• Original research article
  • December 26, 2022
  • Open access

The Issue of Developing Subtests to Determine the Basic Level of Russian as a Foreign Language Proficiency (A2)(Vocabulary. Grammar. Reading. Listening)

Abstract

The aim of the study is to identify the problem areas of control over the formation of the receptive types of speech activity based on the analysis of the “Vocabulary. Grammar”, “Reading”, “Listening” subtests, used to determine the basic level of Russian as a foreign language proficiency (A2), taking into account the possibilities of correct diagnostics of language competencies development. Real subtests compiled by one of the main testing centers of the Russian Federation are used as the research material. Particular attention is paid to the compliance of tasks with modern requirements for language proficiency, primarily with communicative norms, namely the potential multiplicity of interpretations of tasks and answers, as well as the appropriateness of the time spent, the complexity of the metalanguage and the design of the proposed materials. Scientific novelty of the study lies in identifying the main issues in the development of the “Vocabulary. Grammar”, “Reading” and “Listening” subtests to assess the basic level of Russian as a foreign language proficiency and ways to optimise the use of the existing testing system. As a result, it has been found that the tasks with another possible answer option that is less likely in such a brief context without special conditions as well as the tasks with another possible answer option that is rather probable cause difficulties for examinees when taking the “Vocabulary. Grammar” subtest. Tasks of the “Reading” subtest actualise only reading for detail, skim reading skills and abilities are not checked, while a number of tasks also do not have a single definite answer. The main issue when conducting the “Listening” subtest is the technical conditions for the organisation of the examination.

References

  1. Абросимова О. Л., Воронова Л. В. Содержательно-функциональный анализ лингводидактического тестирования: современное состояние, проблемы, перспективы совершенствования и развития // Динамика языковых и культурных процессов в современной России. 2018. № 6.
  2. Балыхина Т. М. Основы теории тестов и практика тестирования (в аспекте русского языка как иностранного). М.: Изд-во Московского государственного университета печати имени Ивана Фёдорова, 2004.
  3. Балыхина Т. М., Румянцева Н. М. Учет национальных и личностных особенностей тестирующихся при создании адаптационных тестов по РКИ // Полилингвиальность и транскультурные практики. 2013. № 3.
  4. Горбачевич К. С. Вариантность слова и языковая норма: на материале современного русского языка. Л.: Наука, 1978.
  5. Государственный стандарт по русскому языку как иностранному. Базовый уровень. М. - СПб.: Златоуст, 2001.
  6. Кирейцева А. Н. Азбука тестирования. Практическое руководство для преподавателей РКИ. СПб.: Златоуст, 2015.
  7. Основы теории тестов и практика тестирования по русскому языку / сост. О. И. Шарафутдинова. Челябинск: Изд-во Южно-Уральского государственного университета, 2015.
  8. Русецкая М. Н., Корепанова Т. Э., Нестерова Т. Е., Радченко О. А. Государственное тестирование по русскому языку как иностранному: новые вызовы и пути оптимизации // Русский язык за рубежом. 2019. № 3 (274).
  9. Фомина Н. С. Коммуникативно значимые и незначимые ошибки в письменной речи тестируемых по русскому языку как иностранному // Концепт. 2015. № 12.
  10. Челышкова М. Б. Теория и практика конструирования педагогических тестов. М.: Логос, 2002.

Author information

Polina Vladimirovna Markina

PhD

Altai State Pedagogical University

Maria Vladimirovna Voronets

PhD

Altai State Pedagogical University

Evgeniya Aleksandrovna Avvakumova

PhD

Altai State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: November 4, 2022.
  • Published: December 26, 2022.

Keywords

  • русский язык как иностранный
  • тестирование А2
  • субтест «Лексика. Грамматика»
  • субтест «Чтение»
  • субтест «Аудирование»
  • Russian as a foreign language
  • A2 testing
  • subtest “Vocabulary. Grammar”
  • subtest “Reading”
  • subtest “Listening”

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)