• Original research article
  • October 21, 2022
  • Open access

Organisation of Foreign Language Project Activities at a Humanities-Focused Non-Linguistic University within the Framework of Academic Work in the “Home Reading” Format (by the Material of English Classes)

Abstract

The aim of the study is to substantiate the relevance of the authors’ original methodology for organising project activities within the framework of academic work in the “home reading” format with sophomore and junior undergraduate students of a humanities-focused non-linguistic university for linguistic and professional competencies formation and development based on work with a literary text. The paper proposes a previously undescribed methodology for organising project activities within the framework of academic work in the “home reading” format, notes its didactic potential manifested in the flexibility of educational strategies that significantly increase students’ motivation to learn a foreign language, provides recommendations on the technical support of the discipline with the involvement of modern information and communication technologies (ICT). This modernised methodology is based on existing approaches to teaching this aspect, as well as on the active use of modern technologies. The methodology tested by the authors is underpinned by the integration of different formats of classroom and extracurricular work, the use of individual and differentiated learning strategies, modern ICT. The study was carried out using the material of the English language. Scientific novelty of the paper lies in the fact that it presents a specific algorithm of actions of a teacher and a student for implementing a project within the framework of organising academic work in the “home reading” format when teaching a foreign language at a humanities-focused non-linguistic university. As a result, the statement about the optimality of the authors’ methodology used in the framework of organising academic work in the “home reading” format at a humanities-focused non-linguistic university has been substantiated.

References

  1. Бекишева Т. Г., Гаспарян Г. А. Использование домашнего чтения как вида самостоятельной работы студентов в неязыковых вузах // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2014. № 6 (36).
  2. Виноградова Т. В. Домашнее чтение в неязыковом вузе. Упражнения для домашнего чтения и виды активности студентов // Вестник современных исследований. 2018. № 12.1 (27).
  3. Демина В. А. Формирование умений работы с текстом на уроках домашнего чтения // Актуальные проблемы современного языкового образования в вузе: вопросы теории языка и методики обучения: тез. V междунар. конф. Коломна, 2015.
  4. Жаринова Л. Л. Домашнее чтение как один из аспектов языковой подготовки студентов // Наука Южно-Уральского государственного университета. Секции социально-гуманитарных наук: мат. 66-й науч. конф. / отв. за вып. С. Д. Ваулин. Челябинск, 2014.
  5. Заграйская Ю. С. Методика интегрированного обучения английскому языку и зарубежной литературе на занятиях по домашнему чтению: II курс, языковой вуз: автореф. дисс. … к. пед. н. Иркутск, 2009.
  6. Марьяновская Е. Л. Взаимосвязанное формирование коммуникативной и учебной компетенций при обучении домашнему чтению студентов в языковом вузе: автореф. дисс. … к. пед. н. Тамбов, 2007.
  7. Наказнюк Н. И. Принципы отбора текстов для занятий по домашнему чтению для студентов лингвистических специальностей // Вопросы методики преподавания в вузе. 2007. Вып. 10.
  8. Рогова Г. В., Мануэльян Ж. И. Методика работы над текстом в старших классах средней школы // Иностранные языки в школе. 1973. № 5.
  9. Салье Т. Е., Самсонова Т. И. Домашнее чтение как аспект преподавания иностранного языка для специальных целей. К вопросу о самостоятельной работе студентов // Филологический аспект. 2019. № 5 (49).
  10. Самохина Н. П. Совершенствование навыков чтения студентов в рамках самостоятельной работы посредством домашнего чтения // Проблемы преподавания профессионально-ориентированного иностранного языка в вузе: мат. междунар. науч.-практ. конф. / отв. ред. Е. Е. Сухова, Т. В. Ризина. Рязань, 2019.
  11. Селиванова Н. А. Организация и методика проведения домашнего чтения на среднем этапе обучения иностранному языку в общеобразовательной школе в контексте новых требований к языковому образованию: на материале французского языка: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 2005.
  12. Стрекалова М. Д. Методика преподавания аспекта «домашнее чтение» на младших курсах языкового вуза: автореф. дисс. … к. пед. н. Ярославль, 2008.
  13. Freebody P., Luke A. Literacies Programs: Debates and Demands in Cultural Context // Prospect: Australian Journal of TESOL. 1990. No. 5 (3).
  14. Nation P. The Language Learning Benefits of Extensive Reading // The Language Teacher Online. 1997. No. 21 (5).
  15. Waring R., Cramer T. How Does Extensive Reading Help EFL Learners? // 41st Annual TESOL Convention. Seattle, 2007.

Author information

Tatyana Nikolaevna Yablokova

PhD

MGIMO University, Moscow

Maria Alexandrovna Yakovleva

PhD

MGIMO University, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: October 18, 2022.
  • Published: October 21, 2022.

Keywords

  • организация проектной деятельности
  • обучение иностранному языку в неязыковом вузе
  • учебная работа в формате «домашнее чтение»
  • organisation of project activities
  • foreign language teaching at a non-linguistic university
  • academic work in the “home reading” format

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)