• Original research article
  • December 26, 2022
  • Open access

Improving Students’ Pronunciation Skills When Teaching English at a Non-Linguistic University

Abstract

The aim of the study is to present the main measures to improve the phonetic skills of English speech among students of non-linguistic universities. The paper provides the definitions for the notions of phonetics and phonetic competence. The author focuses on the common mistakes made by students while learning English at a non-linguistic university, presents techniques for teaching English pronunciation skills. Scientific novelty of the study lies in systematising phonetic difficulties in the formation of students’ pronunciation skills when teaching English at a non-linguistic university. As a result, it has been proved that the main measures to improve the phonetic skills include working on theoretical and practical aspects of pronunciation, as well as a set of various exercises to consolidate phonetic material, teach rhythm and intonation in English.

References

  1. Аристов Н. Б. Основы перевода. М.: Издательство литературы на иностранных языках, 1959.
  2. Гез Н. И., Ляховицкий М. В., Миролюбов А. А., Фоломкина С. К., Шатилов С. Ф. Методика обучения иностранным языкам в средней школе. М.: Высшая школа, 1982.
  3. Гончарова Н. Л., Ломтева Т. Н. Принципы формирования иноязычной фонетико-фонологической компетенции как структурного компонента профессиональной готовности лингвиста // Вестник Северо-Кавказского федерального университета. 2018. № 2 (65).
  4. Гурова Г. Г. К вопросу о преподавании фонетики в техническом вузе // Гуманитарный вестник. 2013. Вып. 7.
  5. Евстифеева М. В. Теоретическая фонетика английского языка. Лекции, семинары, упражнения. М.: Флинта; Наука, 2011.
  6. Заеко О. В., Николаева Т. А. Использование малых стихотворных форм (лимериков) в процессе обучения английскому языку // Научные труды Московского гуманитарного университета. 2020. № 3.
  7. Каргина Е. М. Анализ методических подходов в развитии фонетического навыка студентов технических вузов на начальном этапе обучения // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 12. Вып. 2.
  8. Кошелева И. Н. Обучение английскому произношению: современные тенденции в зарубежных исследованиях // Отечественная и зарубежная педагогика. 2018. Т. 1. № 5 (54).
  9. Кузнецова Р. А. Изучение иностранных языков в неязыковом вузе. Казань: Изд-во Казанского университета, 1979.
  10. Макарова Е. Н. Развитие фонетических навыков у студентов неязыкового вуза в эпоху глобализации // Гуманитарно-педагогические исследования. 2022. Т. 6. № 2.
  11. Матвеева Н. В. Обучение фонетике английского языка в профессиональном образовании // Отечественная и зарубежная педагогика. 2018. Т. 1. № 1 (46).
  12. Митева Т. П. Обучение фонетике в неязыковом вузе // Практика преподавания иностранных языков на факультете международных отношений: сб. ст. Мн.: Изд-во Белорусского государственного университета, 2011. Вып. I.
  13. Монастырская Е. А., Митякина О. В. Формирование коммуникативной компетенции при обучении иностранному языку студентов неязыковых вузов посредством интернет-ресурсов // Мир науки. Педагогика и психология. 2020. № 4. URL: https://mir-nauki.com/PDF/48PDMN420.pdf
  14. Петрусевич П. Ю. Гуманитаризация процесса формирования фонетической компетенции студентов неязыковых вузов // Мир науки, культуры, образования. 2022. № 1 (92).
  15. Поляничко М. В., Урбанович Л. Ю. Фонетические ошибки изучения английского языка в неязыковых вузах // Вестник Оренбургского государственного университета. 2017. № 2 (202).
  16. Рогова Г. В., Рабинович Ф. М., Сахарова Т. Е. Методика обучения иностранным языкам в средней школе. М.: Просвещение, 1991.
  17. Семенова Е. В., Казанцева Я. Н. Теоретическая фонетика английского языка. Красноярск: Изд-во Сибирского федерального университета, 2020.
  18. Хэгболдт П. Изучение иностранных языков: некоторые размышления из опыта преподавания / сокр. пер. с англ. Л. А. Морозовой. М.: Учпедгиз, 1963.
  19. Шамов А. Н. Методика преподавания иностранных языков: общий курс. М.: АСТ-Москва, 2008.
  20. Щукин А. Н., Фролова Г. М. Методика преподавания иностранных языков. М.: Академия, 2015.
  21. Levis J., Muller G. Teaching High-Value Pronunciation Features: Contrastive Stress for Intermediate Learners // The CATESOL Journal. 2018. Vol. 30. No. 1.

Author information

Elena Sergeevna Korshunova

PhD

Northern Trans-Ural Agricultural University, Tyumen

About this article

Publication history

  • Received: November 9, 2022.
  • Published: December 26, 2022.

Keywords

  • произносительные навыки
  • обучение английскому языку
  • неязыковой вуз
  • обучение ритму
  • обучение интонации
  • pronunciation skills
  • English language teaching
  • non-linguistic university
  • rhythm teaching
  • intonation teaching

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)