• Original research article
  • October 21, 2022
  • Open access

Potential of an E-Learning Course in Students’ Creativity Development: Modelling, Implementation, Evaluation

Abstract

The aim of the study is to test the effectiveness of an e-learning course organised in accordance with the author’s model for students’ creativity development by means of the electronic information and educational environment of the university. The paper describes the structure of the course, presents its adaptation to the “Foreign Language” discipline and analyses the results of students’ mutual evaluation of one another’s work. Scientific novelty of the study lies in elaborating a methodology for students’ creativity development by means of the electronic information and educational environment of the university within the framework of foreign language teaching. As a result, the researchers have been able to prove the effectiveness of the author’s model for students’ creativity development and the corresponding structure of the e-learning course, which makes it possible to recommend them to teachers of other social disciplines and the humanities focused on students’ creativity development.

References

  1. Барышева Т. А. Психологическая структура и развитие креативности у взрослых: дисс. … д. психол. н. СПб., 2005.
  2. Боровик Г. А. Формирование креативности студента колледжа как средство повышения его конкурентоспособности: дисс. … к. пед. н. М., 2007.
  3. Кречетников К. Г. Проектирование креативной образовательной среды на основе информационных технологий в вузе: дисс. … д. пед. н. Ярославль, 2003.
  4. Мороз В. В. Аксиологические основания развития креативности студентов университета: дисс. … д. пед. н. Оренбург, 2015.
  5. Оськина А. Н., Даринская Л. А. Исследование отношения студентов к технологиям творческого развития в традиционной и электронной информационной образовательной среде вуза // Психология XXI века: методология психологической науки и практики: сб. тез. участников междунар. науч. конф. молодых ученых (г. Санкт-Петербург, 2-4 сентября 2020 г.) / под науч. ред. А. В. Шаболтас. СПб.: Скифия-принт, 2020.
  6. Толлингерова Д., Голоушкова Д., Канторкова Г. Психология проектирования умственного развития детей. М. - Прага, 1994.
  7. Чапаев Н. К., Чошанов М. А. Креативная педагогика: проблемы, противоречия, пути их разрешения // Инновационные проекты и программы в образовании. 2012. № 3.
  8. Amabile T. M. The Social Psychology of Creativity: A Componential Conceptualization // Journal of Personality and Social Psychology. 1983. Vol. 45. No. 2.
  9. Baird B., Smallwood J., Mrazek M. D., Kam J. W. Y., Franklin M. S., Schooler J. W. Inspired by Distraction: Mind Wandering Facilitates Creative Incubation // Psychological Science. 2012. Vol. 23. No. 10.
  10. Gajda A., Karwowski M., Beghetto R. Creativity and Academic Achievement: A Meta-Analysis // Journal of Educational Psychology. 2017. Vol. 109. No. 2.
  11. Harris A. Creativity and Education. Melbourne: Palgrave Macmillan, 2016.
  12. Karnes M. B., McCoy G. F., Zehrbach R. R., Wollersheim J. P., Clarizio H. F., Costin L. B., Stanley L. S. Factors Associated with Underachievement and Overachievement of Intellectually Gifted Children // Exceptional Children. 1961. Vol. 28. No. 4.
  13. Oskina A. A Model for Developing Students’ Creativity with the Means of E-Learning // 15th International Technology, Education and Development Conference (Valencia, March 8-9, 2021). Valencia: IATED, 2021.
  14. Sahlberg P. The Role of Education in Promoting Creativity: Potential Barriers and Enabling Factors // Measuring Creativity / ed. by E. Villalba. Luxembourg, 2009.
  15. Zhou J., Shen J., Wang X., Neber H., Johji I. A Cross-Cultural Comparison: Teachers’ Conceptualizations of Creativity // Creativity Research Journal. 2013. Vol. 25. No. 3.

Author information

Anna Nikolaevna Oskina

St. Petersburg State University of Film and Television

Larisa Aleksandrovna Darinskaia

Dr

St. Petersburg University

About this article

Publication history

  • Received: October 18, 2022.
  • Published: October 21, 2022.

Keywords

  • электронное обучение
  • дистанционное обучение
  • креативность
  • e-learning
  • distance learning
  • creativity

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)