• Original research article
  • December 26, 2022
  • Open access

Interactive Methods of Contextual Learning as a Way to Enhance the Cognitive Activity of Students in the Process of Studying Non-Core Disciplines at the University: Implementation Experience

Abstract

The research aims to substantiate the effectiveness of using interactive methods of contextual learning, which will contribute to the enhancement of students’ cognitive activity in the process of studying non-core disciplines at the university. The paper sheds light on the theoretical and practical issues of enhancing the cognitive activity of university students in the process of training in a non-core field of activity. The work describes the most relevant interactive methods for enhancing the cognitive activity of university students from the perspective of contextual learning; uses the experience of their practical application in mathematics classes as an example. The research is novel in that it develops and clarifies scientific ideas about modern interactive methods used in the setting of contextual learning when teaching non-core disciplines to university students and substantiates the possibility of their effective application in the educational process to enhance students’ cognitive activity. As a result, modern interactive methods used in contextual learning at the university have been identified and analysed; the most relevant ones for the use in the process of studying non-core disciplines in order to enhance the cognitive activity of students have been determined. The selected interactive teaching methods were tested in contextual classes in mathematics with the students of an agricultural university in various training programmes. The contextual nature of the classes was due to the presence of problem-based socio-contextual situations, which were resolved by using interactive teaching methods.

References

  1. Анненкова О. С. Компетентностный подход в контекстном обучении // Механизмы гарантии качества образования: системы, технологии, инновации: тез. докл. междунар. науч.-практ. конф. Барнаул: Изд-во Алтайского государственного технического университета, 2009.
  2. Артюхина А. И., Чумаков В. И. Интерактивные методы обучения в медицинском вузе. Волгоград: Изд-во Волгоградского государственного медицинского университета, 2012.
  3. Бакшаева Н. А., Вербицкий А. А. Психология мотивации студентов. Изд-е 2-е, стер. М.: Юрайт, 2018.
  4. Вербицкий А. А. Деловая игра как форма контекстного обучения и квазипрофессиональной деятельности студентов // Педагогика и психология образования. 2009. № 4.
  5. Вербицкий А. А. Методы обучения: традиции и инновации // Вестник Воронежского государственного технического университета. 2014. Т. 10. № 3-2.
  6. Вербицкий А. А. Теория и технологии контекстного образования. М.: Изд-во Московского педагогического государственного университета, 2017.
  7. Вербицкий А. А., Арзамасова К. А. О механизме разрешения проблемной ситуации посредством контекстуального моделирования // Вестник Воронежского государственного технического университета. 2012. Т. 8. № 10-2.
  8. Вербицкий А. А., Григоренко О. А. Контекстное обучение иностранному языку специальности. М., 2015.
  9. Вербицкий А. А., Ильязова М. Д. Инварианты профессионализма: проблемы формирования: монография. М., 2020.
  10. Вербицкий А. А., Ларионова О. Г. Личностный и компетентностный подходы в образовании: проблемы интеграции. М.: Логос, 2009.
  11. Жаровская Е. В., Вотинцева М. В. Интерактивные методы обучения иностранному языку, актуальные для применения в образовательном процессе в военном вузе // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 15. Вып. 8.
  12. Жукова А. А., Федосенко Е. А. Студенческое самоуправление как эффективный способ повышения мотивации к учебе // Университетская наука: взгляд в будущее: сб. науч. тр. по мат. междунар. науч. конф., посвящ. 85-летию Курского государственного медицинского университета: в 2-х т. / под ред. В. А. Лазаренко. Курск, 2020. Т. 2.
  13. Журина А. С., Аверина М. Н. Контекстное обучение в системе подготовки учителей английского языка // Ярославский педагогический вестник. 2017. № 6.
  14. Калинина А. А. Интерактивное обучение как способ активизации познавательного интереса // Совершенствование науки в наши дни: междисциплинарные аспекты: мат. XLIV всерос. науч.-практ. конф.: в 2-х ч. Ростов н/Д, 2022. Ч. 2.
  15. Кашапов М. М. Неимитационные активные методы обучения: методические указания / сост. М. М. Кашапов. Ярославль, 2001.
  16. Леонтьев Д. А. Понятие мотива у А. Н. Леонтьева и проблема качества мотивации // Вестник Московского университета. Серия 14 «Психология». 2016. № 2.
  17. Панина Т. С., Вавилова Л. Н. Современные способы активизации обучения. М., 2006.
  18. Петровская А. А. Технология группового обучения как средство активизации познавательной деятельности учащихся. Мн., 2010.
  19. Поначугин А. В., Лапыгин Ю. Н. Организация интерактивного взаимодействия в электронном обучении // Вестник Мининского университета. 2017. № 4.
  20. Рыспекова Ш. О., Жумакова Т. А., Жунистаев Д. Д., Антонец К. В., Мухамеджанова Л. Т. Кроссвордные задания как активный метод обучения студентов на кафедре нормальной физиологии Казахского национального медицинского университета имени С. Д. Асфендиярова // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2017. № 5-2.
  21. Усенкова Е. Ю., Игнатьева А. В. Активизация деятельности студентов средствами контекстного обучения // Научное мнение. 2017. № 5.
  22. Эскендаров А. А. Учебные кроссворды как средство актуализации познавательного интереса старшеклассников сельских школ: автореф. дисc. … к. пед. н. Махачкала, 2007.

Author information

Natalia Vladimirovna Biryukova

State Agrarian University of the Northern Trans-Urals, Tyumen

About this article

Publication history

  • Received: November 2, 2022.
  • Published: December 26, 2022.

Keywords

  • интерактивные методы
  • контекстное обучение
  • активизация познавательной деятельности
  • высшее профессиональное образование
  • обучение непрофильным дисциплинам
  • interactive methods
  • contextual learning
  • enhancement of cognitive activity
  • higher professional education
  • non-core disciplines teaching

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)