• Original research article
  • November 21, 2022
  • Open access

“Weekend Lessons” as a Methodological Technique for Oral Speech Skills Formation in Russian among Foreign Students in the Context of Situated-Based Latent Learning

Abstract

The aim of the study is to show the expediency of using a situated approach to teaching Russian as a foreign language (RFL) to foreign students in conditions of latent learning. The paper is the result of a thorough understanding of the practical experience of RFL teaching at the preparatory faculty of the Udmurt State University. The paper analyses the types of speech situations and educational speech situations in terms of the advantages and disadvantages of using them in the educational process; considers the issue of a successful use of situated learning in RFL teaching. Main attention is focused on the possibility of implementing situated learning in real communication in a latent, covert, implicit manner. Scientific novelty of the study lies in developing the methodological technique “Weekend Lessons” in order to form oral speech skills among preparatory faculty students. As a result, the main levels of speaking skills formation using the methodological technique “Weekend Lessons”, the stages of implementation of the specified methodological technique have been characterised, recommendations for its further application in the practice of RFL teaching have been provided.

References

  1. Алхазишвили А. А. Основы овладения устной иностранной речью. М.: Просвещение, 1988.
  2. Антипова И. А., Сидорова О. Ю. Применение образовательного квеста как формы контроля на занятиях по русскому языку как иностранному // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 7. Вып. 1.
  3. Веселова П. Н. Потенциал использования технологии глобальных симуляций как эффективного средства формирования коммуникативной компетенции иностранных учащихся на всех уровнях владения РКИ // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 14. Вып. 2.
  4. Гальскова Н. Д., Гез Н. И. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика. М.: Академия, 2005.
  5. Гез Н. И., Ляховицкий М. В., Миролюбов А. А. Методика обучения иностранным языкам в средней школе. М., 1982.
  6. Зимняя И. А. Психология обучения иностранным языкам в школе. М.: Просвещение, 1991.
  7. Иевлева З. Н. Начальный этап обучения русскому языку как иностранному: цели и содержание // Русский язык за рубежом. 1985. № 4.
  8. Изаренков Д. И. Обучение диалогической речи. М.: Русский язык, 1986.
  9. Королькова С. А. Сценарно-ситуативный подход при обучении устному переводу // Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Лингвистика и межкультурная коммуникация». 2014. № 1.
  10. Костомаров В. Г., Митрофанова О. Д. Методическое руководство для преподавателей русского языка иностранцам. М.: Русский язык, 1976.
  11. Курченкова Е. А., Куличенко Ю. Н., Медведева Л. Е. Практическое занятие по английскому языку в форме занятия-конференции как средство формирования профессиональной иноязычной компетенции студентов неязыковых специальностей в вузе // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 7. Вып. 2.
  12. Леонтьев А. А. Психология общения. М.: Смысл, 1997.
  13. Леонтьев А. А. Язык, речь, речевая деятельность. М.: Просвещение, 1969.
  14. Лысенко Н. Е. Экспериментальный анализ эффективности деловой игры и метода кейс-стади по сравнению с традиционными методами обучения в неязыковом вузе // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2020. Т. 5. Вып. 5.
  15. Макарова О. А. Реализация ситуативного подхода к формированию профессиональной компетентности будущих юристов в вузе (на примере иностранного языка): автореф. дисс. … к. пед. н. Ульяновск, 2019.
  16. Мильруд Р. П. Приемы и технологии обучения устной речи // Язык и культура. 2015. № 1.
  17. Миньяр-Белоручев Р. К. Методический словник. Толковый словарь терминов методики обучения иностранным языкам. М., 1996.
  18. Мотина Е. И. Очерки по методике преподавания русского языка иностранцам // Очерки по методике преподавания русского языка: сб. ст. М., 1964. Вып. 11.
  19. Нахабина М. М. Государственный стандарт по русскому языку как иностранному. М. - СПб.: Златоуст, 2001.
  20. Отводенко Н. В. Научное обеспечение развития риторической компетенции студентов вуза // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2008. № 9.
  21. Пассов Е. И. Коммуникативный метод обучения иноязычному говорению. М.: Просвещение, 1991.
  22. Пассов Е. И. Ситуация, тема, социальный контакт // Общая методика обучения иностранным языкам / под ред. А. А. Леонтьева. М.: Русский язык, 1991.
  23. Сахарова Т. Е. Проблема ситуации при обучении диалогической речи // Общая методика обучения иностранным языкам / под ред. А. А. Леонтьева. М.: Русский язык, 1991.
  24. Скалкин В. Л. Структура устноязычной коммуникации и вопросы обучения устной речи на иностранном языке // Общая методика обучения иностранным языкам / под ред. А. А. Леонтьева. М.: Русский язык, 1991.
  25. Солодухо Н. М. Методология ситуационного подхода в научном познании // Фундаментальные исследования. 2005. № 8. URL: https://fundamental-research.ru/ru/article/view?id=6474
  26. Узнадзе Д. Н. Психологические исследования. М., 1966.
  27. Успенский М. Б. Совершенствование методов и приемов обучения русскому языку в национальной школе / под ред. Н. М. Шанского. М.: Педагогика, 1979.
  28. Фастовец Р. В. Управление иноязычным общением в учебных условиях // Общая методика обучения иностранным языкам / под ред. А. А. Леонтьева. М.: Русский язык, 1991.
  29. Формановская Н. И. Русский речевой этикет: нормативный социокультурный контекст. М.: Русский язык, 2002.

Author information

Nadezhda Vladimirovna Obukhova

PhD

Udmurt State University, Izhevsk

Kristina Mikhailovna Roeva

PhD

Udmurt State University, Izhevsk

Lora Vilgelmovna Yakovleva

PhD

Udmurt State University, Izhevsk

About this article

Publication history

  • Received: January 26, 2021.
  • Published: November 21, 2022.

Keywords

  • русский язык как иностранный
  • обучение устной речи
  • ситуативно-обусловленное обучение
  • латентное обучение
  • ситуативный подход к обучению русскому языку как иностранному
  • Russian as a foreign language
  • oral speech training
  • situated-based learning
  • latent learning
  • situated approach to Russian as a foreign language teaching

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)