• Original research article
  • November 21, 2022
  • Open access

Component Composition of Intercultural Competence of Linguistics Students

Abstract

The study aims to propose a model of intercultural competence of linguistics students based on the uncovered essence of the phenomenon “intercultural competence of linguistics students”. The study analyses the features of the notion of “intercultural competence of linguistics students”. The paper models the intercultural competence of linguistics students in the context of intercultural communication. Scientific novelty lies in identifying the features peculiar to the notion of “intercultural competence of linguistics students” on the basis of a cross-cultural approach; in presenting a model of intercultural competence of linguistics students that includes the following components: knowledge, skills, attitude and value dominants; in providing methodological recommendations for intercultural competence formation in linguistics students. As a result of the study, it can be stated that the consideration of the notion of “intercultural competence of linguistics students” makes it possible to identify the following features of the notion: the communicators’ ability to go beyond their own culture; the communicators’ willingness to act as a cultural intermediary; recognition of the views and opinions of representatives of another culture by the communicators.

References

  1. Герасимова И. Г. Структура межкультурной компетенции // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2008. № 67.
  2. Муратов А. Ю. Структура межкультурной компетенции личности // Вестник Барнаульского государственного педагогического университета. 2004. № 4.
  3. Плужник И. Л. Основные компоненты моделирования процесса формирования иноязычной межкультурной коммуникативной компетенции в вузовском гуманитарном образовании // Педагогическое образование в России. 2016. № 12.
  4. Садохин А. П. Межкультурная компетентность: понятие, структура, пути формирования // Журнал социологии и социальной антропологии. 2007. № 1.
  5. Сон Е. Д. Формирование межкультурной компетенции студентов // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Гуманитарные науки. 2018. Вып. 1 (789).
  6. Сорокин Д. О. Структура межкультурной компетенции обучающихся // Вестник Тамбовского университета. 2022. Т. 27. № 3.
  7. Черняк Н. В. Межкультурная компетенция: история исследования, определение, модели и методы контроля. М.: Флинта, 2016.
  8. Шадиева Ш. С. Формирование межкультурной компетенции посредством социально-культурной активности студентов // Sciences of Europe. 2022. № 88.
  9. Byram M. Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence. Clevedon: Multilingual Matters, 1997.
  10. Deardorff D. K. Manual for Developing Intercultural Competencies: Story Circles. P., 2020.
  11. Knapp K.Intercultural Communication in EESE. 1998. URL: http://webdoc.sub.gwdg.de/edoc/ia/eese/strategy/knapp/4_st.html

Author information

Shi Wang

Peter the Great Saint Petersburg Polytechnic University

About this article

Publication history

  • Received: October 13, 2022.
  • Published: November 21, 2022.

Keywords

  • компоненты межкультурной компетенции
  • студенты-лингвисты
  • межкультурная коммуникация
  • кросс-культурный подход
  • обучение в языковом вузе
  • components of intercultural competence
  • linguistics students
  • intercultural communication
  • cross-cultural approach
  • teaching at a language university

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)