic Analysis of Lexical Units as a Method of Teaching Chinese as a Foreign Language to Future Linguists

Abstract

The aim of the research is to substantiate, from the point of view of the semantic transparency of the modern Chinese language vocabulary, the rationality of using the method of morphemic analysis when introducing and explaining the meaning of lexical units to students of the training program 45.03.02 Linguistics. This research considers 4 levels of semantic transparency of the Chinese vocabulary, analyses the possibility or impossibility of using the morphemic analysis method, which involves explaining the meaning of a compound Chinese word through explaining the meaning of the morphemes that make it up, as well as the grammatical relationships that underlie the combination of morphemes into compound words. Based on the semantic transparency of the Chinese vocabulary, methodological recommendations are proposed that are applicable when introducing and explaining the meaning of complex words in the Chinese language, aimed at increasing the concentration of students’- future linguists’ attention, repeating and consolidating previously studied material, developing the skills of analysing lexical units from the point of view of word-formation and semantic structures. The scientific novelty of the research lies in the systematic study of the semantic transparency of the Chinese vocabulary as one of its main features and its practical application when introducing new vocabulary and explaining the meaning of compound words. As a result of the research, it was proved that the implementation of the morphemic analysis method when introducing and explaining the meaning of complex words allows increasing the concentration of students’ attention, involving them in the process of analysing new words. This contributes to the repetition and consolidation of previously studied material, deepening the knowledge of students - future linguists about the word-formation features of the Chinese language, forms the skills of analysing complex lexical units and significantly increases the speed of memorizing lexical units by students.

References

  1. Берсанова С. Ю., Дерябина М. И. Междисциплинарный подход при обучении лексике делового китайского языка в вузе // Грани познания. 2018. № 6 (59).
  2. Горелов В. И. Лексикология китайского языка. М.: Просвещение, 1984.
  3. Кленин И. Д., Щичко В. Ф. Лексикология китайского языка. М.: Восточная книга, 2013.
  4. Семинас А. Л. Лексика китайского языка. Изд-е 2-е, стер. М.: Восток - Запад, 2005.
  5. Сухина Ю. С. Обучение лексике китайского языка в вузе // Слово: фольклорно-диалектический альманах. 2010. № 8.
  6. 高燕. 对外汉语词汇教学. 2版. 上海: 华东师范大学出版社, 2019 (Гао Янь. Обучение лексике в преподавании китайского языка как иностранного. Изд-е 2-е. Шанхай: Изд-во Восточно-Китайского педагогического университета, 2019).
  7. 李晋霞 , 李宇明. 论词义的透明度 // 语言研究. 2008. 第28卷第3期 (Ли Цзинься, Ли Юймин. Рассуждения о степени семантической прозрачности лексики // Лингвистические исследования. 2008. Т. 28. Вып. 3).
  8. 毛悦, 刘长. 汉语作为第二语言教学: 汉语要素教学. 北京: 外语教学与研究出版社, 2016 (Мао Юэ, Лю Чан. Преподавание китайского языка как иностранного: обучение основным элементам китайского языка. Пекин: Преподавание и исследование иностранных языков, 2016).
  9. 孙德金. 对外汉语词汇及词汇教学研究. 北京: 商务印书馆, 2006 (Сунь Дэцзинь. Исследование лексики китайского языка и обучение лексике в преподавании китайского языка как иностранного. Пекин: Коммерческое издательство, 2006).
  10. 孙园园. 对外汉语初级阶段词汇教学本位观再思考 // 河南教育学院学报 (哲学社会科学版). 2018 年 1 月. 第 37 卷 第 1 期 (Сунь Юаньюань. Основные взгляды и размышления об обучении лексике на начальном этапе преподавания китайского языка как иностранного // Научный журнал Хэнаньского педагогического института (философия и общественные науки). 2018. Т. 37. № 1).
  11. 王艾录, 司富珍 语言理据研究 北京: 中国社会科学出版社, 2002 (Ван Айлу, Сы Фучжэнь. Лингвистические аргументированные исследования. Пекин: Общественные науки Китая, 2002).
  12. 王巧丽 “语素的音节化”和“音节的语素化” 北京: 北京师范大学硕士学位论文, 2006 (Ван Цяоли. «Слоговой характер морфемы» и «морфемный характер слога». Пекин: Изд-во Пекинского педагогического университета, 2006).
  13. 周一民, 杨润陆 现代汉语 北京: 北京师范大学出版社, 2006 (Чжоу Иминь, Ян Жуньлу. Современный китайский язык. Пекин: Изд-во Пекинского педагогического университета, 2006).

Author information

Anastasia Aleksandrovna Kokurina

Kazan Innovative University named after V. G. Timiryasov (IEML)

About this article

Publication history

  • Received: August 7, 2022.
  • Published: September 27, 2022.

Keywords

  • обучение китайскому языку как иностранному
  • метод морфемного анализа
  • семантическая прозрачность лексики
  • сложные слова китайского языка
  • навыки анализа лексических единиц
  • teaching Chinese as a foreign language
  • method of morphemic analysis
  • semantic transparency of vocabulary
  • compound words of the Chinese language
  • vocabulary analysis skills

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)