• Original research article
  • October 21, 2022
  • Open access

Research Culture as a Basis for Training Innovative Specialists in the Electric Power Industry

Abstract

The study aims to determine the role and importance of research culture in the process of training innovators in the electric power industry. The paper presents an analysis of the definitions of the research culture notion, identifies its main components and characteristics in the form of a basis for the successful implementation of innovative processes, presents the results of empirical studies confirming the need for the formation of a high-level research culture among the student community, in particular among future specialists in the electric power industry. Scientific novelty of the study lies in substantiating the role of research culture in the formation of a student-innovator as a determinant of innovative processes implementation. The results of the study amount to substantiating the relationship between research culture development and innovative processes implementation, obtaining empirical data confirming the need of research culture formation among students, developing the main areas for improving the system of innovators training in the electric power industry based on research culture formation.

References

  1. Абрамова И. А. Формирование научно-исследовательской культуры у студентов юридического профиля в процессе обучения в вузе: дисс. … к. пед. н. Владикавказ, 2012.
  2. Ардашева Н. В. Формирование исследовательской культуры студентов в учебно-познавательной деятельности: дисс. … к. пед. н. Кемерово, 2011.
  3. Белялова М. А. Развитие исследовательской культуры студентов // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2016. № 4-1.
  4. Валиахметов И. Р., Курилова А. А., Курилов К. Ю. Разработка механизма финансирования российских инноваций в условиях санкций ЕС и США // Вестник Волжского университета им. В. Н. Татищева. 2022. № 1 (49).
  5. Гамидов Л. Ш., Магомедалиева М. Р., Кучмезов Р. А. Сущность и структура понятия «исследовательская культура студента вуза» // Мир науки, культуры, образования. 2020. № 6 (85).
  6. Каменский Е. Г. Инновационный потенциал личности: теоретические основания и подходы к изучению // Международный журнал исследований культуры. 2014. № 4 (17).
  7. Маклакова Е. А. Человеческий капитал: понятие, оценка, учет // Вестник Ленинградского государственного университета им. А. С. Пушкина. 2010. № 1.
  8. Морозова О. Г. Формирование исследовательской культуры у курсантов военного вуза во внеаудиторной деятельности: дисс. … к. пед. н. Кострома, 2009.
  9. Терехова Т. А., Белан М. А. Структурно-уровневая модель инновационного потенциала личности // Baikal Research Journal. 2016. № 2.
  10. Фирсова Е. А. Исследовательская культура старшеклассников: диагностический аспект // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 3.
  11. Хисамов А. Р. Личностный потенциал современной молодежи: основные понятия и компоненты структуры // Фундаментальные исследования. 2014. № 5-6.
  12. Хмызова Н. Г. Формирование научно-исследовательской культуры у будущих педагогов профессионального обучения: автореф. дисс. … к. пед. н. Тула, 2013.
  13. Шихова О. Н. Исследовательская культура современной студенческой молодежи: социологический анализ: дисс. … к. соц. н. Екатеринбург, 2014.
  14. Шмачилина С. В. Исследовательская культура социального педагога. Новосибирск: Наука, 2005.
  15. Becker G. S. Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis, with Special Reference to Education. N. Y.: National Bureau of Economic Research, 1975.
  16. Schultz T. W. Investment in Human Capital // American Economic Review. 1961. Vol. 51. No. 1.

Author information

Nataliya Aleksandrovna Lebedeva

PhD

National Research University “Moscow Power Engineering Institute”

Yulia Mikhailovna Grishaeva

Dr

Moscow Pedagogical State University; National Research University “Moscow Power Engineering Institute”

About this article

Publication history

  • Received: October 18, 2022.
  • Published: October 21, 2022.

Keywords

  • исследовательская культура
  • профессиональная подготовка специалистов-новаторов
  • профессиональное развитие
  • реализация инновационных процессов в вузе
  • research culture
  • professional training of innovators
  • professional development
  • implementation of innovative processes at the university

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)