• Original research article
  • October 21, 2022
  • Open access

Implementation of Multilingual Education in Preschool Educational Organisations (by the Example of the Republic of Sakha (Yakutia))

Abstract

The aim of the research is to analyse the experience of implementing multilingual education in preschool educational organisations of the Republic of Sakha (Yakutia). The paper presents the interim results of a study conducted in preschool educational organisations of the Republic of Sakha (Yakutia). Scientific novelty lies in identifying three models of multilingual education in preschool educational organisations of the Republic of Sakha (Yakutia): teaching a native language - a foreign language - the Russian language; teaching a native language and the Russian language; teaching the Russian language and a native language. As a result of a diagnostic testing of speech development in Russian, Yakut and English among preschool children, the effectiveness of all three models of multilingual education in preschool educational organisations of the Republic of Sakha (Yakutia) has been proved.

References

  1. Джусупов М. Русский и английский языки - компоненты тюркско-инофонного полилингвального образования: дошкольное языковое образование // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Вопросы образования: языки и специальность». 2015. № 3.
  2. Дзапарова З. Г. Полилингвальное образование как основа сохранения культурного разнообразия человечества // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2016. Т. 5. № 15.
  3. Дзусова Б. Т. Подготовка педагогов к реализации полилингвальной модели поликультурного образования в РСО-Алания для условий обучения на осетинском языке // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. Серия «Педагогика, психология». 2015. № 4 (23).
  4. Иксанова Р. М., Киреева З. Р., Хабибуллина З. А., Абдюшева С. А. Опыт внедрения полилингвальной модели поликультурного образования в субъектах Северо-Кавказского федерального округа // Современные проблемы науки и образования. 2021. № 6. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=31361
  5. Камболов Т. Т., Дзуцев Х. В. Поликультурное пространство в Российской Федерации: реалии и перспективы // Вестник Северо-Осетинского государственного университета им. К. Л. Хетагурова. 2012. № 4.
  6. Кучиева Л. А. Стратегии подготовки учителя к работе в условиях полилингвальной модели поликультурного образования // Этнодиалоги. 2018. № 1 (55).
  7. Нуриева А. Р., Миннуллина Р. Ф., Даминова Р. Р. Особенности формирования языковой личности дошкольника в условиях полилингвального образования // Проблемы современного педагогического образования. 2021. № 71-3.
  8. Полилингвальная школа: концепция и модель образовательного процесса: сб. ст. / отв. ред. Е. А. Журавлева. Астана: Дана, 2017.
  9. Сагитов С. Т., Иксанова Р. М., Киреева З. Р., Буркова Т. А., Саттаров З. И. Сравнительный анализ практик внедрения полилингвальной модели поликультурного образования (на примере Республики Башкортостан, Кабардино-Балкарской Республики, Республики Саха (Якутия), Республики Северная Осетия - Алания, Республики Татарстан, Чеченской Республики, Чувашской Республики). Уфа: Изд-во БГПУ им. М. Акмуллы, 2021.
  10. Хусаинова Л. М. Полилингвальное образование - развитие родных языков на международном уровне // Учитель Башкортостана. 2021. № 12.

Funding

The reported study was conducted as a part of research on the topic “Comparative analysis of the practices of implementing a multilingual model of multicultural education (by the example of the Republics of Bashkortostan, Tatarstan, North Ossetia - Alania, Sakha (Yakutia), etc.)” No. 073-03-2022-009/3 dated April 11, 2022.

Author information

Lyaylya Midkhatovna Khusainova

Dr

Bashkir State Pedagogical University named after M. Akmulla, Ufa

Zulaikha Akhmetovna Khabibullina

PhD

Bashkir State Pedagogical University named after M. Akmulla, Ufa

About this article

Publication history

  • Received: September 20, 2022.
  • Published: October 21, 2022.

Keywords

  • родной язык
  • русский язык
  • иностранный язык
  • национальная культура
  • полилингвальное образование
  • дошкольная образовательная организация
  • native language
  • Russian language
  • foreign language
  • national culture
  • multilingual education
  • preschool educational organisation

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)