• Original research article
  • September 27, 2022
  • Open access

Environmentally-Based Orientation of Higher Education as a Condition for the Formation of Students’ Experience of Emotional-Value Attitude to the Reality around Them

Abstract

The aim of the study is to substantiate the inclusion of an environmentally-based component in the content of higher education as a necessary condition for the formation of students’ personal experience of an emotional-value attitude to the reality around them: to nature, oneself, health, work/profession, other people, the Fatherland. The article shows the options for an environmentally-based filling of education content composition, presented, according to the cultural theory of education content selection (I. Ya. Lerner, N. M. Skatkin, V. V. Kraevsky) by adapted social experience. From the standpoint of the social and personal components, the leading role of the emotional-value attitude in the structure of social experience is substantiated. Pedagogical conditions for the formation of students’ personal experience of the emotional-value attitude are determined. The scientific novelty of the study lies in the following: the little-studied aspects of applying the theoretical provisions of the cultural theory of education content selection in higher education are considered, with the emphasis on the leading role of the experience of the emotional-value attitude; the ways to include an environmentally-based component in the content of education, in the content of academic disciplines/modules, training materials and practical activity of participants in the educational process are identified. As a result, the priority in the structure of social experience is given to the leading role of the experience of the emotional-value attitude, which is a basic element of the culture of society and the most important element of the general culture of the individual. The possibility of the environmentally-based filling of the education content, specified in the content of academic disciplines/modules, based on their and specifics, is shown by the example of academic disciplines/modules of the mandatory part of the curriculum in the enlarged group of training areas 44.00.00 “Education and Pedagogical Sciences”. The pedagogical conditions for the organization of the educational process are determined, which allow changing the personal system of values, forming value orientations and beliefs that correspond to the co-evolution of nature, man, and society.

References

  1. Алексеев С. В. Размышления о модели «образование в интересах устойчивого развития - через культуру» // Экопоэзис: экогуманитарные теория и практика. 2021. Т. 2. № 1.
  2. Васина О. Н. Формирование эмоционально-ценностного отношения к природе у учащихся общеобразовательной школы через традиции народной экологии: дисс. … к. пед. н. Пенза, 2004.
  3. Васина О. Н., Пономарёва О. Н. Реализация культурологической основы содержания военного экологического образования: из опыта преподавания // Актуальные проблемы методики преподавания биологии, химии и экологии в школе и вузе: сб. мат. междунар. науч.-практ. конф. / отв. ред. Г. Г. Швецов. М.: Диона, 2020.
  4. Вербицкий А. А. Единство обучения и воспитания в контекстном образовании // Фундаментальные и прикладные проблемы педагогики и психологии в образовательном и социальном контексте: сб. ст. М.: МПГУ, 2020.
  5. Глазачев С. Н. Принципы гуманизации и экологизации в современном образовании // Вестник экологического образования в России. 2011. № 3.
  6. Дерябо С. Д., Ясвин В. А. Экологическая педагогика и психология. Ростов н/Д, 1996.
  7. Дзятковская Е. Н., Захлебный А. Н., Ермаков Д. С. Экологическое образование для устойчивого развития в год экологии // Экологическое образование для устойчивого развития: состояние и перспективы: мат. всерос. науч.-практ. конференции-вебинара / отв. ред. Е. А. Гринева. Ульяновск: Ульяновский государственный педагогический университет им. И. Н. Ульянова, 2017.
  8. Залесский Г. Е. Психология мировоззрения и убеждений личности. М.: Изд-во МГУ, 1994.
  9. Залиханов М. Ч., Степанов С. А. Академик Н. Н. Моисеев и некоторые его методологические подходы к пониманию современной научной картины мира // Век глобализации. 2018. № 1 (25).
  10. Калашников В. Г. Контекстный подход к выработке критериев качества образовательных систем // Вестник Московского государственного гуманитарного университета им. М. А. Шолохова. Педагогика и психология. 2011. № 4.
  11. Каширский Д. В. Психология личностных ценностей. Барнаул: Алтайская академия экономики и права (институт), 2014.
  12. Кларин М. В., Осмоловская И. М. Перспективные направления дидактических исследований: постановка проблемы // Образование и наука. 2020. Т. 22. № 10.
  13. Лернер И. Я. Процесс обучения и его закономерности. М.: Знание, 1980.
  14. Лернер И. Я. Человеческий фактор и функции содержания образования // Советская педагогика. 1987. № 11.
  15. Мясищев В. Н. Психология отношений / под ред. А. А. Бодалева. М., 1995.
  16. Николина В. В. Социокультурная обусловленность тенденций изменений содержания географического образования школьников // Человек и образование. 2020. № 1.
  17. Осмоловская И. М., Шалыгина И. В. О культурологическом подходе к формированию содержания образования // Образование и наука. Известия Уральского отделения Российской академии образования. 2006. № 2 (38).
  18. Панов В. И. Психологические аспекты экологического образования // Педагогика. 2015. № 5.
  19. Пономарёва О. Н. Методическая система обучения экологии в средней школе: дисс. … д. пед. н. Пенза, 2000.
  20. Пономарёва О. Н., Васина О. Н., Смышляев М. В. Дидактические средства экологического содержания для развития критического мышления // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Гуманитарные науки. 2017. № 3 (43).
  21. Попов Ю. М., Сазонова Н. Н. Системный подход к формированию экологической культуры личности в эпоху социальной турбулентности // Самарский научный вестник. 2017. № 4 (21).
  22. Скаткин М. Н., Краевский В. В. Содержание общего среднего образования. Проблемы и перспективы. М.: Знание, 1981.

Author information

Olga Nikolaevna Vasina

PhD

Penza State University

About this article

Publication history

  • Received: August 20, 2021.
  • Published: September 27, 2022.

Keywords

  • эколого-ориентированная направленность
  • опыт эмоционально-ценностного отношения
  • эколого-ориентированный компонент высшего образования
  • педагогические условия формирования личностного опыта
  • личностная система ценностей
  • environmentally-based orientation
  • experience of emotional and value attitude
  • environmentally-based component of higher education
  • pedagogical conditions for the formation of personal experience
  • personal value system

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)